Jump to content

Vila i frid, Grace Lee Whitney

Nyhet

Recommended Posts

janice_rand_excelsior_150504.jpg

Grace Lee Whitney har gått ur tiden. Skådespelerskan är känd för sin roll som Janice Rand i den ursprungliga Star Trek-serien, och det är med tyngda hjärtan vi tar farväl av en av Star Treks tidigaste stjärnor.

Grace Lee Whitney föddes den första april 1930 i Ann Arbor, Michigan, då under namnet Mary Ann Chase. Hennes mor hade inte möjlighet att försörja henne, utan bad istället en bekant att finna ett bra hem åt henne. Hon hamnade hos familjen Whitney, och hennes adoptivmor - som hade fått missfall tre gånger - ändrade hennes namn till Grace Elaine Whitney, eftersom hon var av den övertygelsen att Guds nåd ("grace") hade sammanfört dem.

Redan som liten älskade hon att uppträda, oavsett om det var körsång, pjäser eller spontandans på gympalektionerna. Vid sjutton års ålder flyttade hon till Chicago, där hon började uppträda under artistnamnet Lee Whitney. Om dagarna jobbade hon som modell, och på kvällarna sjöng hon på nattklubbar. Hon turnerade ett tag med bandet Red Ingle's Band, och åter i Chicago formade hon sitt egna band, Lee Whitney and Her Trio.

Hon var knappt tjugo år fyllda när hon reste till New York för att provspela för en roll i en ny pjäs av Broadway-legendaren George Abbott. Abbott var dock föga imponerad, och enligt Whitney själv lär han ha sagt "Mitt råd till dig är att åka hem, gifta dig och skaffa barn. Du har ingen talang, Miss Whitney."

Det var ett hårt slag mot den unga artistens självkänsla, men hon vägrade att låta den här motgången stoppa henne. Hon återvände två år senare och provspelade igen för Abbott, som gav henne en smärre roll i den nya Broadway-musikalen Top Banana.

Ytterligare två år senare, år 1953, fick hon sin TV-debut som bakgrundsskådis i westernserien Cowboy G-Men, och under de kommande åren var hon med i dussintals TV-serier, bland annat Bewitched, The Outer Limits, The Real McCoys och Wagon Train. Hon började även få en del filmroller, bland annat som en av bandmedlemmarna i den klassiska Marilyn Monroe-filmen Some Like It Hot (sv. I hetaste laget).

http://www.youtube.com/watch?v=T4-6kEUEODE?t=4m

En klassisk scen från Some Like It Hot. Omkring 4:00 kan man se Grace Lee Whitney längst till vänster.

Under början av 60-talet hade hon ett okrediterat framträdande i TV-serien The Lieutenant, skapad av ingen mindre än Gene Roddenberry. Några år senare fick hon en mer betydande roll i pilotavsnittet till den tänkta serien Police Story, också det en av Roddenberrys kreationer. Om serien hade blivit av hade detta blivit Whitneys första reguljära TV-roll, men tyvärr låg det inte i stjärnorna för henne.

BildDock var allt inte förlorat, för under inspelningen hade hon lyckats göra ett intryck på Gene Roddenberry, och även om serien i sin helhet inte bedömdes gångbar hade Whitneys karaktär fått stort genomslag hos testpubliker. Roddenberry handplockade henne till rollen som Janice Rand i Star Trek; det skulle bli hennes mest kända roll, men tyvärr blev den inte lika långlivad som det var tänkt.

Ursprungligen var rollen tänkt som ett långvarigt kärleksintresse för Kapten Kirk; Rand representerade det han ville ha, men var tvungen att försaka för sin karriärs skull. Samtidigt var hon en kompetent besättningsperson och en av kaptenens närmaste vänner, någon som han kunde vända sig till för råd och reflektioner.

Men allteftersom serien utvecklades krympte Rands roll allt mer. Konstellationen Kirk-Rand-Spock gav vika för treenigheten Kirk-Spock-Bones, och så småningom skulle även hennes roll som Kirks kärleksintresse komma att ifrågasättas. NBC ville att kaptenen skulle ha ett varierat kärleksliv och vara involverad med många olika kvinnor, och var rädda att så länge Janice Rand fanns kvar skulle tittare uppfatta det som att han ar otrogen mot henne.

Karaktären ströks efter bara åtta avsnitt, vilket drabbade Grace Lee Whitney väldigt hårt; för henne kändes det som att det inte bara var hennes rollfigur som hade blivit struken, utan hon själv som person. Hon hade redan sedan tidigare visat en del tecken på alkoholism, och under de kommande åren skulle hon lida enormt av sitt beroende.

Dock var hon först och främst en kämpe, och trots sina svårigheter fortsatte hon med sin artistkarriär samtidigt som hon lade mer fokus på att uppfostra sina två söner. Hon sjöng i flera band och körer, och kunde med jämna mellanrum synas i film och TV. Tillsammans med maken Jack Dale producerade hon en skiva med musik inspirerad av Star Trek.

rand_of_gods_and_men_150504.jpg

Grace Lee Whitney som Janice Rand i fanfilmen Star Trek: Of Gods and Men.

År 1979 blev hon tillfrågad om hon ville reprisera sin roll som Janice Rand i filmen Star Trek: The Motion Picture. Detta var av stor betydelse för Whitney, som hade känt sig bortstött av sin "Star Trek-familj", som hon kallade den. Hon var även med i filmerna Star Trek III: The Search for Spock, Star Trek IV: The Voyage Home och Star Trek VI: The Undiscovered Country, samt jubileumsavsnittet Flashback. På senare år har hon även varit med i ett antal fanproduktioner tillsammans med sina gamla medsk??despelare.

Grace Lee Whitney hade på många sätt ett svårt liv, och det är lätt att bli sorgsen när man läser hennes livs historia; hennes karriär präglades av otur och förpestades av män som utnyttjade och objektifierade henne, samtidigt som hon kämpade med sitt egna alkoholberoende. Dock vart hon aldrig besegrad, utan kämpade vidare för att staka ut ett lyckligt liv åt sig själv, vilket hon också verkar ha lyckats med. I år hade hon varit nykter i 35 år, och har ägnat mycket av den tiden åt att hjälpa andra att få bukt med sina beroenden.

Hon har även förblivit frisk i kropp, själv och sinne, sin höga ålder till trots. Så sent som 2011 berättade den då 81-åriga Whitney för StarTrek.com om den gård där hon bodde, självständigt men nära till barn och barnbarn:

"Min son Jonathan har byggt ett hem en bit ner på min tomt, där han bor tillsammans med sin familj, bland annat mina egna barnbarn. De tänker ta hand om mig medan jag går igenom livet och sedan till mit hem i himlen. Men än så länge kan jag ta mina barnbarn till skolan och köra dem hit och dit, och jag kan vara tillgänglig för dem... Jag över linedance en gång i veckan och gymmar tre gånger i veckan. Så, jag känner mig glad, lycklig, fri, nykter och frälst, och en hel del kul har jag också."

Med de bevingade orden tar vi farväl av Grace Lee Whitney, som somnade in fridfullt i sitt hem under helgen.

grace_lee_whitney_150504.jpg

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Ja, så blir det väl tyvärr när man börjar närma sig ett 50-årsjubileum :/

Vi får glädja oss med att Shatner, Nichols, Koenig och Takei alla verkar vara i god hälsa, och hoppas att oavsett hur många år de har kvar så blir de lyckliga sådana.