Gå till innehåll
Nyhet

Justin Lin står med Axanar

Rekommenderade inlägg

"Star Trek tillhör oss alla." Så skrev Star Trek Beyond-regissören Justin i ett Twitter-inlägg tidigare idag. Axanar Productions är låsta i en en mycket omtalad upphovsrättstvist med CBS och Paramount, som menar att den kommande fanfilmen Axanar och de redan släppta kortfilmerna inkräktar på deras intellektuella egendom.

CBS och Paramount brukar inte gå efter fanfilmsskapare, men många tror att ett skäl till att just Axanar hamnat på deras radar är att skaparna tidigare har rubricerat filmen som en "självständig film" (och inte en "fanfilm"), samt att de har använt sin plattform för att tala illa om de senaste Star Trek-filmerna. Ett sådant här uttalande från någon så djupt inom CBS egna led lär komma som en glad överraskning för Axanar Productions och alla deras supportrar, men frågan är om det kommer att få CBS och Paramount att backa, eller om det bara ger bränsle åt elden.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror detta är ett genuint statement. Lin har jobbat mycket med lågbudgetfilmer och är själv trekker.

Annars kan ju en cyniker hävda att han gör det enbart för att fans inte skall stanna hemma i sommar när Beyond kommer. Men jag tror inte så är fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog också att det är uppriktigt menat. Som du skrev i en annan tråd så är antalet potentiella biobesökare som bryr sig om det här rättsfallet troligtvis försvinnande liten, så jag vet egentligen inte om han tjänar så mycket på att ta upp det. Eventuellt skulle det ju kunna vara en säkerhet ifall att det blossar upp till en större fråga, men oavsett vad så är nog CBS' åsikt viktigare för hans framtida plånbok än vad våran är.

Sedan kan påpekas att den artikel han länkar till är ganska kass; den plockar ut ett par detaljer ur sitt sammanhang (typ vulcanska öron och det klingonska språket) och får det att låta som om det var dem rättegången handlar om. 1701News har en rätt bra sammanfattning (men det bör anmärkas att de har varit ganska anti-Axanar under ett långt tag, och de uttrycker sig nog lite mer kritiskt än vad jag hade gjort).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu