Jump to content

Fråga om ToS s01e05 "The enemy within"

Recommended Posts

Hallå och god dag alla Trekkies.

Jag har denna vecka påbörjat något som jag alltid tänkt göra men alltid skjutit upp, nämligen att från början till slut kolla igenom samtliga avsnitt och filmer av Star Trek, och denna vecka började jag med pilotavsnittet av ToS. Jag har aldrig kollat på serierna mer än någon gång då och då då jag aldrig varit ett direkt star trek-fan men då min far kollade på allt som fanns så har jag sett väldigt mkt av The next generation, Deep Space One och Voyager, samt de senare filmerna.

Jag har just nu avbrutit avsnittet i titeln 32 minuter in eftersom en fråga skaver allt djupare för var minut som går. Som bekant säkert för många här så dupliceras Kapten Kirk av teleportören och delas i sitt onda och goda jag medans Zulu och tre andra är kvar på den kalla frusna planeten utan möjlighet att komma tillbaka till skeppet då teleportören är trasig, situation blir allt mer diger för var minut som går då de fyra garanterat kommer frysa ihjäl, men inget går att göra då teleporten kommer ta en vecka att fixa.

Nu till min fråga: Är skeppet inte utrustat med mindre skepp? Jag är ganska säker på att de har escape pods även i denna serie och det känns ju rimligt att de borde ha åtminstone ett mindre skepp för användning utifall att just den situation som just uppstått uppstår. Just eftersom Enterprise inte verkar kapabel till att själv landa på en planet så borde ju skeppet vara utrustat med mindre transportskepp för nöduppdrag eller om man t.ex. måste undersöka något ute i rymden utrustade i mer än rymddräkter.

Det känns väldigt underligt att de inte bara skulle kunna ta ut ett litet skepp och flyga ned och hämta de fyra strandade besättningsmedlemmarna.

Detta stör mig en hel del och jag undrar om det är en självklarhet skaparna av Star trek helt enkelt missat när de gjorde avsnittet eller om det är utlämnat medvetet eftersom plotten inte då hade fungerat. Finns det andra anledningar till varför de inte kan göra så? Finns det någon rimlig anledning till varför Enterpise inte skulle vara utrustat med mindre skepp av den typ som hade behövts?

Edited by Bengt92

• 2 weeks later...

Det är väldigt sant från ett övergripande perspektiv, men man får komma ihåg att så här tidigt in i serien så var skeppet's funktioner ännu ganska odefinierade. Transportören uppfanns bland annat som ett sätt att spara pengar på dyr rekvisita och komplicerade specialeffekter, så det är möjligt att de helt enkelt inte hade några planer på att använda skyttlar i serien än.

Detta är också den förklaring som Memory Alpha ger, och tydligen så kommer den infon från Star Trek Encyclopedia:

The transporter was depicted as the only mode of transport between a planet and the ship because this episode was written and filmed before the existence of the hangar deck and shuttlecraft were established.

• 2 weeks later...