Nyhet Posted July 20, 2016 Report Share Posted July 20, 2016 Fler svenska recensioner har nu dykt upp nätet för Star Trek Beyond. Här är en sammanställning så här långt. Svenska Dagbladet ger filmen 3 av 6: ”Star Trek beyond” hjälps upp till anständig underhållningsnivå av det frenetiska tempot och precis komisk timing. Trots bristerna är det härligt att se Kirk och McCoy (Karl Urban) gnugga sina skavande personligheter mot varandra.”Star Trek” är ett amerikanskt kulturarv som förvaltats vidare geom decennierna, likt en Shakespearepjäs som ständigt stöps om för ny publik. ”Star Trek beyond” är ett barn av vår tid: underbart bombastiska actionscener, karaktärer med mer attityd än utveckling. Den bär åtminstone vidare Roddenberrys optimistiska vision om enhet, en vision vi 2016 behöver mer av än på länge. GP ger filmen 3 av 5: Ingenting har förändrats från 2009. Zachary Quinto är fortfarande en utmärkt Spock, Chris Pines clowniga tolkning av kapten Kirk är fortfarande spot on, och den tredje i bromance-trion, Karl Urban, gör fortfarande sin roll som skeppsläkaren Bones med en så barnslig kärlek till ursprungskaraktären att det är omöjligt att inte glädjas med honom. Deras dialog må vara översållad med enpoängare, men den är också ofta rapp och rolig på bästa Simon Pegg-vis; det omvittnade Star Trek-fanet som gör Scotty i filmen har varit med och skrivit manus. Star Trek: Beyond får kämpa för att vinna över sin publik, visst, men med snygga rymdactionscener, övertygande skådespelarprestationer av hela Enterprise-bryggan, och många omsorgsfulla detaljer att blidka fansen med – till exempel planetens fula stenbumlingar; helt klart en flört med 60-talsseriens billiga kulisser – lyckas den till slut. Roger Wilson recenserar Star Trek Beyond för SR, utan att ge ett betyg här. Några citat: Kapten Kirk har drabbats av medelålderskris, och kört lite vilse i rymden helt enkelt. Han undrar vad han vill göra med sitt liv och funderar på att hoppa av. Han hinner väl bara tänka tanken fullt ut innan den värsta motståndare han någonsin mött dyker upp. Och det blir tillfälle för gigantiska rymdslag, slagsmål i tyngdlöshet och bombastiska specialeffekter. Lite som vi vant oss från superhjältefilmerna, faktiskt. Så är också filmens skurk, Krall, en riktig superskurk som hade platsat i vilken Marvelfilm som helstHandlingen blir definitivt enklare och enklare för varje film, och stridsscenerna bara längre och längre. Men tack vare att Star Trek har den här rika historien att falla tillbaka på så känns också filmen lite smartare. Det känns som om det finns ett helt universum kring den här historien, det är inte bara en lösryckt actionhistoria. [ Till originalnyheten ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted July 21, 2016 Report Share Posted July 21, 2016 Det verkar som att de svenska recensionerna följer samma mönster som de tidigare på Rotten Tomatoes: Ungefär hälften är jättepositiva, andra hälften är medelpositiva och nästan inga är negativa. Beyond är fortfarande på 93% på Rotten Tomatoes efter 56 recensioner, så snart är den giltig för Certified Fresh-status. Sanningens ögonblick torde dock komma imorgon, när filmen har sin kommersiella premiär i USA. Håller det i sig så bådar det i alla fall väldigt gott för Beyonds biljettintäkter, vilket förhoppningsvis innebär en stor budget och stor entusiasm för nästa film. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted July 21, 2016 Report Share Posted July 21, 2016 (edited) Jag har dock kanske valt de mer positiva partierna ur recensionerna. Samtidigt var det mycket faktafel om tidigare filmer och Beyond i ovanstående recensioner. Särskilt i GP och Svd. Ta följande citat ur GP som är med ovan: "Star Trek: Beyond får kämpa för att vinna över sin publik, visst, men med snygga rymdactionscener, övertygande skådespelarprestationer av hela Enterprise-bryggan, och många omsorgsfulla detaljer att blidka fansen med – till exempel planetens fula stenbumlingar; helt klart en flört med 60-talsseriens billiga kulisser – lyckas den till slut." Jag såg Beyond på Filmstaden Bergakungen i Göteborg igår i nästan full salong. Filmen fick applåder efteråt. Hur vanligt är det? Händer ytterst sällan. Det är ju inte ett tecken på att en film fick "kämpa för att vinna över sin publik". Jag såg även filmen på pressvisningen i Göteborg på samma biograf på morgonen med några från Databasen och andra recensenter. GP:s recensent var där med. Visst, det är stor skillnad att se en film med publik i den största salongen jämfört med en liten skara buttra recensenter klockan 9.30. Men att hävda att filmen måste kämpa är ju bara löjligt och ett tecken att vara verklighetsfrånvarande och stort ego att skriva så allmängiltigt. Recensenten skulle säkert hävda att detta är metaforiskt, men detta är ett tecken på hur dåligt svenska kritiker sköter sitt jobb. Edited July 21, 2016 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted July 21, 2016 Report Share Posted July 21, 2016 Var detta en pressvisning? För i så fall är det nog ganska vanligt. Det skedde även på min visning. Det är ju distributörerna som bjuder in, så det anes nog artigt. Sedan är jag ju en av de lagomförjusta, då min åsikt bör tas med en nypa salt, men jag tycker att GP ger en bra beskrivning. Filmen haltar på många ställen, och i min bedömning av publikreaktionerna var de väldigt blandade, så att säha at filmen får kämpa för sin publik men lyckas till slut tycker jag är en bra beskrivning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted July 21, 2016 Report Share Posted July 21, 2016 (edited) Menar du applåderna? Nej, det var på den vanliga premiären. På pressvisningen i en mindre salong var det inga applåder. Din kritik var ju baserad på förväntningar angående Krall vad jag förstår. Jag håller väl delvis med även om jag tycker att han fungerade bra som motvikt mot Kirk både som skurk och idémässigt. GP:s recensent däremot kallar alla Star Trek-filmer före Star Trek (2009) för eländiga i sin recension. En ren lögn både när man ser till intäkter, vad publiken tycker samt recensioner. Så hans premiss är ju redan från början åt skogen. Hans stil är ju att sätta upp allmängiltiga falskheter i stället för att presentera verkligheten. Och han verkar bara gilla den filmen från 2009. Visst, det är en fantastisk film och jag gillar den bättre än Beyond, men Beyond var en riktigt bra film med i mitt tycke. Såg du filmen på en vanlig visning med eller bara pressvisningen? Jag kan förstå om reaktionerna är blandade på en pressvisning, men skulle bli förvånad om de var det på premiärdagen för en Star Trek-film på en av de större visningarna i våra största städer. Tillägg. GP:s recensent verkar också ha fått för sig att denna filmen skall avrunda en tänkt trilogi. Något som han uppenbarligen fått om bakfoten. Han har ju haft helt fel förväntningar när intervjuer med Pegg och Lin hela tiden talat om att man har velat göra det som ett TOS-avsnitt för en bred publik. Samt att Paramount velat få det att likna Guardians of the galaxy. Edited July 21, 2016 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted July 21, 2016 Report Share Posted July 21, 2016 2 timmar sedan, Aike sade: Menar du applåderna? Nej, det var på den vanliga premiären. På pressvisningen i en mindre salong var det inga applåder. [...] Såg du filmen på en vanlig visning med eller bara pressvisningen? Ah, okej. Ja, då är det definitivt rätt imponerande. Jag har bara sett den på pressvisning än så länge (men tänkte se om den och se om den blir bättre), och där var det först tyst, men någon applåderade och då applåderade alla. Det var framför allt applåder när Anton Yelchin's namn dök upp. 2 timmar sedan, Aike sade: Din kritik var ju baserad på förväntningar angående Krall vad jag förstår. Jag håller väl delvis med även om jag tycker att han fungerade bra som motvikt mot Kirk både som skurk och idémässigt. Det var absolut en viktig del, men det var inte bara förväntningen som Simon Pegg och Justin Lin hade gett, utan även det faktum att han i min mening är den näst sämsta Star Trek-filmskurken (före Shinzon) även utan några förväntningar. Jag tröttnade på honom redan innan de avslöjade hans motivering, och sedan blev det bara sämre. 2 timmar sedan, Aike sade: GP:s recensent däremot kallar alla Star Trek-filmer före Star Trek (2009) för eländiga i sin recension. En ren lögn både när man ser till intäkter, vad publiken tycker samt recensioner. Så hans premiss är ju redan från början åt skogen. Hans stil är ju att sätta upp allmängiltiga falskheter i stället för att presentera verkligheten. Jag håller med om att det ger en skev bild av filmerna, och det gör ju hens hans åsikt helt irrelevant för de som älskar de filmerna... ...men jag skulle inte kalla det för vare sig lögn eller faktafel; det är nog en ganska vanlig åsikt, även om den är helt obegriplig för oss. 2 timmar sedan, Aike sade: Tillägg. GP:s recensent verkar också ha fått för sig att denna filmen skall avrunda en tänkt trilogi. Något som han uppenbarligen fått om bakfoten. Han har ju haft helt fel förväntningar när intervjuer med Pegg och Lin hela tiden talat om att man har velat göra det som ett TOS-avsnitt för en bred publik. Samt att Paramount velat få det att likna Guardians of the galaxy. Det är väldigt sant. Han kan inte vara så väldigt påläst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts