Jump to content

Gymnasiearbete - Källor

Simon

Recommended Posts

Ska skriv mitt gymnasiearbete nu om warpdrift och tänkte använda den warpdrift som finns i Star Trek som utgångspunkt. Jag upptäckte denna sida när jag letade källor för information, och jag undrade hur jag bör källhänvisa t.ex https://www.startrekdb.se/teknik/teknik.php?teknik=6 om det varken står författare eller datum.

Hade gärna hoppats på att kunna få svar på när vissa artiklar skrivits och vem som skrivit dem.

Tack

Edited by Simon

Hej!

Just den där artikeln uppdaterades senast 2010-11-18 (av Fleetadmiral).
Om man saknar tillgång till senaste redigeringsdatum skriver man i regel någonting i stil med u.å. ("utan år") eller n.d. ("no date"), beroende på om man skriver på svenska eller på engelska. Det kan dock variera mellan olika referensstilar; jag rekommenderar att du kollar om det finns någon rekommendation och att du annars frågar din lärare hur du bör hantera sådana källor.

Hej @Simon!

Jag är chefredaktör på Star Trek Databas och råkar även vara gymnasiebibliotekarie. Så det här med källhänvisningar kan jag...

Använder du Harvard-modellen så skriver du så här:

Star Trek Databas (u.å.). M/ara-reaktorn (warpreaktorn). Hämtad 22 januari 2018 från www.startrekdb.se/teknik/teknik.php?teknik=6

Med Oxford-modellen skriver du så här:

Star Trek Databas (u.å.). M/ara-reaktorn (warpreaktorn). http://www.startrekdb.se/teknik/teknik.php?teknik=6 (Hämtad 2018-01-22)

Nu kan ju er skola ha er specifika tolkning av Harvard- och Oxford-modellerna, men så här gör vi på vårt gymnasium.