loghaD Posted October 25, 2017 Report Share Posted October 25, 2017 (edited) SPOILER-varningsnivå: HÖG Det är ännu okänt om denna fanteori stämmer, men det finns en del belägg för att det är åtminstone delvis sann. OM den stämmer så innehåller den ganska rejäla spoilers. Om den inte stämmer ... ja, då gör den väl inte det. Utöver Voq själv så har denna fanteori stora konsekvenser för en annan huvudkaraktär. Denna teori har spridits ganska vitt och brett, så om du tror att du vet vad jag syftar på så gör du säkert det. Om inte så kanske du borde sluta läsa vid det här laget. Jag kommer att använda spoiler-tags för att minska risken för oavsiktlig läsning, men hela meddelandet under strecket bör betraktas som spoiler-fyllt. yaj'a'? ("Förstått?") ----------------------------------------- När Voq först avslöjades så kom det som en överraskning för många: Det var knappt två månader kvar till premiären, och ändå var det första gången vi hörde talas om den här karaktären, trots att vi vid det laget kände till fem andra klingoner! När vi senast såg Voq i avsnitt 4 så skulle han precis ge sig av för att träffa huset Mo'Kai's matriarker. Enligt L'Rell kunde de visa honom saker han inte trott var möjliga, och som skulle kunna hjälpa honom att vinna kriget mot Federationen (och mot Kol). Men för att göra detta måste han vara beredd att uppoffra allt. Den här fanteorin berör vad exakt den uppoffringen innebar, och vad Voq har för sig nu. Dess huvudtes lyder: Spoiler Voq har ändrat sitt utseende och infiltrerat USS Discovery. Mer specifikt: Spoiler Han och A s h T y l e r (hädanefter kallad "AT") är samma person. (ursäkta mellanslagen; vill undvika attt detta dyker upp i sökresultat) Bevismaterial: L'Rell säger att Voq måste uppoffra "allt". Voq är en trogen följare till T'Kuvma, och värderar klingonsk renhet över allt annat. Genom att bli till en människa bryter han mot T'Kuvma's viktigaste budord: "Förbli klingonsk!" Tidigare i samma avsnitt sa Voq att det vore en hädelse att använda delar från USS Shenzhou för att reparera sarkofagskeppet, men L'Rell övertygar honom att det är nödvändigt. Detta kan ses som en analogi för Voq's egna omvandling. Voq är "formad av öde och eld". I pilotavsnittet visar han att hans övertygelse är stark nog att han kan uthärda allvarliga brännskador, och säger att han återföds i Kahless' eld. Vad blir det kvar efter en eld, och vad heter det på engelska? Enligt eftertexterna spelas Voq av en skådespelare vid namn "Javid Iqbal". Ingen verkar dock kunna finna någon information om en skådespelare med det namnet, och han har inte gett några intervjuer, deltagit i några paneler, gjort något avtryck i sociala medier, synts i foton på skådespelarna... ...men däremot så finns det belägg för att S h a z a d L a t i f's (SL) ursprungliga efternamn var "Iqbal"; hans födelsenamn har angetts som "Iqbal" så tidigt som augusti 2015; uppgiften är obekräftad, men det är ändå långt innan karaktären Voq blev känd, så det är ett väldigt sammanträffande om inte annat. När vi först fick veta att SL skulle vara med i Star Trek: Discovery så uppgavs att han skulle spela en klingon. Specifikt skulle han spela Kol, som beskrevs som något utav en protégé till T'Kuvma. Nu vet vi ju att Kol spelas av Kenneth Mitchell, men han är inte alls lojal till T'Kuvma. Däremot passar den gamla beskrivningen av Kol in väldigt väl på Voq. Här är en bild på SL där han sitter och läser en bok om Klingonska Imperiet. Det kanske inte är så märkvärdigt ... men det skulle ju kunna vara ett sätt för produktionen att hinta om sanningen. AT's berättelse är inte helt trovärdig. Han påstår att han har överlevt sju månader på L'Rell's fängelseskepp eftersom L'Rell fattar tycke för honom ... men L'Rell själv var ju strandsatt på sarkofagskeppet i sex månader efter Slaget vid de Binära Stjärnorna. Vi vet i och för sig inte hur lång en klingonsk månad är, men om de är av jämförbar längd med jordiska så borde hon inte ha kunnat hålla honom vid liv särskilt länge. Somliga har också påpekat att AT var alldeles för välvårdad för att ha utstått sju månader av plågor, såvida han inte hade tillgång till en frisör och skäggtrimmer. Här kan man förvisso fråga sig om det är mer utav en översikt från Hollywood's sida. Lorca påpekar att AT "slåss som en klingon". Han verkar också ifrågasätta AT's kunskaper om Seattle. Om detta stämmer så är frågan just hur omvandlingen har gått till. Har Voq getts ett mänskligt utseende genom kirurgiska medel, ungefär som Arne Darvin i The Trouble With Tribbles? Eller har hans medvetande transplanterats in i en mänsklig fånge (kanske med hjälp av en mind-sifter / tankesil)? Lever den verkliga AT vidare på något sätt? Om det är det förstnämnda så finns det också teorier om hur det skulle kunna avslöjas: Spoiler Finns det någonting i Lorca's samling som skulle kunna användas för att avslöja en klingon? Vad tror ni? Är den här teorin trovärdig - kanske till och med uppenbar - eller är det bara galenskaper? Kan det kanske vara så att manusförfattarna försöker intala oss detta, så att den verkliga sanningen kommer som en större överraskning? ...och om det är sant: Tror ni att detta blir bra för Discovery's handling, eller är AT en mer intressant karaktär utan den här plot twisten? Edited October 25, 2017 by loghaD Gjorde namn mer svårlästa för att undvika spoilers i sökresultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted October 26, 2017 Report Share Posted October 26, 2017 (edited) Verkar ju lite skruvat tycker jag. Särskilt som man verkar vilja etablera Tyler som säkerhetschef och god vän till Michael. Nu minns jag dock inte huruvida Tyler nämndes som en huvudfigur under resan fram till premiären. Men det antar jag du har bättre koll på. Jag tror mer på spegeluniversumsteorierna som nämnts i avsnittstrådar. Först fick man se Stamets spegelbild utan att han var där. Och i nu i det senaste avsnittet såg man ju Lorca stå och titta i ett fönster med spegelbild samtidigt som han iskallt offrat sin vän amiralen till klingonerna. Att hon tyckte att han var annorlunda plus den där triangeln han hade på ryggen upplever jag som möjliga hints om att han skulle kunna tänkas vara från spegeluniversumet. Dock osannolikt, men ändå möjligt. Det mest troliga är nog snarare att det är planteringar för kommande avsnitt med spegeluniversumet. Kanske de studerar huvudfigurerna genom spegelbilderna? Edited October 26, 2017 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted October 26, 2017 Author Report Share Posted October 26, 2017 Ja, jag får känslan att det finns minst en besättningsmedlem som inte är riktigt den hen påstår sig vara: Antingen en spion, eller någon från Spegeluniversumet. På tal om Spegeluniversumet: Spoiler Lorca's triangulära ärr skulle kunna komma från en Agonizer, som skulle kunna vara antingen klingonsk (vilket vore den enklaste förklaringen) eller från Spegeluniversumet vilket skulle kunna förklara varför Lorca inte tycktes komma ihåg allt Cornwell pratade om. Vad gäller Voq-teorin så finner jag den ganska trovärdig, men jag hoppas egentligen att den inte är sann: Ända sedan vi fick veta att han var en tidigare krigsfånge har jag tyckt att AT hade potential att bli en intressant karaktär, och hans gestaltning i de senaste två avsnitten har i min mening bekräftat detta; jag lutar till och med mot att kalla honom för min favorit, men det är ännu lite tidigt att säga. Man skulle i och för sig kunna tänka sig att den riktiga AT lever någonstans, och att Discovery-besättningen kommer att rädda honom (ungefär som i DS9 med de som ersattes av formskiftare), men det skulle ju förstöra (eller åtminstone förändra) mycket av hans karaktärsutveckling och hans dynamik med de andra karaktärerna. Alternativt så kanske Voq's personlighet ligger på lur i hans undermedvetna och väntar med att uppdaga sig tills tiden är rätt, men det känns lite mycket som någonting ur en B-skräckis (eller typ ... Yu-Gi-Oh). Jag skulle nog säga att AT alltid har beskrivits som en huvudkaraktär, men jag skulle i och för sig säga detsamma om Landry, även om hon kanske inte uppvisades riktigt lika prominent. Discovery verkar ju ha en lite mer "dynamisk" syn på huvudkaraktärer än tidigare serier; en huvudkaraktär kan ha en väldigt prominent roll i ett avsnitt och inte ens vara med i ett annat. Sedan har vi ett par karaktärer som är väldigt viktiga för serien men faktiskt inte är i rutan så mycket; tänk exempelvis Georgiou och T'Kuvma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted October 27, 2017 Report Share Posted October 27, 2017 Nu är jag inte riktigt haj på alla namnen och figurerna som är med i serien, men de namn som är med i förtexterna antar jag precis som vid tidigare Star Trek är huvudfigurerna. Finns skådespelarna som spelar klingoner med där, eller är det som i tidigare serier bara besättningen (på Discovery)? Det är ju möjligt att Cornwell träffar på Lorca och Ash som fångar hos klingonerna i nästa avsnitt. Kanske bägge är utbytta? Men samtidigt känns det lite långsökt och som om de gör om ett nyss sänt avsnitt. Att Ash skulle vara en klingon tycks för mig vara konstigt, då de skulle offra dels ytterligare en säkerhetschef, dels den ende vite, förmodligen heterosexuella, mannen runt 25-35 år i serien. Jag tror att de behöver ha kvar honom för att en stor målgrupp män identifierar sig med med den typen av figur, precis som de har gjort med Riker, Kirk, Bashir, Chakotay och Trip. Plus att de behöver en stilig man i den åldern för den kvinnliga publiken. Med tanke på att majoriteten av Star Trek-fans är vit amerikansk och nordeuropeisk medelklass (vad än serien uppvisar och man skulle vilja) så tror jag inte att de kan vara utan en sådan figur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 11, 2017 Report Share Posted November 11, 2017 (edited) I länken här kommer fram saker som motbevisar: http://ncc-1031.com/opinion/lieutenant-tyler-not-voq-klingon-we-can-prove-it/ Fast det är klart ju mer jag har tänkt på det, så skulle det kunna vara så att teorin stämmer. Edited November 11, 2017 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted November 13, 2017 Author Report Share Posted November 13, 2017 (edited) Det där känns som att det talar emot att Tyler skulle vara en kirurgiskt modifierad klingon, i stil med Arne Darvin i The Trouble With Tribbles. Det torde även innebära att tribbeln i Lorca's menagerie inte kommer att känna av någonting. Däremot tror jag att de flesta snarare tror att Voq på något sätt har fört över sitt medvetande till Tyler, utan att Tyler förstår det själv. Jag tycker att det finns en del i Into the Forest I Go som talar för det: Vi får en inblick i Tyler's psyke, och där ser vi tydligt att han har traumatiska minnen från sin tid i L'Rell's fångenskap, så det verkar inte som att han helt enkelt är Voq som låtsas vara Tyler. Däremot så verkar det som att det finns någonting mer mellan honom och L'Rell än mellan en torterare/våldtäktsperson och hennes offer; när Tyler konfronterar henne frågar han inte varför hon gjort som hon gjorde, utan vad hon gjorde, och L'Rell antyder att det finns några - troligtvis Discovery-besättningen - som vill skada Tyler, och att allt kommer att bli tydligt "snart". Detta skulle förvisso helt enkelt kunna vara kontrollerande beteende från en psykopat, men det överensstämmer rätt väl med teorin ... och dessutom är det på tiden att vi får veta vad som hänt med Voq. Jag tycker också att tortyrscenerna ser ut att vara väldigt ... kirurgiska; som om det finns något syfte till dem utöver tortyr. Edited November 13, 2017 by loghaD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted August 10, 2018 Report Share Posted August 10, 2018 Intressant att den här fanteorin nästan helt stämde. Jag märker att jag själv var rejält ute och cyklade. Men antar att dagens tv-tittare som följer massor med serier och kan se om avsnitt när de vill har ganska lätt att avslöja den här typen av planteringar och plot twists. Tyvärr tillhör jag inte den skaran själv;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts