Jump to content

Diskussionstråd: Avsnitt 11 - "The Wolf Inside"

loghaD

AVSNITT 11 [OPINIONSUNDERSÖKNINGEN STÄNGS EFTER 1 VECKA]  

3 members have voted

1. 1. Vad tyckte du om det elfte avsnittet av Star Trek: Discovery?

• 5 - Mycket bra
      1
    • 4 - Bra
      1
    • 3 - Okej
      1
    • 2 - Dåligt
      0
    • 1 - Mycket dåligt
      0

This poll is closed to new votes

• Please sign in or register to vote in this poll.
  • Poll closed on 01/22/2018 at 12:00 PM

Recommended Posts

Det är måndag igen, och dags för ett nytt avsnitt av Star Trek: Discovery! Veckans avsnitt heter The Wolf Inside, vilket nog skulle kunna beskriva många medlemmar av det Jordiska Imperiet ... fast frågan om det inte snarare handlar om en - eller kanske flera - av våra kära besättningsmedlemmar.

Observera att i den här tråden är det fritt fram att diskutera allt som hänt i detta (och föregående) avsnitt, så om du inte har sett avsnittet än och vill undvika SPOILERS så bör du träda fram försiktigt.

Har ni dock information om senare delar av serien så uppmuntrar vi er dock att använda er av spoiler-taggen, som ser ut så här:

Spoiler

Jag misstänker att Shazad Latif egentligen är engelsman. Det skulle förklara varför han har tillbringat så många timmar med en dialektcoach.

Rösta gärna i opinionsundersökningen, så att vi får en bild av tittarnas åsikter medan de ännu är färska! Undersökningen här på forumet stängs efter en vecka, men det går alltid bra att lämna ett omdöme eller en recension på avsnittets avsnittets databassida!

Edited by loghaD

Det här avsnittet kändes inte riktigt lika vasst som det föregående. Mycket kan väl ha varit på grund av att avsnittet's stora avslöjande har varit vedertaget bland fans väldigt länge, men det kändes också som att avsnittet var lite allmän trögt; många stora ögonblick - upptäckten av Culber, Stamets' "död", mötet med spegel-Voq, Tyler's förräderi - saknade en känsla av tyngd och tidspress.

Avsnittet hade också en något "trippig" estetik, med underliga kamerarörelser, flashbacks, "stämningsbelysning" och annorlunda bakgrundsmusik, samt en massa av Burnham's inre monolog.

Blev bara "Okej" för mig, och övervägde ett lägre betyg. Tråkigt, med tanke på hur mycket som ändå händer i avsnittet.

Några plus:

Lorca, som verkade påtagligt mörbultad av sin tid i tortyrkammaren; det var intressant att se honom i ett svagare tillstånd.

Överföringen av Defiant-planerna genomfördes på ett snyggt sätt som uppvisade Burnham's förmåga att tänka på fötterna.

Jag tyckte om att se andorierna och tellariterna. Särskilt tellariterna tycker jag var väldigt snyggt gjorda; trogna tidigare designer, men moderniserade.

Det var också intressant att höra Voq tala engelska. Shazad Latif gör två olika röster på två olika språk, och gör det väldigt väl.

Kan inte skriva mycket, men gillar avsnittet då Voq äntligen avslöjas. Jag tycker att de dragit ut på det lite för långt, då man anade det redan i avsnittet före jul. 

Sedan - med avslutningen med Kejsare Georghiou... Wow!!! Jag hoppades ju få se henne igen!

Jupp, de drog definitivt ut på det lite längre än de borde ha gjort; jag tror inte att de anade hur fort folk skulle lista ut det. Internet har ju haft en stor del i detta (ryktena började gå redan innan Ash Tyler introducerades, om jag inte missminner mig), men som du säger var det ganska tydligt efter avsnitt 9 även utan facit i hand.

Jag har funnit mycket av upptrappningen i de senaste avsnitten intressant - Ash's förtvivlan, mordet på Culber, mötet med spegel-Voq och "vulcaner, tellariter och smutsiga andorianer" - men självaste konversationen med Burnham kändes något antiklimaktisk. Efter att ha sett hur beredd Voq var att döda Culber eller attackera Voq så fann jag det lite onaturligt att se honom stå där och förklara sin onda plan som någon Bond-skurk (och Bond-skurkar brukar ju ändå vänta tills de har 007 i underläge). Jag hade nog funnit det mer effektfullt om han anföll henne mer direkt och sedan sparade förklaringen tills att han hade övermannat Burnham och var redo att leverera nådastöten.

Den här metoden gav förvisso mer utrymme för att visa hur sårande detta var för Burnham, men det tror jag ändå hade kunnat göras effektivt genom hennes kroppsspråk efter anfallet (som var ganska hjärtskärande) och

På tal om kroppsspråk och känslor: Är det min inbillning, eller är spegel-Detmer ganska sympatisk för att vara en terran? Efter att Burnham attackeras verkar hon visa genuin omtanke för henne. Jag undrar om hon kanske kan bli en bundsförvant till Burnham i det som följer, tillsammans med spegel-Saru (som kanske kan ta över som livvakt efter Tyler).

On 2018-01-16 at 19:19, loghaD sade:

På tal om kroppsspråk och känslor: Är det min inbillning, eller är spegel-Detmer ganska sympatisk för att vara en terran? Efter att Burnham attackeras verkar hon visa genuin omtanke för henne. Jag undrar om hon kanske kan bli en bundsförvant till Burnham i det som följer, tillsammans med spegel-Saru (som kanske kan ta över som livvakt efter Tyler).

Jag tolkade hennes "omtanke" mer som att smöra för chefen, något som verkar vara populärt på den sidan av universumsgränsen. 

1 hour ago, Pjotr'k said:

Jag tolkade hennes "omtanke" mer som att smöra för chefen, något som verkar vara populärt på den sidan av universumsgränsen. 

Det är definitivt en möjlighet. Det får mig även att undra om hon kanske skulle kunna vara den som har hållit kejsaren informerad om Burnhams arbete sedan hon återvände.