Jump to content

Diskussionstråd: Avsnitt 12 - "Vaulting Ambition"

loghaD

AVSNITT 12 [OPINIONSUNDERSÖKNINGEN STÄNGS EFTER 1 VECKA]  

2 members have voted

1. 1. Vad tyckte du om det tolfte avsnittet av Star Trek: Discovery?

• 5 - Mycket bra
      0
    • 4 - Bra
      2
    • 3 - Okej
      0
    • 2 - Dåligt
      0
    • 1 - Mycket dåligt
      0

This poll is closed to new votes

• Please sign in or register to vote in this poll.
  • Poll closed on 01/29/2018 at 12:00 PM

Recommended Posts

Måndagen är här, och med den ett nytt avsnitt av Star Trek: Discovery! Veckans avsnitt heter Vaulting Ambition - sannolikt en referens till Shakespeare-pjäsen Macbeth, där den titulära generalen liknar sin ambition vid en ryttare som i sin iver att kliva upp på sin häst istället hoppas för långt och landar på andra sidan.

Vi får se vilken av huvudkaraktärerna det anspelar på: Kanske Burnham, som i sin jakt på Defiant-loggarna har hamnat öga mot öga med kejsaren av det Jordiska Imperiet. Kanske Lorca, som låtsas vara hennes fånge. Kanske Tilly, som desperat försöker rädda kapten Stamets. Kanske L'Rell och Voq, som har satsat det Klingonska Imperiet's framtid på en plan som nu är nära att gå i stöpet. Kanske rebellerna, om de fortfarande lever. Kanske samtliga av de ovannämnda. Kanske någon jag inte ens har tänkt på.

Observera att i den här tråden är det fritt fram att diskutera allt som hänt i detta (och föregående) avsnitt, så om du inte har sett avsnittet än och vill undvika SPOILERS så bör du träda fram försiktigt.

Har ni dock information om senare delar av serien så uppmuntrar vi er dock att använda er av spoiler-taggen, som ser ut så här:

Spoiler

Macbeth brukar kallas "den skotska pjäsen", men den skrevs ursprungligen på klingonska.

Rösta gärna i opinionsundersökningen, så att vi får en bild av tittarnas åsikter medan de ännu är färska! Undersökningen här på forumet stängs efter en vecka, men det går alltid bra att lämna ett omdöme eller en recension på avsnittets avsnittets databassida!

Avsnittet var mycket bra för att vi fick svar på många saker vi (eller jag , i alla fall) länge har funderat på. Lorcas ursprung, kejsarens relation med Burnham, mer info om Defiant, etc. 

Men i övrigt kändes det lite för spretigt för att ge avsnittet det högsta betyget. Den fick därför betyget 8/10 och "Bra". Det känns som att de försöker trycka in väldigt mycket på väldigt få avsnitt. Samtidigt blir detta den längsta enskilda vistelsen i spegeluniversumet som någon Star Trek-serie har gjort, och man får väl vara glad för det.

Min gissning är att vi bara får se ett avsnitt till i spegeluniversumet, att Lorca inte följer med (så klart - han lär inte vilja det heller) samt att kejsaren dör för Lorcas hand. Jag tror även att hela det myceliska nätverket kollapsar men att de har tillräckligt med sporer för att ta sig hem - detta skulle förklara varför sporerna aldrig nämnts i tidigare Star Trek som en möjlig transportmetod. 

Definitivt en förbättring över förra avsnittet, i min åsikt; det kändes som att avsnittet höll ett bättre tempo, och avsnittet visade oss handlingen istället för att berätta den genom monologer och flashbacks (även om det blev en del sådana den här gången, också). Inte riktigt lika bra som Despite Yourself, men inte långt ifrån. Jag tycker även att avslöjandet av spegel-Lorca sköttes mycket snyggare än avslöjandet av Voq, och jag tycker också att hans motivationer och hans metod för att uppnå dem är mycket tydligare.

1 hour ago, Pjotr'k said:

Men i övrigt kändes det lite för spretigt för att ge avsnittet det högsta betyget. Den fick därför betyget 8/10 och "Bra". Det känns som att de försöker trycka in väldigt mycket på väldigt få avsnitt.

Jag känner lite på samma sätt om hela serien, men på något underligt sätt känns det som att spegeluniversumet har varit den röda tråden igenom det hela, åtminstone sedan avsnitt 3. Det känns konstigt att säga detta, givet hur klingontokig jag är, men jag skulle egentligen inte sörja om kriget med klingonerna gavs underordnad vikt: Det är svepskälet som (spegel-)Lorca använde för att skaffa sig medel att ta sig tillbaka till sitt universum, och den tickande tidbomben som tvingar Discovery-besättningen att skynda sig tillbaka till sitt ... men hur de åstadkommer de målen är kanske det mest spännande med serien hittills.

Så mycket som jag älskar Mary Chieffo och Shazad Latif måste jag säga att jag finner L'Rell-Voq-relationen mindre intressant än (spegel-)Lorca's komplott, och att ha både en hemlig klingon och en ond kvanttvilling i samma säsong känns lite väl mycket.

1 hour ago, Pjotr'k said:

Jag tror även att hela det myceliska nätverket kollapsar men att de har tillräckligt med sporer för att ta sig hem - detta skulle förklara varför sporerna aldrig nämnts i tidigare Star Trek som en möjlig transportmetod. 

Jag tror detsamma ... och jag misstänker att det kommer att vara Stamets som orsakar det; han inser att det enda sättet att stoppa spridningen av mycelpesten är att isolera den från resten av mycelnätet.

Det känns som att ett klassiskt Hollywood-slut vore att låta Stamets offra sig själv för att skicka tillbaka Discovery till primäruniversumet, och på något sätt återförenas med Culber i mycelnätet. Jag hoppas dock att det inte blir det som händer: Den här serien har dödat tillräckligt många karaktärer, och Stamets är en intressant karaktär som jag gärna vill se i kommande säsonger. Dessutom vore det mer intressant att se honom handskas med livet som änkling, och kanske till och med finna kärleken igen. Det känns som en historia med stor revelans för verkliga människor, och är dessutom väldigt intressant ur en representationssynpunkt.

Jag hoppas inte att han hittar kärleken igen - det måste få ta mycket längre tid, annars känns det inte verkligt. 

Jag håller med dig om att Lorca-plotten känns mer spännande än mycket av allt det andra. Det skall bli spännande att få se nästa avsnitt på måndag!

On 2018-01-24 at 10:03 PM, Pjotr'k said:

Jag hoppas inte att han hittar kärleken igen - det måste få ta mycket längre tid, annars känns det inte verkligt. 

Tja, jag tänker mig inte att det ska gå fort, men någon gång ska hoppas jag att han gör det, ungefär som Sisko. Det tar ju olika lång tid för olika personer, men i syfte att faktiskt få en hoppfull överblick tänker jag mig att i säsong 2 skulle vi kunna se honom hantera sorgen när den är som färskast och vara helt ointresserad av nya förhållanden, sedan i säsong 3 kanske han har någon flört som får honom att börja överväga att ge sig ut på "marknaden" igen, och får vi några säsonger till så kanske han har något lovande på gång när serien slutar.

Edited by loghaD