loghaD Posted January 8, 2018 Report Share Posted January 8, 2018 (edited) Äntligen måndag igen ... och inte vilken måndag som helst, utan den första måndagen på nästan två månader som vi får oss ett nytt avsnitt av Star Trek: Discovery! Avsnitt 10, Despite Yourself, väntas dyka upp på Netflix kl. 9.00, och med tanke på hur många obesvarade frågor vi hade efter det senaste avsnittet lär det bli en del att diskutera! Observera att i den här tråden är det fritt fram att diskutera allt som hänt i detta (och föregående) avsnitt, så om du inte har sett avsnittet än och vill undvika SPOILERS så bör du träda fram försiktigt. Har ni dock information om senare delar av serien så uppmuntrar vi er dock att använda er av spoiler-taggen, som ser ut så här: Spoiler Jonathan Frakes avslöjade i en paneldiskussion på Comic-Con att det här avsnittet var väldigt roligt att spela in. Vi vill gärna veta era spontana reaktioner på det här avsnittet, så rösta gärna i opinionsundersökningen som medföljer den här tråden! Omröstningen stängs efter en vecka, men det går alltid bra att lämna ett omdöme eller en recension på avsnittets databassida! Edited January 8, 2018 by loghaD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted January 8, 2018 Author Report Share Posted January 8, 2018 Bra avsnitt. Skulle ge första halvan av avsnittet 3/5 och andra halvan 5/5, så det blir 4/5 totalt, och jag ser definitivt fram emot nästa vecka's avsnitt. Är lite skeptisk till spegeluniversumet (tyckte TOS-avsnittet var konceptuellt intressant och att ENT-avsnittet var underhållande, men DS9-avsnitten stod jag inte ut med), och tyckte att introduktionen var ganska tråkig (fast nog nödvändig), men när de väl kom igång - ungefär från dess att Connor dyker upp - tycker jag att de använde det på ett bra sätt. Jag diggar användningen av Defiant, som gör dess historik ännu mer invecklad än tidigare (på ett kul sätt, i min mening). Fick nästan lite rysningar när Connor först skymtades. Först trodde jag att de skulle träffa sina egna motparter, vilket jag inte tycker vore så spännande, men däremot gillar jag idén att Burnham får träffa personer som väcker hennes skuldkänslor till liv; det gör situationen ännu mer pressande. Han var väl den första hon såg dö i pilotavsnittet, om jag minns rätt, och nu var hon tvungen att döda honom och agera oberörd av det hela ... snyggt. Jag gillar även parallellen mellan Tyler's situation (såsom han minns den) och Burnham's, närhan säger att han kommer att stå bakom henne oavsett vad hon måste göra för stt överleva. Och vad gäller Tyler ... ja, det verkar ju som att den välkända fanteorin om honom stämmer, fast den har implementerats på ett annat sätt än jag trodde. Och Dr. Culber ... känns tråkigt och chockerande att han skulle dö på det sättet, men det är precis så jag tycker att dödsscener ska vara: Alltför ofta tar TV och film och glorifierar döden och uppvisar den som något fint och ädelt, men i Discovery har man varit ganska konsekvent med att visa den som ful, kall och ofta onödig, såsom den oftast är i verkligheten. Sannolikt är väl att Discovery-besättningen kommer att upptäcka att han är död ganska snart efter att Burnham och kompani strålades över. Frågan är om de kommer att kunna sätta ihop pusselbitarna och lista ut sanningen med Tyler, och om de i så fall har något sätt att kommunicera detta till Burnham och Lorca utan att förstöra deras täckmantel eller aktivera Tyler's andra (eller snarare första) jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted January 8, 2018 Author Report Share Posted January 8, 2018 (edited) Lite teorigrejer: Lorca Intressant hur snabb han var att ändra linje när Burnham ville undersöka navigationsloggarna. Döljer han något? Det finns en del som tyder på det. Vem är kejsaren? Det faktum att de nämner en "ansiktslös kejsare" får mig att tro att de kommer att stöta på henom ... kanske i "palatset"? När vi senast såg kejsaren av det jordiska imperiet var det ingen mindre än Hoshi Sato. Detta vore ett kul tillfälle att ha med en cameo från någon annan serie. Kejsare Sato vore kul att se (gillar både karaktären och skådespelaren), men jag har svårt att tro att hon skulle ha överlevt så här länge, med tanke på att hon skulle vara ganska gammal vid det här laget, och det finns nog många med dolkar riktade mot henne. Spegel-T'Pol skulle kunna vara vid liv och fortfarande övermänskligt stark vid den åldern, och det skulle ju förklara varför kejsaren måste hållas hemlig om det är en icke-människa. Det vore intressant med en utanförstående som förtrycker sina egna gelikar, men samtidigt så är det svårt att tro att just spegel-T'Pol skulle göra det, givet hur hon själv behandlades av imperiet; hon skulle nog snarare försöka sabotera det inifrån. Däremot skulle hon nog vara mer än villig att dräpa kejsare Sato, givet deras historik. Även om jag skulle uppskatta en cameo så tror jag snarare på något annat: Spoiler Det är intressant att spegel-Lorca och spegel-Burnham försvann under ett attentatförsök på kejsaren. Kan det vara så att de lyckades med attentatet - kanske genom att samarbeta - och att en av dem är den nya kejsaren?Det har spekulerats om att den Lorca vi känner är just spegel-Lorca. Jag hoppas att det inte är sant, för det vore lite väl mycket att ha *två* infiltratörer på samma skepp, men samtidigt skulle det förklara