Jump to content

Abrams: Axanar-fallet kommer snart att vara över

Nyhet

Recommended Posts

Slaget om Axanar kan snart vara över. I ett uttalande igår morse berättade JJ Abrams att Justin Lin hade vädjat till CBS och Paramount att ändra sitt tillvägagångssätt, så att alla fans kan fira Star Treks 50-årsjubileum tillsammans.

Vilken berg- och dalbana det här faller har varit! Det var strax före nyår som nyheten slog ner som en blixt från klar himmel: CBS och Paramount stämde Axanar Productions, skaparna av Prelude to Axanar, och nu gick ingen fanproduktion säker!

Sedan dess har det twittrats och hashtaggats för fulla muggar. Hundratals - kanske tusentals - personer har använt hashtaggen #IStandWithAxanar för att visa sitt stöd för fanfilmens skapare, och många har även hotat att bojkotta såväl Star Trek Beyond som den nya TV-serien om CBS och Paramount inte lägger ner fallet. Samtidigt har ingen mindre än Star Trek Beyond-regissören Justin Lin slutit sig till leden.

Samtidigt har en motrörelse fötts, som menar att Axanar Productions gick för långt och fick vad de förtjänade. På Star Trek-forumet TrekBBS har fler än 18 000 inlägg skrivits i en nästan tusen sidor lång forumtråd, och den överväldigande majoriteten har varit negativa.

Fallet har även figurerat tydligt i nyheter världen om. Detta blir sisådär den dussinet artikeln om fallet här på Star Trek Databas, men det har även varit möjligt att läsa artiklar på bland annat Bloomberg, The Guardian och CNN, eller höra i radio på NPR, BBC, YLE och SR.

Många av nyhetsartiklarna har fokuserat på de lite mer sensationella aspekterna av fallet, såsom frågan om vem som äger det klingonska språket eller vulcanernas spetsiga öron. Det har således fallit på fansen att följa fallet i mer detalj, och intresserade läsare har kunnat följa varje minut av fallet på den dedikerade (men i regel Axanar-kritiska) nyhetssidan AxaMonitor, eller läsa detaljerade analyser av advokaten Janet Gershen-Siegel från The G&T Show.

Men efter alla artiklar, alla intervjuer och alla inlägg i sociala medier kan tvisten nu vara på väg mot sitt slut. På ett fanevent i Los Angeles igår berättade ingen mindre än JJ Abrams att fallet snart skulle vara över:

För några månader sedan fanns det en fanfilm, Axanar, och en domstolstvist som uppstod mellan studion och dessa fans, och Justin var ganska upprörd över detta, som ett livslångt Star Trek-fan. Vi började prata och insåg att detta inte var ett lämpligt sätt att hantera våra fans. Star Treks fans är en del av den här världen och borde vara med och fira det här jubileumet tillsammans med oss. Så han gick till studion och uppmanade dem att avsluta den här stämningsprocessen. Inom några veckor kommer det ges till känno att den här domstolstvisten kommer att vara över och fans kommer att kunna fortsätta arbeta med sina projekt.

Axanars huvudman Alec Peters var själv på plats vid fan-eventet, och uppgav att uttalandet kom som en stor överraskning för honom.

axanar_peters_lin_160522.jpg

Axanars huvudman Alec Peters tillsammans med Beyond-regissören Justin Lin på gårdagens fan-event. (Källa: Axanar på Facebook)

Det låter alltså som att CBS och Paramount har för avsikt att lösa den här tvisten utanför domstol. Många har tolkat detta som att målsäganden lägger ner fallet helt, men enligt flera källor (bland annat Axanar-skaparna själva) handlar det snarare om förlikning. Frågan som många ställer sig nu är i vilken mån Axanar Productions kommer att kunna fortsätta med sitt storskaliga projekt.

Axanar Productions har snabbt blivit en av de mest kontroversiella fanfilmsskaparna på många år, men inte ens deras hårdaste kritiker kan anklaga dem för att ge sig utan en fajt. Många fanproducenter hade lagt ner så fort upphovsrättsmakarna bad dem göra det, men Axanar Productions har - trots motgång efter motgång - fortsatt att insistera att de vill finna en lösning som kommer att låta dem gestalta berättelsen om Axanar till sina fans belåtenhet, kanske till och med under CBS/Paramounts regi.

I ett meddelande till sina donatorer fortsatte de på samma linje:

Vi är tacksamma för att JJ Abrams och Justin Lin har uttryckt sitt stöd offentligt, men efter som rättsprocessen fortfarande pågår vill vi vara helt säkra på att vi går igenom alla nödvändiga steg för att se till att tvisten med CBS och Paramount är löst. Vårt mål från första början av den här processen har varit att tillgodose målsägandens klagomål på ett sätt som tillåter oss att berätta historien om Axanar och leva upp till förväntningarna hos de fler än 10 000 fans som har bidragit ekonomiskt till vårt projekt.

Det finns fortfarande en hel del arbete att göra, men att få offentligt stöd av det här slaget hjälper oerhört mycket.

Enligt 1701News och BuzzFeed-skribenten Adam Vary har CBS och Paramount gett dem följande besked:

Vi kan med nöje bekräfta att vi har inlett en diskussion om förlikning och även arbetar med att lägga fram riktlinjer för fanfilmer.

Axanar Productions har gått ut med att de inväntar information om de nya riktlinjerna med stor spänning, och fortsätter att utreda vad de får och inte får göra, samt vilka resurser de har för att göra det.

Slaget om Axanar är snart över. När börjar slaget vid Axanar?

Källa Källa 2 Källa 3

[ Till originalnyheten ]

Ville egentligen skriva om det här redan igår morse, men jag jobbade en 18-timmarsdag :P

Sedan dess har nytt bråk brytit ut mellan Axanar och Star Trek: Horizon, men jag tänker att jag låter den här nyheten svalna i ett dygn innan jag skriver om det.

Edited by loghaD

2 timmar sedan, Aike sade:

TnFår säga att det är förvånande att Lin har såpass stor makt hos CBS. 

Cynikern inom mig säger att fallet hade börjat kosta mer än vad den smakade, så de lät Lin vända det till någonting positivt.

Även om det är sant tror jag dock att Lin's åsikter är genuina; har svårt att tro att han skrev sin tweet som en del av en flera månader lång PR-kupp.

Det är klart detta fallet riskerade ju att få en stor fanskara att bojkotta den nya serien och filmen. Samt att CBS kan göras till åtlöje när de försöker hävda att de äger varje detalj i Star Trek från klingonska ord till vulkanitiska ögonbryn.

Edited by Aike

Jag tror loghad vet bättre. Vad jag har läst är dock att de ogillar att de har satt hela fanfilmsfenomenet i en problematisk situation på grund av hur de har använt pengarna de har fått in (byggt studion som de vill hyra ut till andra, tagit ut egna löner). Sedan kanske en del kritik bottnar i avundsjuka eftersom de tillhör de filmprojekt som har lyckats dra in mest pengar via Kickstarter.

Jag tror att Aike slår huvudet på spiken.

Det har funnits många som har tyckt illa om Axanar sedan långt innan den här rättstvisten började, och i viss mån var det nog avundsjuka eller någon form av jantelag som spelade in. Kanske till och med i ganska stor mån, i alla fall bland de ursprungliga kritikerna.

Andra tog dock avstånd från hur Axanar Productions och vissa av deras medlemmar talade illa både om andra fanfilmer och om JJ Abrams-filmerna, insisterandes att Axanar var "riktig Star Trek" och det fansen vill ha, eller att de gör mer för Star Trek än vad CBS/Paramount gör.

Sedan är det många som har blivit upprörda just över hur de har använt sina pengar: Dels det faktum att de har tagit ut lön (t.ex. 38 000 dollar (ca. 335 000 SEK) till Alec Peters), och dels det faktum att de har använt en avsevärd andel av pengarna för att skapa Ares Studios, som de bland annat planerade att använda till vinstdrivande projekt. Det bör dock påpekas att lokalen är hyrd, inte köpt, så det de får behålla efter att Axanar är färdigställt torde framför allt vara tid, inredning och infrastruktur, snarare än själva lokalen.

Det går just nu en hel del snack om "Valkyrie Studios", som enligt uppgifter skulle vara namnet på det vinstdrivande bolag som tar över Ares Studios efter Axanar. Det är ännu oklart vilka exakt som står att tjäna på detta, och eftersom uppgifterna om Axanar Studios inte är officiellt erkända har jag valt att inte rapportera om det än, men kommer eventuellt att göra det efter vidare bakgrundsstudier.

Till sist så finns det många som anser att Axanar Productions har varit oärliga i sin försvarsstrategi. Dels det faktum att de uppger att de var omedvetna om CBS' och Paramount's misstycke förrän de lämnade in sin stämningsansökan, vilket inte är helt omöjligt men samtidigt väldigt osannolikt, då CBS fyra månader tidigare hade uttryckt sitt misstycke offentligt, i en artikel som Alec Peters och Robert Meyer Burnett uppmärksammade på Axanar's officiella podcast (ca. 23:45 och framåt) och verkar ha läst i detalj.

Sedan hela deras huvudsakliga argument som försöker bryta ner Star Trek i pyttesmå element (såsom spetsiga öron, eller det faktum att det Klingonska Imperiet's symbol består av vanliga geometriska former), som dels är helt absurt ur ett juridiskt perspektiv (även om jag nu inte själv är advokat), men också ger ett sken om att de inte var medvetna om att de använde CBS' och Paramount's intellektuella egendom.

De har även aktivt spridit artiklar som blåser upp sensationalistiska aspekter av fallet, till exempel hela den här sörjan om det klingonska språket, vilket i mångas åsikt (inklusive min egen) medvetet felrepresenterar fallet.

I och för sig kan man ju sympatisera med dem i den frågan, med tanke på den position som den här stämningsprocessen har placerat dem i; allt är tillåtet i krig och kärlek, och Axanar-fallet har aspekter av båda. Om deras strategi var att göra detta till en PR-mardröm för CBS/Paramount tills de väljer att lägga ner fallet så verkar de ju ha lyckats.

Sedan till sist så finns det en hel del personer som har lämnat produktionen och haft dåliga saker att säga om Axanar Productions, vilket i och för sig är ett fall av "ord står mot ord" (och det finns involverade som säger raka motsatsen, till exempel J.G. Hertzler), men som hur som helst är det någonting som kan påverka folk's åsikt.

Jag var till en början ett stort och långtida fan av Axanar (min första artikel om dem här på Databasen är fårn maj 2013, och då hade jag redan följt produktionen under ett långt tag), och hade donerat till produktionen vid minst två tillfällen, men under den här processen's gång måste jag säga att jag har tappat mycket av min kärlek för produktionen.

Däremot finns det många där ute som verkar riktigt blodtörstiga och vill att CBS/Paramount ska kräva Peters och han medarbetare på allt de äger, vilket jag tar starkt motstånd ifrån. Jag är som sagt kritisk till produktionenen, men tror ändå att människorna bakom den har agerat i god tro, och önskar dem väl.

Bästafallsscenariot i min mening vore om CBS och Paramount lät Axanar Productions färdigställa filmen fast med krav på att de slutar ta ut lön och att de redovisar sin ekonomi offentligt, åtminstone i samma mån som Star Trek Continues gör.

Edited by loghaD