Jump to content

Svensk premiär för The Dark Knight Rises

Nyhet

Recommended Posts

The Dark Knight Rises fick stora rubriker på grund av den tragiska dödskjutningen i Aurora, Colorado i förra veckan. Men filmen har trots det blivit en gigantisk succé såväl ekonomiskt som kritikermässigt. Och nu är det dags för svensk premiär för den sista Batmanfilmen signerad bröderna Nolan.

The Dark Knight Rises spelade in 1,1 miljarder kronor i USA och Kanada under den gångna helgen, vilket är nytt rekord för en film som inte är gjord i 3d, skriver Aftonbladet. Filmen har också mött mycket positiv kritik så här långt. Svenska sajten Kritiker.se som sammanställer svenska filmkritikers åsikter visar att filmen har ett sammanslaget betyg på 4/5, vilket är mycket högt för en superhjältefilm. Bland annat skriver Aftonbladet: "Tredje Batman med Christian Bale ska vara finalen. Den är minst lika bra som de två första." I USA ger sajten Rotten Tomatoes, där amerikanska och brittiska filmrecensenters åsikter vägs samman, filmen ett betyg på 87 procent. Internet Movie Database visar att även biopubliken är lyrisk, och filmen har i dag ett snitt på 9,2/10.

The Dark Knight Rises har svensk premiär den 25 juli.

[ Till originalnyheten ]

Jag såg nu äntligen Batman i dag på eftermiddagen. Här är mina tankar om denna mästerliga film.

Det är verkligen en värdig avslutning på Nolans filmtrilogi om Batman. Helt enkelt: lysande. Filmen har både ett relevant och aktuellt tema i att Gotham är i kris samtidigt som den knyter tillbaka till de två föregående filmerna elegant. Nu rekommenderar jag att man ser dem först för att få fullt ut av filmen, men den är såpass stark i sig själv att det går att gå på bio utan förkunskap. Sedan är karaktärsutvecklingen suveränt gjord, inte bara för Batman, men för ytterligare fem till sex karaktärer blir levande och har inre och yttre konflikter. Faktum är att The Dark Knight Rises har mer intressanta och utvecklade karaktärer än de flesta tv-serier, inklusive Deep Space Nine som många hyllar för dess karaktärer. Mest intressant är förstås Batman/Waynes utveckling och den är nästintill fulländad både i filmen och sett till hela berättelsen i trilogin. Nolanbröderna har stora litterära kvaliteter i sina manusförfattarskap. Imponerande! Nu borde de också belönas med en Oscar för bästa film för hela Batmanfilmserien på samma sätt som Sagan om konungens återkomst fick en för alla tre filmerna. För frågan är om inte de överträffar Sagan om ringen samt de första Star Wars-filmerna och har gjort den bästa filmserien någonsin.

Den egentliga svagheten är att filmen tappar lite tempo i mitten, eftersom den är så pass lång (2 timmar och 45 minuter), men den maffiga avslutningen de sista 40 minuterna lyfter filmen till samma höjder som The Dark Knight. 5/5

Jo, det tänkte jag haft också, men blev inte av. Så det får bli senare, kanske när även trean finns på dvd.

För dem som vill läsa mer om vad trekkers tycker om filmen (men här finns en del spoilers då det är bäst att vänta tills man har sett filmen), så rekommenderar jag Trekbbs-tråd om filmen. De har för övrigt nästan alltid de bästa diskussionerna om sf- och fantasyfilmer, eftersom alla där är fans av dessa genrer.

http://www.trekbbs.com/showthread.php?t=181432

Edited by Aike