Gå till innehåll
loghaD

Stockholms Stadsmission: Trekkies vs. Trekkers

Rekommenderade inlägg

Savan!

Jag tänkte att det vore kul att tillsammans som Star Trek-fans samla ihop pengar för hemlösa i jul, och mina erfarenheter säger mig att det enklaste sättet att försäkra engagemang är att göra tävlingar av saker ;)

Så, jag har skapat två stycken insamlingar till Stockholms Stadsmission: En för Trekkers, och en för Trekkies.

Tanken är att om man föredrar det ena begreppet över det andra så ger man en summa pengar på den insamlingen, och de som samlat in mest pengar innan fettisdagen "vinner".

...fast tävlingen är förstås mest en front; det viktiga är ändamålet. Har man ingen åsikt i frågan kan man ju alltid välja en på måfå, eller ge till bägge!

Så, gör din åsikt hörd, och hjälp till att ge Stockholms hemlösa en god jul!

Qapla'!

-------------------------------------

P.S. Det vore väldigt kul om man kunde göra det här till något utav en jultradition! Kanske att man nästa år kör Federationen vs. Klingonerna, eller Kirk vs. Picard vs. Sisko vs. Janeway vs. Archer, eller Stockholm Trekkers vs. West Coast Trekkers, osv. D.S.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg att du hade gett pengar till Trekkies-insamlingen. Jag matchade därför ditt bidrag på trekkers-insamlingen istället!

Ett jättebra initiativ - min erfarenhet av att trekkers ger pengar är dock lite för pessimistisk. Vi har haft en insamling tidigare som inte genererade så mycket som man kunde hoppas på. Detta trots att trekkers/trekkies i Sverige ofta har en högre ålder än tonåren och därmed också generellt har en högre inkomst. Men det är en ny företeelse i Sverige, att ge pengar till välgörande som trekkers. I USA är det mer vanligt att hjälpa till på olika sätt i lokalsamhället.

Med detta sagt så tror jag på idén att bibehålla denna insamling från år till år. Kanske kan man ge pengar till annat ändamål en annan gång? Även om Stockholm är stort så är inte alla trekkers därifrån. Det kanske då känns lite främmande att ge till dem varje år. Själv bor jag inte där men valde att skänka lite ändå, men kanske skulle det locka andra att ge nästa år om man byter insamlingsmål varje år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg att du hade gett pengar till Trekkies-insamlingen. Jag matchade därför ditt bidrag på trekkers-insamlingen istället!

Super! The game is afoot :)

Tror du förresten att det kan vara en idé att minska på insamlingstiden? Tänker att när folk ser "70 dagar kvar" så kanske de tänker att de avvaktar ett tag, och när deadline:en väl börjat närma sig har man glömt bort det.

Ett jättebra initiativ - min erfarenhet av att trekkers ger pengar är dock lite för pessimistisk. Vi har haft en insamling tidigare som inte genererade så mycket som man kunde hoppas på. Detta trots att trekkers/trekkies i Sverige ofta har en högre ålder än tonåren och därmed också generellt har en högre inkomst. Men det är en ny företeelse i Sverige, att ge pengar till välgörande som trekkers. I USA är det mer vanligt att hjälpa till på olika sätt i lokalsamhället.

Det kan nog ligga något i det; mycket ideellt engagemang finns att finna här, men kanske inte så mycket som är knutet till fandom.

Med detta sagt så tror jag på idén att bibehålla denna insamling från år till år. Kanske kan man ge pengar till annat ändamål en annan gång? Även om Stockholm är stort så är inte alla trekkers därifrån. Det kanske då känns lite främmande att ge till dem varje år. Själv bor jag inte där men valde att skänka lite ändå, men kanske skulle det locka andra att ge nästa år om man byter insamlingsmål varje år?

Absolut! Nu blev det Stockholms Stadsmission främst eftersom jag hade tänkt ge till dem ändå och råkade se att det gick att starta en egen insamling via BetterNow, men nästa år kan man kanske göra någonting lite mer genomtänkt; man kan ju exempelvis skapa en diskussion i oktober/november och diskutera vad det ska vara för tema, vad pengarna ska gå till, vilken crowdfunding-tjänst man skall använda, etc. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu