Gå till innehåll

Before Spce 1999...


Hugh

Rekommenderade inlägg

Hade varken sett eller hört talas om den här serien innan jag snubblade över den på Youtube. Helt klart en uppladdning inför Space 1999. vissa saker bättre, andra kanske sämre. Men helt klart kul att se. Ok, storyna i sig själv är kanske inte några höjdare. Men gillar man rymdskepp, rymddräkter och datorer så... *s*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Såg något avsnitt av ST-TNG som gjordes ett tiotal år senare där en skyttel krachat på en ökenplanet där en ond varelse som mest liknade en oljepöl levde. Kan inte direkt säga att det sceneriet var påkostat. Tror det var säsong två där en viss säkerhetsofficer blev dödad av oljepölen...

/Hugh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Skin of Evil från den första säsongen och det visades 1988 för första gången. Dessa scenbyggena kostar nog mer än vad man tror. Många måste vara med och bygga under flera dar och de använder en hel hangarliknande byggnad för det. De flesta serier och även filmer har mycket enklare scenbyggen. Jag tror man ska betänka hur extremt dyrt det är att bygga upp scenbyggen från scratch samt att TNG sändes när tv-apparater hade mycket sämre upplösning, vilket gjorde att man inte behövde lägga ned lika mycket mer tid på detaljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

1988 är 18 år efter det Gerry Andersson gjorde nämnda serieavsnitt. Nog kan man fövänta sig lite mer kvalitet i ST TNG... *s*

Scenerna i många serieavsnitt är inte hälften så bearbetade som i filmer. Och många scenbyggen används ju igen i senare avsnitt. Fast ofta kamouflerade med växter, sprutmålade med andra färger och filmade ur andra kamravinklar. Och inte ovanligt är det även att man delar scenbygget med andra serier och filmer.

Liknande har man ju även sett i andra serier, bland annat Indiana Jones Jr som delade sceneriet och scenerna med en film om då Australiensiska lätta kavalleriet anföll Bersheba. Och jag vill minnas ett avsnitt med Hulken/Bruce Hornsby (?) där han jagades av en tankbil. Scener som sedan Dennis "Ridande polisen" Weaver delade i en ilm då han jagades av samma tankbil...

Redigerad av Hugh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Star Trek tror jag aldrig har delat egna scenbyggen med andra serier. Vissa Star Trek-filmer har dock gjort det (Star Trek V och VI använde korridorer från TNG t ex). Möjligen delade Voyager och DS9 planetscenbyggen, men jag har aldrig tänkt på att det fanns något som var väldigt likt den andra. Sedan har man återanvänt effekter i vissa filmer.

De så kallade planetscenbygget i TNG och TOS är påkostade. Det krävs mycket folk att bygga och ändra i det. Dessutom måste props skapas, man kan sällan bara åka köpa det i en affär. UFO tror jag knappast kan matcha någon av dessa. Jag vet inte hur det är med Space 1999, men jag har för mig att det ser enklare ut. Den första riktigt dyra sf-serien jag erinrar mig om är Battlestar Galactica som hade mycket påkostade specialeffekter och scenbyggen. Men visst dessa ser ju gamla ut nu med.

Sedan var TNG.s alla scenbyggen om ombord på Enteprise mycket dyra, eftersom mycket hade både golv, väggar och tak. Jag besökte själv Voyagers scenbygge 1999, men det var det som man hade använt för TNG med vissa stora modifikationer förstås. Och det är betydligt mer imponerande än många filmers. Jag så till exempel en lägenhet för De Niro-film man hade i en annan del av Paramount. Det saknade väggar och tak, hade billiga möbler etc. Så TNG var påkostat. Jämför med Babylon 5 så ser man stor skillnad i scenbyggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...