Nyhet Posted November 8, 2012 Report Share Posted November 8, 2012 I ett solsystem med sex planeter, bara 42 ljusår från oss, har en internationell grupp astronomer upptäckt en tung jordlik planet som kan ha ett klimat som påminner om vårt. Planeten (HD 40307 g) som är ca. sju gånger tyngre än jorden kretsar kring stjärnan HD 40307. Källa Källa 2 [ Till originalnyheten ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 8, 2012 Report Share Posted November 8, 2012 Är tung lika med att den har större dragningskraft? I så fall, och förutsatt att det fins liv där, blir min omedelbara fråga hur livet har anpassats till följd. Plattare mäniskor kanske :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 9, 2012 Report Share Posted November 9, 2012 (edited) Med tung syftar jag på stor massa (vilket hade varit mer korrekt att skriva). Nu är det inte så att om en planets massa är större än jordens så leder det automatiskt till att du väger mer på planeten. Hur mycket du skulle väga på en planet beräknas utifrån en kombination av massa och storlek (dvs. densiteten). På t.ex. jätteplaneten Uranus, som har fyra gånger så stor diameter som jorden och fjorton gånger så stor massa, skulle du faktiskt väga något mindre än på jorden. Nu vet man väl inte hur stor HD 40307 g är, men om jag räknat rätt och planeten är 1,7 gånger så stor som jorden så skulle du väga ungefär lika mycket på HD 40307 g som på jorden. Edited November 9, 2012 by Fleetadmiral Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Star-3 Posted November 9, 2012 Report Share Posted November 9, 2012 HD 40307 g har 1.9 G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 9, 2012 Report Share Posted November 9, 2012 Du har rätt, jag har hittat samma information. Men 1,9 g är ett sannolikt värde utgående från vissa antaganden, t.ex. att densiteten är som jordens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Star-3 Posted November 14, 2012 Report Share Posted November 14, 2012 yes, och ärligt talat ser jag ingen mening med att diskutera det förens vi börjar närma oss kapabiliteten att ta oss dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts