Nyhet Posted July 8, 2016 Report Share Posted July 8, 2016 Igår avslöjades det att Star Trek Beyond kommer att inkludera franchisens första homosexuella huvudkaraktär. En som gläds över det beslutet är George Takei, men han är inte helt nöjd med utförandet. (bild via Reddit) George Takei har handskats med diskriminering hela sitt liv. När han var fem år gammal frihetsberövades hans familj som en del av USA:s internering av japanskamerikaner under andra världskriget, och de tillbringade tre år på olika fångläger. När andra världskriget var över fick de återgå till sina tidigare liv, men livet var ändå inte alltid lätt för amerikaner av asiatiskt påbrå. Exempelvis fanns det i många delstater så kallade antirasblandningslagar som förbjöd äktenskap mellan vita och asiatiska amerikaner, som inte avskaffades i sin helhet förrän 1967, men inte ens då kunde George fritt älska den han ville. George Takei är nämligen homosexuell, och om det hade kommit ut hade han kunnat förlora sin karriär. Idag är saker annorlunda. HBTQ-personer utsätts dessvärre fortfarande för diskriminering. men nog med framsteg har i alla fall gjorts för att George Takei ska kunna vifta en regnbågsflagga under Prider-parader tillsammans med sin make Brad, och under de gångna årtiondena har många öppet homo- och bisexuella skådespelare medverkat i Star Trek. Lagom till 50-årsjubileumet har man också bestämt sig för att inkludera en homosexuell karaktär. Den karaktären är ingen mindre än Hikaru Sulu, spelad av John Cho, som i Star Trek Beyond kommer att ha både en man och en dotter som han längtar efter. YAY! ‘Star Trek Beyond’: John Cho’s Character Sulu Is Openly Gay https://t.co/aRmBunhqn6 via @variety— Bryan Fuller (@BryanFuller) July 7, 2016 Många ser gestaltningen av Sulu som homosexuell som en hyllning till George Takei, men Takei själv är kritisk till beslutet. I en intervju med The Hollywood Reporter säger han att han är glad att Star Trek äntligen har en homosexuell person i huvudbesättningen, men att han önskar att det inte vore en redan etablerad karaktär. "Jag är överlycklig att det finns en homosexuell karaktär. Dessvärre är det en förvrängning av Gene Roddenberrys skapelse, som han ägnade så mycket tanke åt. Det tycker jag är väldigt synd." Takei berättar även att han hade pratat med Gene Roddenberry om möjligheten att ha med icke-heterosexuella karaktärer i Star Trek redan på 60-talet. Han beskriver Roddenberry som sympatisk till ändamålet, men säger att han inte kunde genomföra det. Roddenberry var redan i blåsväder efter sändningen av avsnittet Plato's Stepchildren, som hade fått rekordlåga tittarsiffror och även kritiserades för porträtteringen av en kyss mellan en Kirk och Uhura, under en tid då relationer mellan människor av olika hudfärg fortfarande var mycket omstridda (detta var bara ett år efter att de ovan nämnda antirasblandningslagarna upphävdes i hela landet). Takei fick först veta om planerna att göra Sulu homosexuell redan för ett år sedan, då John Cho ringde honom för att berätta nyheten. Takei säger att han då avrådde honom från att fortsätta med den idén. "Jag sa till honom, 'Var kreativa och skapa en karaktär som har en historia av att vara homosexuell, snarare än att plötsligt avslöja att Sulu, som alltid har gestaltats som heterosexuell, har varit i garderoben hela tiden.'" Snart därefter fick han ett telefonsamtal från regissören Justin lin, och Takei gav honom samma budskap som han hade gett John Cho. "Jag sa, 'Den här filmen kommer att komma ut lagom till Star Treks 50-årsjubileum, och bör hylla Gene Roddenberry, mannen vars vision har varit med oss ett halvt sekel. Hedra honom och skapa en ny karaktär.' Jag vädjade till dem, och Lin lämnade mig med en känsla att det skulle hända." Efter det hörde han ingenting från Star Trek Beyond förrän för några månader sedan, då han fick ett mejl av Simon Pegg, där han hyllade Takei för hans långa kamp för HBTQ-personers rättigheter. Takei tog detta som en bekräftelse på att Lin hade pratat med Pegg om att lägga till en ny homosexuell karaktär i manuset, och att det skulle bli så. För bara en månad sedan fick han ett nytt mejl från John Cho, där den unge Sulu-skådespelaren berättade att Sulu är homosexuell i Star Trek Beyond, och bad George Takei om råd om hur han skulle hantera detta under den stundande PR-turnén. Takei uppger att han blev besviken, och att han inte hade ändrat sin åsikt sedan senast de talades vid, men han rådde honom ändå att göra sitt jobb och göra så mycket reklam för filmen han bara kunde. Takei säger att han tycker att det är väldigt tråkigt att hans önskan inte blev besannad, men han har fortfarande höga förhoppningar för Sulu som karaktär. Han nämnde att han skulle kunna tänka sig att dyka upp i den nya TV-serien som har premiär nästa år. "Leonard Nimoy hade gästframträdanden i de senaste två filmerna. Det finns ingen anledning att anta att en klok, uråldrig amiral Sulu inte kan dyka upp, eller kanske en utomjordisk varelse som låter som jag. Det skulle kunna vara kul." Källa [ Till originalnyheten ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted July 8, 2016 Report Share Posted July 8, 2016 Jag vet inte när Sulu i TOS eller originalserien gestalts som heterosexuell eller homosexuell för den delen. Hans dotter dyker väl upp i Generations, men annars finns väl inget som tyder på det ena eller andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted July 8, 2016 Report Share Posted July 8, 2016 Jag tänkte samma sak, men tror att han kanske tänker att det var en del av karaktären's bakgrund oavsett om det var en viktig del av handlingen. Sedan uppvisar han en implicit attraktion till kvinnor i flera avsnitt/filmer. Det finns även ett avsnitt av den animerade serien där besättningen får magiska krafter, och det första Sulu gör är att trolla fram en kvinna åt sig själv. Jag hade tänkt att han kanske var en tvåa på Kinsey-skalan i primäruniversumet (primärt attraherad till kvinnor men ibland attraherad till män) och en femma i Kelvin-universumet (primärt attraherad till män men ibland attraherad till kvinnor). En sådan förändring skulle jag se som ganska förklarlig, med tanke på att Sulu föddes efter Nero's invasion, vilket torde ha påverkat både hans födsel och uppväxt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts