Jump to content

Axanar-fallet

loghaD

Recommended Posts

Hej allihop!

Det har skrivits en hel del om Axanar-fallet på sidan på sista tiden (jag är själv ganska besatt av det), och jag tänkte att det kanske vore intressant att diskutera det här i forumet, istället för att dela upp konversationen på en massa olika nyhetstrådar.

Vad har ni för tankar om Axanar-fallet, och vår rapportering om det? Tycker ni att det finns någon viss aspekt som känns uttjatad, eller någonting som ni tycker borde täckas mer? Tycker ni att rapporteringen har varit för vinklad åt någon viss part? Vill ni läsa mer om det, eller tycker ni redan att det är för mycket?

Är ni själva #IStandWithAxanar, #IStandWithCBS eller #IStandLagomMycketMedBåda?

Lagom mycket med båda. Det är svårt att man skall styra så mycket över ett varumärke. Star Wars valde en smartare väg och har även lyckats att nå ut mer, kanske just för att de tillät mer av fans som ville skapa något nytt. 

Men Axanar har blivit en för stor budgetmässig filmproduktion. De har blivit som fågeln Fenix som flög för nära solen och brände vingarna. 

1 timme sedan, Pjotr'k sade:

Lagom mycket med båda. Det är svårt att man skall styra så mycket över ett varumärke. Star Wars valde en smartare väg och har även lyckats att nå ut mer, kanske just för att de tillät mer av fans som ville skapa något nytt.

Jag känner på ungefär samma sätt. Jag har sett fram emot Axanar och tror att skaparna har haft fina intentioner under hela projektet's gång, men de har gått för långt på vissa punkter och tydligen trots att de har blivit tillsagda, så jag kan knappast klandra CBS/P för att de ryter till. Dessutom anser jag att Axanar's försvar är extremt svagt, och potentiellt även väldigt oärligt.

1 timme sedan, Pjotr'k sade:

Men Axanar har blivit en för stor budgetmässig filmproduktion. De har blivit som fågeln Fenix som flög för nära solen och brände vingarna. 

Jag tror att du blandar ihop två uttryck här ;)

Edited by loghaD

Så klart - det var ju Ikaros jag menade, och inte fågeln Fenix! ;)

Jag är allvarligt orolig över hur CBS väljer att agera framledes, om de skulle välja att gå hårdare åt olika trekkers produktioner runtom i världen. Paramount har historiskt sett i perioder gått hårt åt olika hemsidor - vilket bland annat gjort att Star Trek Databas valt att vara mycket restriktiva när det gäller snack på forat om exempelvis olagliga nedladdningar, och även lyckats att släcka ner ett antal sidor. 

Numera kanske det inte är hemsidor man går på utan man riktar sig mer mot produktioner och väljer då att ta en koloss först. Men vad som händer efter att de lyckats fälla kolossen, vet man inte.