Nyhet Posted January 4, 2014 Report Share Posted January 4, 2014 (edited) Berättelsen om den amerikanske lokalpolitikern som entledigade sig på klingonska har blivit en stor nyhet i USA, och nu har den även nått Sverige! Vill du veta mer om den här berättelsen så kan du lyssna på P4 Extra i eftermiddag (omkring klockan 14.50), där det kommer att pratas dels specifikt om den här storyn, men också om Star Trek och det klingonska språket i allmänhet. Uppdatering: Nu kan du lyssna på inslaget på P4 Extras hemsida. Källa [ Till originalnyheten ] Edited January 4, 2014 by Nyhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted January 4, 2014 Report Share Posted January 4, 2014 Om någon undrar hur jag vet det så är det för att jag ska ta mig till Radiohuset om en liten stund ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 4, 2014 Report Share Posted January 4, 2014 Kul. Hur fick de nys om dig och nyheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted January 4, 2014 Report Share Posted January 4, 2014 (edited) Nyheten var med på DN.se idag, och sedan hörde de av sig till Klingonska Akademien och och West Coast Trekkers på Facebook. Edited January 4, 2014 by loghaD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 4, 2014 Report Share Posted January 4, 2014 (edited) Kul inslag. Samtidigt väckte det en hel del andra frågor: 1. Jag tyckte mig höra svensk accent när du talade klingon. Jag antar att skådespelarna som talar språket i serier och filmer har en viss engelsk accent oftast. Så frågan lyder: finns det någon standardaccent för språket? Är den i sådant fall baserad på Okrand? Någon viss skådespelare? Lloyd från Star Trek 3? Och så vidare. 2. Hur lång tid tog det dig att lära dig språket? Du säger att du startade 2008 och en av få som talar det i Sverige. Fem-sex år är ganska kort tid för att lära sig ett språk, som jag antar du mest har ägnat fritidsstudier åt. Så hur omfattande är språket när det gäller ordförråd och grammatik? 3. Hur mycket klingon kan du? Både skrift- och talspråk? Hur stort är ditt ordförråd i förhållande till antalet ord som finns? Vilka kunskapsluckor har du om några? Edited January 4, 2014 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted January 4, 2014 Report Share Posted January 4, 2014 1. Lite svårt att säga. Många skulle säga att standarduttalet är såsom det beskrivs i The Klingon Dictionary. Andra skulle peka på Marc Okrand, och andra på Christopher Lloyd. Personligen tycker jag att Spice Williams och Todd Bryant i Star Trek V är de som är bäst att gå på. 2. Började egentligen lite smått år 2006, och det går ganska fort att lära sig den grundläggande grammatiken. Dock var jag fortfarande beroende av ordböcker, prefixlistor och suffixlistor. Sedan är det värt att påpeka att påpeka att klingonska på många sätt är enklare att lära sig än något naturligt språk. Jag har lagt betydligt mer tid på att lära mig franska än på att lära mig klingonska, men ändå känns min franska betydligt mindre komplett. Framför allt så är klingonska väldigt regelbundet, medan franska tvärt vägrar vara regelbundet. 3. Kan både tal och skrift. Vanligtvis skriver jag med latinska bokstäver, och jag har lite svårt för skriftspråket pIqaD, men det går också med lite ansträngning. Tror det finns omkring 2000 rotord (och omkring 3000 om man också räknar med vanliga flerordsuttryck, såsom tlhIngan wo' ("klingonska imperiet") och tlhIngan Hol ("klingonska språket"), och jag uppskattar att jag kan omkring 80 procent av dem, fast det finns vissa som jag måste tänka till lite för att komma ihåg ord. Om jag exempelvis vill komma ihåg ordet för "att vara förlegad" så kanske det inte går på en gång, men om jag tänker efter så kommer jag ihåg Azetbur's citat notlh veS. ("Krig är förlegat."), och då vet jag att notlh är ordet jag söker. Ungefär samma sak med olika prefix och suffix. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 4, 2014 Report Share Posted January 4, 2014 Intressant. Du borde starta en tråd där vi kan fråga dig och andra klingonister om klingon. Förslagsvis kunde en moderator göra det med ovantstående inlägg som start. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted January 4, 2014 Report Share Posted January 4, 2014 Osäker om intresset är riktigt så stort, men är det någon som är nyfiken på något så är det bara att fråga på Något man eventuellt skulle kunna göra är att skapa ett underforum i "Arter & Grupperingar" som heter "Språk & Xenolingvistik" eller dylikt. Även om klingonska är det enda riktigt officiella Star Trek-språket så finns det ju en hel del intressant material om både vulcanska och romulanska, och sedan finns det ju rätt många språk som åtminstone har en del fraser som kan vara kul att lära sig (typ "Peldar joi!" (bajoransk tacksamhetshöghetshälsning) och "koledru venari" ("tjuvheder" eller "heder tjuvar emellan"). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts