Jump to content

Alec Peters: CBS kommer att uppmana fler fanproduktioner att lägga ner

Nyhet

Recommended Posts

I förrgår kunde vi rapportera att fanfilmen Star Trek: Federation Rising kommer att läggas ner efter en stark uppmaning från CBS jurister. Nu rapporterar Axanar-bloggen att CBS kommer att kontakta fler fanproduktioner och be dem att upphöra inom en snar framtid.

I en bloggartikel uppges att Federation Risings skapare Tommy Kraft hade hört av sig till Axanars huvudman Alec Peters på telefon, där han berättade om samtalen med CBS. Utöver att han skulle lägga ner sin egna fanfilm berättade Kraft att CBS verkar planera att kontakta andra fanproduktioner och uppmana dem att överge sin projekt, eller åtminstone lägga dem på is.

Vidare skriver de att "även om vi är besvikna att Tommys planer för Federation Rising måste avbrytas så är vi glada att höra att CBS var väldigt raka och professionella i sin kommunikation och inte kom med en stämningsansökan som potentiellt kan uppgå till miljontals dollar i skadestånd." Det bör dock påpekas att Axanar-gänget också verkar ha fått en varning flera månader innan stämningsansökan mot dem lämnades in.

Många har varit rädda att domstolstvisten mot Axanar skulle bli startskottet för en mer utbredd kampanj mot fanproduktioner, och det ser ut som att den farhågan är på väg att besannas. Nu är frågan om detta är en tillfällig åtgärd som kommer att släppas när den tvisten är över, eller om detta kommer att vara CBS och Paramounts inställning i många år framöver.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Tycker inte detta är särskilt oväntat. Alla som ber om pengar på t ex Kickstarter för en "fanproduktion" ligger ju på gränsen.

Fanfilmerna är numera professionella produktioner i mångt och mycket. Säkerligen har en del av dem före Axanar även betalat medarbetare. Finner det starkt osannolikt att de produktioner som fått in hundratusentals dollar bara använt det till scenbyggen och utrustning. Axanar är väl bara de första som har medgett att de har betalat folk. Skulle inte förvåna mig att det finns en del i toppen av produktionerna som fått en del pengar, medan andra fått arbeta ideellt. Så det är positivt att någon äntligen sätter punkt för detta.

Det handlar inte längre om fans som vill leka Star Trek utan snarare om professionella i Hollywoods och filmindustrins c- och d-lag som snyltar på Star Trek. Hade dessa människor varit verkligt kreativa hade de gjort originalproduktioner, men där finns ju inte marknaden att få några pengar förrän du jobbat häcken av dig och gjort den riktigt bra indiefilm bekostad ur egen ficka.

Tråkigt att välgjorda produktioner inte blir av, men fanfilmerna är i dag långt ifrån James Cawley á la 2003 när han betalade allt ur egen ficka. Numera stoppar fansen pengarna i sina egna fickor. Var så säkra...

Edited by Aike

Jag tror tyvärr att du har rätt. Kickstarter har varit fantastiskt för fanproduktioner, men det var väl bara en tidsfråga innan CBS/Paramount började få olustiga känslor av det.

Gällande fans som stoppar pengar i sina egna fickor är det ju dessvärre bekräftat när det kommer till Axanar, jag som donator och långtida fan känner mig besviken över, och misstänker är en viktig faktor i rättstvisten. Andra vet vi ju inte, men jag vore inte helt överraskad. Vissa kan vi dock känna oss ganska säkra på; Star Trek Continues (eller, mer specifikt, Trek Continues Inc.) är en registrerad ideell organisation och måste därför offentliggöra en del av sina finanser, vilket bland annat visar att skaparna inte tar ut lön.

Sedan tror jag dock inte att det spelar så stor roll i rättslig mening; det är fortfarande CBS' och Paramount's intellektuella egendom, och de kan stänga ner obehöriga Star Trek-produktioner oavsett om de är vinstdrivande eller ej. Däremot är det nog viktigt i många fans' ögon, och kanske gör det mindre sannolikt att CBS/Paramount tar illa upp av det.