en hel del, såsom märket på hans rygg och varför han är så mån om att hålla Burnham vid liv; kanske behöver han henne för att ta makten. Vad är "palatset"? Stamets sa "Gå inte in i palatset." Vad kan han ha syftat på? Medan jag funderade över vem kejsaren skulle kunna vara så kom jag att tänka på en sak... Spoiler När vi senast såg Kejsare Sato så var hon ombord Defiant. Intressant nog så är Defiant också vår hjältar's destination. Således verkar det rimligt att USS Defiant är kejsaren's palats. Innan det här avsnittet fanns det inga klingonska ord för "palats", så för att kunna skriva undertexterna till det här avsnitt behövde man be Marc Okrand om ett nytt ord för detta. Han avslöjade orden jem'IH ("slott") och DuHmor ("palats"), med anteckningen att de klingonska orden framför allt användes för att beskriva byggnader som byggdes i försvarssyfte, snarare än ren dekoration. I beskrivningen av dessa nya ord fanns en intressant detalj: Spoiler "Klingon ships, of course, are battle-ready, so any ship designed to be the residence of the emperor might, I suppose, be referred to as a {jem'IH} or {ta' jem'IH}. And if it's a particularly grand place, then {DuHmor} or {ta' DuHmor} could make sense. (Maybe those are short for {jem'IH Duj} and {DuHmor Duj}.)" Ett skepp kan alltså vara ett palats. Jag vet inte hur många avsnitt framåt som undertextskrivaren (Quvar, "the Klingon Teacher from Germany") har sett, men om Defiant är palatset och om han vet om det så kanske han bad Marc Okrand att specificera om ett skepp kan vara ett palats. Edited January 8, 2018 by loghaD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted January 8, 2018 Report Share Posted January 8, 2018 Jag älskade avsnittet - vilken start på andra halvan av denna säsong! Några tankar om några personer: Tilly! Kapten? Wow - hennes karaktärsändring var ju superbra. "Cut out your tongue and lick my boots with it". Jag skulle nog tänka mig för innan jag gick emot henne.. Lorca Jag tror att han är från spegeluniversat, precis som föreslogs här ovanför. Kanske ramlade han på något sätt över till vårt universum i samband med attentatsförsöket mot kejsaren? När han säger att det är en rejäl slump att alla i det ena spegeluniversat som har en relation, verkar hänga ihop även i detta andra, ger det mig tankar om att han orkestrerat detta under en lång tid och fört till sig inte bara Burnham utan de flesta ombord Discovery för att ha dem nära sig inför deras övergång till spegeluniversat. Det var en väldigt tydlig hint som gjordes att Lorca på något sätt var ansvarig för deras överfart, när han stängde ner Burnhams undersökning innan den ens hann at starta. Spoiler Det var en väldigt tydlig hint som gjordes att Lorca på något sätt var ansvarig för deras överfart, när han stängde ner Burnhams undersökning innan den ens hann at starta. Georgiou Finns det en chans att vi får se henne i detta alternativa universum? Kan det t.o.m. vara hon som är Kejsaren? Tyler Spoiler Jag tror att det är rätt så klarlagt nu att Tyler är ingen annan än Voq. Jag kan ju ha fel, men det faktum att han lät som Voq, att Ash Tyler först anställdes som skådespelare för Voq och att han (trots att Ash Tyler inte varit med i hela säsongen) har fått betalt för hela säsongen (såg detta på TrekBBS), gör ju att det känns klart. Men vilken kärlek kommer att övervinna denna inre kamp? Kärleken till Kahless läror och L'Rell, eller kärleken till Burnham? Culber Jag var så ledsen för att han gick bort. Han har verkligen (i min syn) balanserat upp den smått kaotiske Stamets och utan honom kommer Stamets ha mycket svårare att komma rätt i sin nuvarande förvirring. Jag var ju i förra avsnittet säker på att det som började med kyssen mellan Stamets och Culber skulle avslutas med att en av dem dog. Jag trodde ju att det skulle vara Stamets, men när Culber dog så förstod jag att det var dit vi var på väg. Att Culber skulle dö och då möjligen inte Stamets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted January 14, 2018 Author Report Share Posted January 14, 2018 On 1/8/2018 at 7:50 PM, Pjotr'k said: Georgiou Finns det en chans att vi får se henne i detta alternativa universum? Kan det t.o.m. vara hon som är Kejsaren? Det låter väldigt rimligt. Med tanke på att en smärre karaktär såsom Connor fick en så prominent roll så vore det ju konstigt om Georgiou inte ens nämns. Det skulle dessutom "spegla" händelsförloppet i pilotavsnitten väldigt väl: Connor var den första som Burnham såg dö, och Georgiou var den sista - och mest personliga. Hon har redan påverkats väldigt djupt av att döda spegel-Connor, så det vore nog väldigt svårt för henne att möta spegel-Georgiou. Efter slagsmålsscenen i turboliften från det här avsnitten hoppas jag i så fall på en riktigt välkoreograferad slagsmålsscen där vi får se vad Michelle Yeoh verkligen går för; känns inte som att vi fick se hennes fulla potential i striden mot T'Kuvma Tyler Spoiler Detta får mig att undra vad Tyler kommer att behöva göra för att skydda denne. Om det blir en konflikt mellan Burnham och spegel-Georgiou, kan han ta på sig att döda henne, antingen för att Burnham inte klarar av att göra det eller därför att hon skulle lida väldigt mycket av det. Detta skulle även kunna vara stimulin som får Voq's personlighet tar över mer långvarigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts