Gå till innehåll
Nyhet

Captain America var mest sedda filmen 2016

Rekommenderade inlägg

Captain America: Civil War var 2016:s mest framgångsrika film. Superhjältefilmen spelade in 1,2 miljarder dollar över hela världen. Star Trek Beyond hamnade först på 23:e plats med 343,5 miljoner dollar, visar Boxofficemojos sammanställning.

 

Topp tio domineras av superhjältefilmer och animerade barnfilmer. Det enda undantaget är Star Wars: Rogue One som på bara två veckor spelat in 688 miljoner dollar och just nu ligger på tionde plats. Fortsätter filmen i samma takt kanske den till och med kan peta ned Captain America från första platsen.

 

På den amerikanska marknaden, där Star Trek (2009) lyckades placera sig på topp tio-listan och Into Darkness på en hedrande elfteplats, slutar Star Trek Beyond först på en fjortonde plats. Inte ett resultat som Paramount lär vara helt nöjda med nu när Star Trek fyllde 50 år under 2016.

 

Man får förmoda att en del chefer på Paramount nu funderar på vad som har gått snett med Star Trek på bio, och varför den förhållandevis okända superhjälten Captain America kan bli bioetta på världens biografer. I synnerhet då Star Trek (2009) spelade in 385 miljoner dollar, medan Captain America: The First Avenger "bara" sålde biljetter för 370 miljoner dollar 2011. 

 

För många år mellan Star Trek-filmerna? För lite marknadsföring? För få spinoff-filmer? För hård konkurrens från andra sf- och fantasyfilmer? För låg kvalitet? Vad tror du är orsaken till att intresset för Star Trek-filmer har minskat mellan 2009 och 2016?

 

Du ser hela listan för 2016 här.

 

Källa

 

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknadsföringen är helt klart problemet! Det började med en urusel första trailer och sen tog det nästan ett halvår (och nästan någon månad innan premiär) tills nästa kom och då var skadan redan skedd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant att den första trailern inte var en vinnare och att filmen stundtals försvann marknadsförings- och pr-mässigt. Samtidigt var det en hel del marknadsföring. Det jag har läst på Trekbbs pekar på att det vara ganska massivt veckorna kring och efter premiären i USA. I alla fall sett till tv-reklam och den stora premiären i San Diego. Och det var både billboards och tv-reklam här hemma.

 

Man kunde dock onekligen arbetat mer med pr angående att Star Trek fyllde 50 år och knutit detta till marknadsföringen ända fram till premiären. Men jag tror problemet är att rättigheterna för tv-serierna respektive filmerna ligger på olika bolag (CBS och Paramount) som dessutom verkar ha svårt att samarbeta verkar skada det ganska mycket.

 

Nu möttes filmen mer med ett "jaha" och nästan gäspning av media. Sedan tror jag dock att Beyond var för trekkig och allmänt ansågs av de flesta (Imdb, Rotten Tomatoes, Kritiker.se och så vidare) hålla lite sämre kvalitet än de två föregångarna också spelade in. 

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×