Jump to content
Sign in to follow this  
Nyhet

Det mest sålda Star Trek-spelet återlanseras

Recommended Posts

Star Trek: 25th Anniversary och dess uppföljare Star Trek: Judgment Rites har släppts digitalt. De klassiska action-äventyrsspelen går nu att köpa för cirka 55 kronor (5,69 euro) styck på Gog.com.

Spelen blandar klassiskt äventyrsspel i avsnittsform med en enkel rymdstridssimulator ombord Enterprise. Star Trek: 25th Anniversary släpptes ursprungligen 1992 och är det mest sålda Star Trek-spelet någonsin. Star Trek: Judgment Rites släpptes 1993 och är en direkt uppföljare med något bättre grafik och en mer sammanhållande handling. Bakom spelen stod det numera insomnade Interplay.

Bägge spelen har originalskådespelarnas röster.

Här laddar du ner spelen:

Star Trek: 25th Anniversary

Star Trek: Judgment Rites 

Källa Källa 2

[ Till originalnyheten ]

Blir sugen på att köpa och återuppleva dessa klassiska spel.

Handlingen i dem är lysande. Jag såg när någon spelade igenom ett avsnitt på Youtube och det var som om att titta på ett riktigt TOS-avsnitt.

Dessutom ett stort plus är att spelen premierar icke-våldslösningar framför phaserfajter. Dessa spelen är mångt och mycket vad många anser att Star Trek verkligen står för, men ganska ofta inte når upp till, nämligen utforskning, spridandet av fred och tolerans.

TOS-fans bör äga detta, om inte bara för att det förmodligen var sista gången man fick höra alla skådisarna i samma sammanhang.

Även Starfleet Academy finns nu på GOG.com :)

Många har trott att det skulle vara näst intill omöjligt att omdistribuera Star Trek-spel, eftersom det är ett enda härke med licensrättigheterna.

Vi får se om det här öppnar upp för fler titlar. Personligen hoppas jag på Starfleet Command-serien, Star Trek: Bridge Commander, Star Trek: Klingon och Star Trek: Klingon Academy. Har även hört bra saker om Star Trek: Elite Force.

Länkarna där går till dessa spel's sidor på GOG.com's önskelista. Har man ett GOG-konto kan man dra dit och lägga en röst på spelen, för att visa GOG att vi vill ha dem.

Star Trek The Next Generation A Final Unity borde väl vara en kandidat också. Ett utmärkt äventyrsspel med alla skådisarnas röster.

Det vore helt klart intressant att prova; lägg gärna en röst på önskelistan. Många där verkar tänka i samma banor :)

Sedan kan jag inte undgå att tänka på hur perfekta många av dessa spel skulle kunna vara på surfplattor; har spelat Monkey Island-spelen på min iPad, och det är helt fantastiskt.

Körde du igenom alla Monkey Island-spel? Hade du spelat dem förr? Har spelat igenom ettan och tvåan själv, och kommit en bit in i fyran. Men trean eller Tell Tales-spel har jag aldrig lirat.

Laddade ner äventyrsspelet Beneath a Steel Sky som numera är freeware här. Riktigt skoj trots vad som i dag måste anses vara primitiv grafik och ganska enkel musik. Men röstskådespelare och story är mycket bra. Blev lite förvånad hur mycket jag uppskattade spelet, då jag upplevt att mitt tålamod inte funnits för äventyrsspel. Eller är det så att dessa spelen tappade en hel del i spelkänsla när de blev mer 3d?

Sugen på att testa Broken Sword-serien liksom uppföljaren till en gammal favorit: Simon The Sorcerer.