Nyhet Postad 20 April, 2006 Rapport Postad 20 April, 2006 Pekskärmar har funnits en längre tid, men de tillåter endast en inmatning åt gången. Jeff Han tillsammans med kollegor på New Yorks universitet har utvecklat en ny typ av pekskärm som tillåter fler inmatningar samtidigt. Tekniken som utvecklats heter något så spännande som FTIR, frustrated total internal reflektion. Det finns redan flera olika applikationer som används med tekniken, bland annat kartor och fotoalbum. Den bakgrundsbelysta skärmen mäter 91x69 centimeter och har en känslighet på 2,5 millimeter när den körs i 50 hertz. Information om tryck på skärmen skickas via osc-protokollet över udp. --> Länk till film, där man får en bättre uppfattning om vad tekniken innebär. (Tack till André Backeby) Källa [ Till originalnyheten ]
G'Brr Postad 20 April, 2006 Rapport Postad 20 April, 2006 Pekskärmar har funnits en längre tid, men de tillåter endast en inmatning åt gången. Jeff Han tillsammans med kollegor på New Yorks universitet har utvecklat en ny typ av pekskärm som tillåter fler inmatningar samtidigt. Tekniken som utvecklats heter något så spännande som FTIR, frustrated total internal reflektion. Det finns redan flera olika applikationer som används med tekniken, bland annat kartor och fotoalbum. Den bakgrundsbelysta skärmen mäter 91x69 centimeter och har en känslighet på 2,5 millimeter när den körs i 50 hertz. Information om tryck på skärmen skickas via osc-protokollet över udp. --> Länk till film, där man får en bättre uppfattning om vad tekniken innebär. (Tack till André Backeby) Källa [ Till originalnyheten ] Jag tycker det är jättehäftigt!
Durator Postad 20 April, 2006 Rapport Postad 20 April, 2006 Intressant teknink som kanske kan göra datormusen gammalmodig. Gör-häftigt faktiskt...
Supertreck Postad 20 April, 2006 Rapport Postad 20 April, 2006 Hiii haaa en sån måste jag ha. Var kostar en sån?
Supreme Commander JAF Postad 21 April, 2006 Rapport Postad 21 April, 2006 Apropå pekskärmar så såg jag en dokumentär om utvecklandet av usas flottas nästa generation av attackubåtar, Virginia klassen, att dom i det kontrollrummet använde pekskärmar för att styra båten mm. Och amerikanska flottan som är ganska konservativ på det området, dvs dom litar inte på ny teknik innan den är utprovad och säker! Svar till Supertreck: Är det ny teknik kan du nog lita på att det kostar en skön slant i de första åren! :ferengi: J.
Anders Postad 1 Juli, 2006 Rapport Postad 1 Juli, 2006 Mycket intressant teknologi, man skulle säkert kunna kombinera det med ett LCARS-system och använda det till väldigt mycket. På filmen ser det dock mest ut som en trip-toy, men teknologin är ju ny.
Rekommenderade inlägg