Jump to content

Star Trek-spelet – Bakom kulisserna

Nyhet

Recommended Posts

Med lite drygt två månader kvar tills det nya Star Trek-spelet släpps har utgivaren Namco gått ut med en kort film där verkställande producent Brian Miller berättar en del om spelets grundidéer. Detta är den första i vad som ska bli en serie filmer som tar oss bakom kulisserna hos teamet bakom actionäventyrsspelet, som släpps den 23e april i år.

Liksom den senaste Star Trek-filmen har spelet fått både ris och ros för dess actionfokus och för dess särpräglade visuella profil, och den här presentationen fortsätter i samma spår: Vi bjuds på exploderande rymdskepp, ett bra antal närstrider och en glidflygning som nog hade fått till och med världsrekordhållaren i fallskärmshopp Felix Baumgartner att kippa efter andan.

Mellan actionscenerna berättas det dock att detta även kommer att vara ett karaktärsdrivet spel. Kirk beskrivs som en hetlevrad, cowboy-aktig karaktär, medan Spock förstås är den raka motsatsen, och detta ska bidra till en mer varierad spelupplevelse.

I grund och botten är detta även ett spel som lägger stor vikt vid samarbete: Kirk och Spock syns ofta slåss sida vid sida, och vid ett tillfälle ser vi till och med hur Spock måste hjälpa sin skadade kapten ta sig fram, samtidigt som de försvarar sig från anfallande gorner.

Vad tror du? Blir det här det nervpirrande Star Trek-spel du länge har väntat på, en duglig aptitretare inför Star Trek Into Darkness, eller en skymf mot allt som gör Star Trek stort? Diskutera gärna i vårt forum!

(Tack till logdaH för nyhetstexten.)

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Jag tycker att det ser ut som ett spel där man fångat det som gjorde den förra filmen populär: Kirk- och Spock-figuerna, strålande och hisnande actionscener och specialeffekter samt spänning.

Det kommer säkerligen bli ett av de bättre Star Trek-spelen som har gjorts.

Jag tycker att spelet ser helt okej ut, men ett problem är att det påminner väldigt mycket om andra spel på markanden just nu, vilket innebär att det måste vara riktigt bra för att överleva konkurrensen.
Just eldstriderna i sig ser exempelvis inte jätteintressanta ut, men om de lyckas få till ett skönt tempo och en hyfsat engagerande story så kan det nog bli riktigt bra. En sak som ger mig hopp är att det i flera scener verkar som att målet inte bara är att utrota alla fiender i ett område, utan kanske snarare att exempelvis fly till en skyttel medan man blir beskjuten; sådana inslag som får ens handlingar att kännas mer motiverade uppskattar jag verkligen.

Sedan lär mycket hänga på just hur väl co-op-momenten funkar; om de fungerar väl så kommer det att hjälpa spelet att sticka ut ur mängden, och särskilt om det är kul att spela med två spelare så kan det få en hel del "replay value".

Just humorn framkommer ju i snacket mellan Spock och Kirk i trailern ovan. Samtidigt har ju Kirk blivit väldigt mycket cowboy och brudjägare. Något han inte var TOS. Det är egentligen mycket intressant hur Kirk-myten som delvis föddes i filmerna, men definitivt cementerades med Star Trek (2009) helt har tagit över.

Just humorn framkommer ju i snacket mellan Spock och Kirk i trailern ovan. Samtidigt har ju Kirk blivit väldigt mycket cowboy och brudjägare. Något han inte var TOS. Det är egentligen mycket intressant hur Kirk-myten som delvis föddes i filmerna, men definitivt cementerades med Star Trek (2009) helt har tagit över.

Ja, jag blev lite bekymrad över den beskrivningen. Samtidigt är det här ju den unge Kirk, vilket kan vara en del av förklaringen. Pine har sagt att Kirk verkligen behöver mogna till i Star Trek Into Darkness, och spelet utspelar sig innan dess.

Det ska bli intressant att se hur mycket kaptensrollen spelar in; han säger att man ska få ge befallningar till besättningen, men då är ju frågan om det kommer att vara ett dynamiskt system eller ej.

För övrigt kan jag hälsa att Star Trek-appen nu finns i svenska app store, och att ett av uppdragen är att se på den här videon. Dock verkar deta uppdrag inte låsa upp något nytt material, men man får poäng som jag antar kommer att kunna användas till någonting tids nog.

Edited by loghaD