Jump to content

Chris Pine om homosexuella karaktärer i Star Trek: "Det är fasiken på tiden."

Nyhet

Recommended Posts

kirk_sulu_160909.jpg

Star Trek har alltid varit en progressiv franchise, men under sina femtio år har serierna innehållit överraskande få HBTQ-personer. Med Star Trek Beyond och Star Trek: Discovery blir det ändring på detta, och i Chris Pines mening är det inte en minut för tidigt.

I Star Trek Beyond fick vi för första gången se ett långlivat samkönat äktenskap i Star Trek-multiversumet. Det var ingen mindre än herr Sulu som visade sig ha både man och barn ombord stjärnbasen Yorktown, vilket gjorde filmens konflikt desto mer angelägen för honom.

Beslutet att göra Sulu homosexuell har fått både ris och ros, bland annat från självaste George Takei. Den ursprungliga Sulu-skådespelaren, som själv är öppet homosexuell, kritiserade beslutet, som han ansåg bröt mot Gene Roddenberrys vision för Sulu. Takei hade istället uppmuntrat John Cho och produktionslaget att skapa en ny homosexuell protagonist som publiken aldrig har sett förr. I ett Facebook-inlägg förtydligade han dock att även om han tycker att det hade varit bättre att introducera en ny karaktär så var han fortfarande glad att HBTQ-personer fanns representerade i Star Trek.

"Star Trek har alltid tänjt gränserna och öppnat nya möjligheter för skådespelare, inklusive mig själv. Jag är oändligt tacksam till alla som har varit en del av denna fantastiska och växande familj. Jag önskar John Cho all lycka i den roll jag en gång spelade, och gratulerar Simon Pegg för hans vågade och banbrytande berättelse. Även om jag hade valt att använda en ny karaktär i just det här tillfället så förstår jag och uppskattar det arbete de gör; som alltid far de djärvt dit ingen har farit förr. Star Trek kommer att leve länge och väl."

Star Trek har flörtat lite med genus och sexualitet tidigare. I TNG-avsnittet The Outcast träffar vi Soren, som arresteras eftersom hon identifierar sig som kvinna i ett androgynt samhälle där könsidentitet av något slag betraktas som en kriminell perversion, vilket somliga har betraktat som ett (eventuellt oavsiktligt) sätt att förklara könsdysfori på ett sätt som är relaterbart för cispersoner. I Star Trek: Deep Space Nine skulle somliga argumentera för att vi fick se franchisens första bi- eller pansexuella karaktär, då Jadzia Dax förälskar sig i och attraheras av klingonska män, trillska kvinnor och kaptener med genomskinliga huvuden. Skådespelaren Terry Farrell har även berättat att hon uppfattade sin karaktär som könsfluid, eftersom Dax-symbionten hade levt både som kvinna och som man.

I mångas åsikt är dock dessa instanser lite för få och för kortvariga. Men det kanske det snart blir ändring på. Nästa år kommer nämligen Star Trek: Discovery, och serieskaparna lägger stor vikt vid representationen av kvinnor och minoritetsgrupper. Som en del i detta har Bryan Fuller förklarat att det kommer att finnas minst en homosexuell karaktär i serien, och en av de som glädjer sig av detta beslut är Kirk-skådespelaren Chris Pine. "Det är fanimej på tiden,", säger skådespelaren till The Hollywood Reporter, där han även uttrycker att han är stolt över att vara med i en franchise som lägger fokus på hoppfullhet och optimism.

I Pines mening innebär det faktum att det fortfarande pågår en diskussion om detta bevis för att det finns arbete kvar att göra med att normalisera homosexualitet. Han menar också att det är hans jobb som skådespelare att hjälpa folk att känna sig mindre ensamma, och att "om det finns ett enda barn i USA som känner någon nivå av självförakt eftersom han känner sig annorlunda, eller mobbas eftersom han känner sig annorlunda eller låter annorlunda eller ser annorlunda ut, och om vår film kan ge honom någon tröst eller få honom eller henne att känna sig mindre ensam, då ska vi definitivt göra det hela tiden, varje dag i veckan."

Källa

[ Till originalnyheten ]

Tycker detta är ett fördomsfullt uttalande av Pine och det märks att han kommer från Kalifornien.

Uttalandet är ju lite mer specfikt än vad som kommer fram i översättningen:

If there's one kid in Middle America who feels different, or is being bullied, if our film can give him or her solace, then we should do it every day of the week,"

Han avser ju delstaterna i mitten av USA eller till och med alla delstater utanför kustområdena. Det tyder mer på dryghet och förakt för stora delar av USA, som jag kan tänka mig en hel del från väst- och kanske även östkusten har för större delen av USA.

Jag tror inte att det var det han syftade på. Begreppet "Middle America" syftar dels på mellandelstaterna och dels på allt annat än storstad, men det används också för att lite poetiskt referera till genomsnittliga amerikaner, oavsett var de bor. Typ som ett lite finare begrepp för "the average Joe".

• 4 years later...

Fast står så här i Merriham-Webster: "the middle class segment of the US population, especially the traditional or conservative element of the middle class." Dessa personer bor ju i högre grad i småstäder och på landsbygden och inte i Los Angels eller New York. Så "Middle America" som grupp och del av USA är ju ganska sammanknutna i vilket fall.

Edited by Aike