O'Brien Postad 19 Mars, 2013 Rapport Postad 19 Mars, 2013 (redigerade) Premiär: 11/12 1998 Manus: Michael Piller, Rick Berman Regi: Jonathan Frakes Producent: Rick Berman, Marty Hornstein Musik: Jerry Goldsmith År: 2375 Star Trek: Insurrection är den nionde filmen baserad på TV-serien Star Trek. Filmen utspelar sig år 2375 och regisserades av Jonathan Frakes med manus av Michael Pillar som utvecklat berättelsen tillsammans med producenten Rick Berman och musiken komponerades av Jerry Goldsmith. Precis som den föregående Star Trek filmen Star Trek: First Contact handlar den om besättningen från Star Trek: The Next Generation och Enterprise-E. Jean-Luc Picard och besättningen på Enterprise får veta att en avlägsen och fridfull planets befolkning hotas när Stjärnflottan vill utnyttja planetens läkande krafter. Därmed hamnar besättningen i ett moraliskt dilemma: lita på Stjärnflottan eller bryta mot sina order. Observerandes det fredliga Ba'ku, verkar Data inte längre fungera normalt och avslöjar den dolda närvaron av federationen och Son'as specialstyrka för Ba'ku. Admiral Matthew Dougherty begär av rymdskeppet USS Enterprise-E hjälp att antingen omhänderta eller inaktivera Data. Amiral Doughertys allierade, Son'a, är en känslig ras som med hjälp av olika medicinska tekniker försöker lura döden, upprepade operationer ger dem ett mumifierad utseende. Efter att Data blivit stoppad blir USS Enterprise kapten Jean-Luc Picard misstänksam mot Doughertys krav på att Enterprise inte längre behövs. Besättningen undersöker orsaken till Datas bristande funktionsförmåga och upptäcker att Ba'ku är tekniskt avancerade, men har valt att leva i harmoni med naturen. Tack vare en unik strålning eller "metaphasiska partiklar" i deras världs ringar är de i princip odödliga. Enterprise besättning börjar också uppleva föryngringseffekterna av planeten, La Forge finner att hans ögon har regenererats och inte längre behöver implantat, William Riker och Deanna Troi återuppväcker en sedan länge avslutad relation och Picard utvecklar en romantisk relation med Ba'ku-kvinnan Anij. Picard och hans besättning upptäcker ett osynligt federationsskepp innehållandes ett gigantiskt holodäck som återskapar byn Ba'ku. Datas störning berodde på en attack av Son'a när han tidigare hade upptäckt skeppet. Dougherty konfronterades med denna upptäckt och Picard finner att Federationofficerare och Son'a planerar att återskapa Ba'ku på skeppet medans de samlar in planetens partiklar för fortsatt forskning vilket i förlängningen kommer att förstöra planeten i processen. Dougherty beordrar Enterprise att lämna området men Picard säger åt Riker att låta meddela Federationen vad som är på gång medans han och de andra strålar ner till planeten för att evakuera Ba'ku. Utvecklingen I början av 1998 påbörjades en pre-produktion av Star Trek: Insurrection med set och konceptuella ritningar av Herman Zimmerman och illustratören John Eaves. Regissör Jonathan Frakes återvände till rodret för sin andra Star Trek film och karaktären kommendörkapten Riker, Patrick Stewart hade också dubbla roller som kapten Picard och biträdande producent för produktionen. Med Industrial Light & Magic uppbokade med arbete på Star Wars Episod I: Det mörka hotet, vände sig Frakes och produktionen till ett nytt företag för visuella effekter för första gången sedan Star Trek: The Final Frontier. Blue Sky Studios och Santa Barbara Studios delade på uppdraget att bidra med digitala effekter. Musiken Star Trek: Insurrection var kompositör Jerry Goldsmith fjärde film för franchisen. Goldsmith fortsatte att använda marschen och de Klingonteman han skapade för Star Trek: The Motion Picture 1979, med tillägg av nya teman och variationer. Insurrection öppnas med Alexander Courages Star Trek: The Original Series fanfar och introducerade ett sexnots motiv som användes i många av filmens actionsekvenser. Ba'ku gjordes med pastoraltema, upprepande harpor, strängavsnitt och träblåssolon. Mottagande Star Trek: Insurrection fick blandade recensioner när den hade premiär. Filmen spelade in 70187658 dollar i USA och 42400000 i resten av världen, vilket ger totalt 112587658 inspelade dollar i hela världen med en budget på 58000000 dollar, att jämföras med den föregående filmen Star Trek: First Contact som spelade in 92027888 dollar i USA och 146027888 i hela världen. Jag gillar denna film och betyget blir därför 7/10. Engage! Redigerad 26 Mars, 2013 av O'Brien
Lord Di Lego Postad 25 Mars, 2013 Rapport Postad 25 Mars, 2013 Tyvärr har jag inte haft tid att se om filmen än, men förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge. Jag tänkte ändå passa på och fråga någonting. Du verkar ganska positivt inställd till filmen, O'Brien. Kul! Annars har jag fått intrycket att väldigt många, om inte de flesta, är ganska kritiska till Insurrection. Vad är det som du tycker är så bra med Insurrection i din mening, vad är det du uppskattar så mycket som du tror att många andra kanske inte uppskattar? Det vore kul att höra.
O'Brien Postad 26 Mars, 2013 Författare Rapport Postad 26 Mars, 2013 Oj, jag har väl inte funderat så mycket på det annat än att jag gillade storyn, tyckte den var spännande dock inte riktigt i klass med First Contact men betydligt bättre än Final Frontier. Även intressant hur Ba'ku trots att de är/har avancerad teknik valt att leva enkelt med naturen medans Son'a är beroende av partiklarna i planetens ringar för sin fortlevnad.
Lord Di Lego Postad 31 Mars, 2013 Rapport Postad 31 Mars, 2013 (redigerade) Bakgrund - Jag och filmen Min relation till ST:INS är ungefär likadan som min relation till de övriga ST-filmerna från TNG-eran. Jag har sett ST:INS kanske två, tre gånger innan den här omtitten. Jag minns inte riktigt när första gången var men förmodligen var det när jag började titta på Star Trek, kort efter att jag tittat igenom TNG. Vad jag vet är dock att filmen redan från början inte var någon personlig favorit. Till skillnad från många andra så uppfattade jag inte filmen som horribel, den var ok, däremot var den medioker och stod därmed inte ut i mängden, varken bland ST-filmerna eller i övrigt.Recension Filmen börjar helt ok, om än inte fängslande. Jag finner mig funderandes på olika detaljer. Varför tycker UFP tydligen inte anser att spionage och intrång på den personliga sfären inte är att lägga sig i andra civilisationer och kulturer? Jag tycker detta är en utomordentligt dålig start på deras framtida relationer med rasen i fråga (Ba'ku) och visar på illvilja, för att inte påpeka att de äventyrar hela civilisationens "naturliga utveckling" om något går fel, vilket definitivt går emot Prime Directive. Dessutom ska man inte glömma frågan om spioneriet, och situationen med Ba'ku visar sig vara ett utomordentligt exempel på detta då de faktiskt förstår sig på mer avancerad teknologi än vad UFP först trodde. Dessutom kan även en teknologiskt underlägsen ras ha gjort genombrott på specifika områden, saker som UFP kanske inte hade uppnått än. Är det då försvarbart att spionera på dem och plocka upp detta? Hur hade vi/UFP reagerat om det varit omvända roller? Hade vi tagit det med ro om det visat sig att utomjordingar/en organisation gått runt i hemlighet och observerat och antecknat alla möjliga detaljer både om oss som samhälle/civilisation samt privata detaljer om våra individuella liv? Hade de av oss som har barn tagit det med ro om det visat sig att främmande individer/varelser smugit runt efter barnen och observerat de på nära håll vart de än gått under en viss tid redan? Nu togs den här frågan tyvärr aldrig upp, och inte heller aspekten med Prime Directive då Ba'ku påpassligt nog var Warp-kapabla och inte omfattas av direktivet, men de etiska frågorna kvarstår och fortsätter vara relevanta. En annan sak är varför Troi och Crusher har tagit sig an att hjälpa Picard med sin formella uniform och ha forskat angående den andra rasen som de har bjudit in för att informera Picard. Den andra delen kan jag väl köpa att Troi kan ha i uppdrag, men det är ju inte i närheten av Crushers förmodade arbetsbeskrivning som chefsläkare på skeppet. Kort och gott så finns det en hel del såna här detaljer genom filmen, och även rena motsägelser till vad som sagts tidigare. Jag ämnar inte att låta de ta upp för mycket plats här då det finns gott om andra ställen där man kan läsa om sånt och inte heller att låta smådetaljer påverka mitt betyg/omdöme, men det är ju lite störande för ett inbitet fan av ST och det visar på antingen dålig kontroll av materialet eller rent av väldigt lite intresse av att hålla sig konsekvent. Medan små ogenomtänkta detaljer inte är något problem individuellt så kan dessa större mönster vara ett problem. Annars var handlingen med Ba'ku helt ok tycker jag och filmen flyter på i ett tempo som varken gör att man känner vinden i ansiktet eller för att man somnar. Däremot är det ganska förutsägbart och återigen, småsaker som ger en känslan att de inte brytt sig om att handlingen och händelserna ska hänga ihop bra utan bara varit intresserade av att få handlingen och situationen dit de ville. När de flesta av huvudkaraktärerna stannar kvar på planeten för att hjälpa Ba'ku att fly - samtidigt som So'na klagar över att de nu måste märka dem allihop en-och-en för att kunna stråla upp dem, trots att de tydligen har massor med semi-intelligenta drönare som nästan är specialgjorda för att lösa problemet - är en sådan situation, tycker jag. En annan sån situation är rymdstriden mellan Enterprise-E och So'na skeppen. Nu vill jag inte sitta och anta om vilken sida som hade övertaget, men vid den här tiden verkar UFP ha information om So'na:ernas teknologi och inte en enda gång påstods det att So'na hade övertaget. Varför försökte Riker då inte besegra dem genom vanliga tillvägagångssätt, han försökte inte ens! Sen tycker jag visserligen att "The Riker Maneuver" var ganska smart och klurig, men det känns som om de varit lite för kreativa igen. Precis som i slutstriden i ST:GEN där - återigen Riker - inte ens försöker besegra klingonernas normalt sett underlägsna skepp med vanliga medel utan måste ha någon superkreativ lösning för att skapa artificiell dramatik. Han kanske har gått i fällan att han i varje situationen anser sig behöva leva upp till sitt rykte som en oförutsägbar och kreativ taktiker, till den grad att han vägrar använda konventionella tillvägagångssätt även när de kunde ha fungerat? Och den där manuella joystick:n sen...jaadu... :P Sen tycker jag att slutet lämnade lite att önska, det fanns mer potential i handlingen, filmen kunde ha lämnat ett bättre avtryck. Hela historien med korruption och särintressen inom de högsta grenarna/organen av UFP/Starfleet är säkerligen någonting som Roddenberry aldrig hade tillåtit, men 'credit due where credit's due', det öppnar upp det hela för intressanta diskussioner. Tyvärr valde de den enkla vägen ur det hela, Amiralen blev påpassligt nog mördad, så då var han inte ett bekymmer längre. Och faktumet att han verkade backas upp i frågan av Federation Council(?) verkar våra hjältar ha glömt, för en sådan storskalig korruption inom de högsta nivåerna av Starfleet/UFP är väldigt allvarlig och vänder på allting vi har trott oss förstå och de organisationerna. Den enda referensen till det problemet var att Picard inte kunde stanna för att han måste hem och "reda ut" det här problemet. Picard får förlåta mig, men han får nog ha ett par riktigt bra tal förberedda om han som simpel kapten ska tillåtas diktera ideologiska och politiska riktningar för hela UFP över alla möjliga Amiralers huvuden. Det hade i vilket fall kunnat vara en ny aspekt av hela det här problemet att ta upp och diskutera, något som inte gjorts så ofta eller djupt inom ST. Något som verkar ganska relevant och viktigt i nutidens värld och politik. Slutsats & Betyg Jag håller mer eller mindre fast vid minnet jag hade av ST:INS, den är ingen horribel film, inte ens bland ST-filmerna. Vissa kommer säkert att inte hålla med, men det finns klart sämre filmer inom STs film-franchise. Som jag sa tidigare, filmen flyter på i ett bra tempo, det finns inga stora perioder då inget händer, den är väl milt underhållande. Däremot håller jag fast vid att den är medioker. Handlingen och en hel del smådetaljer i den är inte tillräckligt konsekventa och välskrivna, utvecklingen är ganska förutsägbar, påklistrad dramatik född ur scener som är baserade på konstiga beslut är inte ett plus enligt mig, och medan filmen försöker ha etiska aspekter och meddelanden så lämnar den över taktpinnen till tittarna alldeles för tidigt istället för att ta sig an dem. Att bara säga någonting i stil med "det är snällt att göra snälla saker" är långt ifrån tillräckligt för att jag ska ge den några poäng på de punkterna, det är för uppenbart, intetsägande och ytligt. Jag brukar ju skriva mina recensioner här utifrån en ganska negativ synvinkel, detta gäller även här. Det tenderar att bli så speciellt när de negativa sakerna jag hänger upp mig på är såpass fler än de positiva, och ST:INS är ändå ett typexempel av det i sin medelmåttlighet. Jag läste/hörde en gång någonstans ifrån - möjligen SFDebris recensioner - någonting i stil med följande; små negativa detaljer i en film, om de inte är ofantligt många, är bara ett problem för medelmåttiga eller dåliga (som i tråkiga) filmer. Det riktigt horribla filmerna, där finns det så mycket större aspekter som kan kritiseras att de hamnar i skymundan, och i bra, välskrivna och väl genomtänkta filmer är man så underhållen av helheten att man knappt märker de få små felen som kan finnas kvar. Detta är taget från mitt minne och är inte något citat, men jag skriver under på den här tanken, och i ST:INS's fall är det ett dåligt tecken. Den var helt enkelt inte bra nog, inte på något plan, därför får den en 3p. Men det är nästan att det blir 2,5p istället... Mitt betyg på Star Trek:Insurrection: 3/5 Redigerad 31 Mars, 2013 av Lord Di Lego
Rekommenderade inlägg
Vänligen logga in för att kunna kommentera
Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in
Logga in nu