Gå till innehåll
Nyhet

Comic Con kommer till Sverige

Rekommenderade inlägg

BildNär du hör "Comic Con", vad tänker du på då? Kanske tänker du på glada cosplayers och deras fantastiska alster. Kanske tänker du på grymma förhandstittar av kommande spel, filmer och serier. Eller så kanske du tänker på alla resekostnader som tillkommer när man ska åka på en mässa i London, New York eller San Diego.

Fortsätt på det spåret, men glöm det där sista, för snart är Comic Con inte längre än en tågresa bort!

I ett nyligen utkommet pressmeddelande från Kistamässan beskrivs Comic Con som ett internationellt koncept som involverar mässor med fokus på film, spel, cosplay och - som namnet antyder - serier. Varje år arrangeras uppskattningsvis ett tjugotal olika Comic Cons av olika arrangörer runt om i världen, från den världsberömda San Diego Comic-Con International som har hållits varje år sedan 1970, till den nystartade East European Comic Con som går av stapeln för andra året i rad i Bukarest om två veckor.

Nu kommer konceptet även till Stockholm, med hjälp av MCM Comic Con, som i dagsläget redan ansvarar för sju stycken Comic Cons i olika delar av Irland och Storbritannien.

I nuläget vet vi väldigt lite om vad vi kan förvänta oss av Comic Con Stockholm, utan vi väntar spänt på den presskonferens som ska hållas i Stockholm nästa vecka. Presskonferensen arrangeras av Kistamässan, vilket kan ses som ett tecken att Stockholm Comic Con kommer att äga rum i den svenska motsvarigheten till staden Eureka, med utsikt över vårt alldeles egna "Wayne Tower".

Så stryk uniformen, öva på dina klingonska nödfraser och kom snart tillbaka för mer information!

Källa Källa 2 Källa 3

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att komma ihåg att Comic Con har olika arrangörer i olika delar av världen, så Comic Con Stockholm kommer antagligen att skilja sig en hel del från exempelvis Comic-Con San Diego eller Comic Con New York.

Hur som helst tycker jag att det här verkar väldigt spännande ... och det allra mest avgörande för en så'n är mässa är ju besökarna, så jag hoppas se många glada klingoner, hortas och stjärnflotteofficerer på plats ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer naturligtvis inte vara i samma gigantiska storlek som SDCC. Men att det anordnas gillar jag skarpt.

Får se hur mottagandet blir. Det har gjorts försök tidigare i Sverige med seriemässor, med mindre framgång. Men fattar jag rätt, så har den här mässan någon internationell arrangör i ryggen, och då kanske det går bättre. Dessutom har nördkulturen fått ett uppsving de senaste åren, vilket kan göra det hela lite "tryggare" att starta upp

Den här nyheten skall hållas bevakad. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt intressant! Hoppas dom slår på stort, besöker gärna en sån mässa om rätt saker och gäster finns på plats.

Kanske man kan hoppas på den nivå på gäster man skulle önska att Sci-Fi-mässan hade.

Ja, för att en mässa ska bli riktigt bra krävs det ju att det finns mycket hype och energi kring den, så jag hoppas att de slår på stort redan från början så att det här blir något folk ser fram emot varje år.

Får se hur mottagandet blir. Det har gjorts försök tidigare i Sverige med seriemässor, med mindre framgång. Men fattar jag rätt, så har den här mässan någon internationell arrangör i ryggen, och då kanske det går bättre. Dessutom har nördkulturen fått ett uppsving de senaste åren, vilket kan göra det hela lite "tryggare" att starta upp

Ja, och det kan nog vara bra med något nytt och fräscht just eftersom det kanske kan sammanföra både nya fans och lite mer långtida fans som tröttnat lite på det existerande utbudet.

Jag tror att det finns någon form av "kritisk hype" på så'na här mässor: Ligger känslan under kritisk hype så kommer intresset antagligen bara att minska för varje år, men hamnar den över så har den istället chansen att öka för varje år istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu