Gå till innehåll
Jonaz Dax

Universums centrum (möjlig spoiler)

Rekommenderade inlägg

Mitt första ämne på detta forum. Hoppas att någon kan komma med intressant information. Ämnet kan innebära en SPOILER för de som inte sett ST5.

Som de flesta vet så roterar vår galax (vintergatan) runt sitt eget centrum. Detta borde tyda på att vintergatans centrum består av något med mycket stor gravitationskraft, ett svart hål. Se bild:

http://www.ccdump.org/galaxy5.html

I ST5 - The Final Frontier har jag fattat det som att Kirk med besättning reser dit. (En resa som endast tar några timmar för dem men som borde vara minst en fjärdedel av sträckan som Voyager befinner sig från jorden knappt 100 år senare och som skulle ta ca 70 år för dem med högsta warp-hastighet, nåväl, det är egentligen inte tanken bakom mitt inlägg). <_< I detta centrum hittar de, efter att ha passerat en barriär (som de inte hade några som helst problem med men alla tidigare försök av andra hade misslyckats), en planet. Hur kan vintergatans centrum bestå av en planet? Var de verkligen i galaxens centrum? Är det barriären som orsakar gravitationen? (osannolikt) Finns det något ST-avsnitt där detta tas upp på ett vettigt sätt? Kan man ta ST5 på allvar? :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg ett program för ett tag sen på Discovery om detta ämnet. Dom visade bilder på att våran galaxs centrum faktiskt består av ett svart hål. Man hade vissa bevis genom bilder som man tagit med hubble som visade att gas och ljus sögs inåt mot det som man tror är ett svart hål.

Vad man har för förklaring i Star Trek vet jag dock tyvärr inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Var inte förklaringen i filmen(som heter "the final frontier") så var det väll "guds" planet, edens lustgård och allt vad de nu heter på olika trek språk.

Nej, inte riktigt,

Edens lustgård var ju vad alla trodde att det var fram till slutet då det visade sig att "Gud" endast var en galen och livsfarlig alien. Om jag nu inte minns helt fel så var väl denna alien på en av flera planeter där i mitten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu