Jump to content

300 gäster kom till Nimoys begravning

Nyhet

Recommended Posts

Trehundra speciellt inbjudna gäster kom till Leonard Nimoys begravning i Los Angeles i söndags. 

-Det fanns ingen här som inte betydde något för Leonard och hans fru Susan eller deras barn och barnbarn, säger rabbinen John L. Rosovo, som höll ett minnestal för Nimoy, skriver People.com.

Bland gästerna fanns Chris Pine, Zachary Quinto och JJ Abrams. William Shatner kunde emellertid inte närvara då han kvällen innan var uppbunden med ett välgörenhetsevent för Röda Korset i Florida.

Rabbinen Rosovo, som är kusin med Susan Nimoy, beskrev hur mycket hon betydde för Leonard Nimoy.

-Hon ledde honom ut ur mörkret. De kunde ha djupa diskussioner om allting. De öppnade varandras hjärtan och var alltid där för varandra. Leonard berättade för mig att han aldrig träffat en kvinna som han älskade så mycket, och att hon räddade hans liv och lyfte honom upp från mörkret och nedstämdheten han kände.

När Nimoy avled i fredags efter en lång kamp mot KOL, hade han Susan vid sin sida.

-När han gick vidare så var han förberedd. Susan sa till honom när han inte längre kunde svara: "Lenny, jag älskar dig. Det är ok, du kan gå". Han log, och så dog han. Jag tror att han såg ljuset och strålades upp.

Rosovo berättade bland annat också om den motvilja Nimoy kände för att resa till ett Star Trek-konvent i Tyskland på grund av hans judiska härkomst:

"One year Leonard asked me what I thought of his accepting an invitation from Germany to speak before thousands of Star Trek fans. He told me that he'd been asked before but always turned the invitation down due to his own discomfort about setting in a country that had murdered six million Jews. I told him that I thought it was time that he went, and that he take the opportunity to inform a new generation of Germans about who he was as a Jew and about the Jewish dimension of Spock's personality and outlook. He liked the idea, and so on that basis accepted the invitation.

When he returned he told me that he had shared with the audience his own Jewish story and that Spock's hand gesture was that of the Jewish High Priest blessing the Jewish community, an image he remembered from his early childhood attending shul with his grandfather in West Boston on Shabbesmorning and peeking out from under his grandfather's tallis at the Kohanim-priests as they raised their hands in blessing over the congregation.

He told me that when he finished his talk he received a sustained standing ovation, an experience that was among the most moving in his public life."

Hela Rosovos minnestal läser du här.

Källa Källa 2

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Shatner fick ganska mycket "kritik" för att han inte närvarade, men jag tycker att han hade ett gott skäl.

Vad jag förstår kommer det dock att ske en större minnesceremoni också, så förhoppningsvis kan han delta där.

I judisk tradition måste en person begravas inom några dagar, vilket gör det näst intill oundvikligt att man missar en och en annan begravning, men begravningen är vad jag förstår bara ett förled till en sju dagar lång sorgeprocess, som Shatner alltså fortfarande kan ta del i.

Tråkigt att bästa vännen Shatner inte kunde närvara, undrar hur många andra Star Trek gäster det var som kom.

Det står ingenstans vilka som var där utöver de som nämns i artikeln. Men gissningsvis bör väl Takei, Koenig, Nichols och Grace Lee Whitney ha varit där. De var alla goda vänner med honom. Kanske även några fler från de nya filmerna, då säkerligen Roberto Orci och Alex Kurtzman, eftersom de arbetade en hel del med Nimoy de sista åren.  Sedan tvivlar jag på att någon från de övriga serierna var där.

Däremot är jag säker på att Michael Bay, som är släkt med Susan Nimoy, var inbjuden.

Edited by Aike

Shatner fick ganska mycket "kritik" för att han inte närvarade, men jag tycker att han hade ett gott skäl.

Är det en snackis bland Trek-fans på nätet?

Ja, i alla fall av Twitter och kommentarsfält att döma. Det var dock många som försvarade honom, också, bland annat Chase Masterson, Wil Wheaton och Star Trek: Phase II.

Lyssnade på en minnespodcast med flera Star Trek-veteraner, ofh alla som yttrade sig i frågan där var också på Shatner's sida.

Shatner fick också beröm på många håll för att han satt ett bra tag och besvarade sina följare's frågor om Nimoy; en sorts virtuell minnesstund.