Gå till innehåll

Koeniggseggs köp av SAAB kan innebära massproduktion av elsupersportbil


Nyhet

Rekommenderade inlägg

koenigsegg-quant_thumb_090616.jpgSom de flesta av oss säkert hört ser det ut som om tillverkaren av supersnabba sportbilar, Koeniggsegg, kommer att ta över rodret för SAAB. Med övertagandet hoppas man bl.a. eventuellt på att konceptbilen Koeniggsegg Quant så småningom kommer att kunna serietillverkas hos SAAB i Trollhättan. Överhuvudtaget verkar man vilja ge SAABs bilar en exklusivare image med mer spetsteknik (ungefär som SAAB på 80-talet).

Quant är futuristisk så det förslår med fantastiska data för en elbil:

4-sitsig (för fullvuxna)

Elbil som drivs med solceller i form av ett tunt skikt som täcker hela karossen, samt batterier

Speciella superbatterier kallade FAES (Flow Accumulator Energy Storage) ska kunna ladda till full kapacitet på bara 20 minuter och ge bilen en räckvidd på hela 500 km

Motorstyrka: 512 hkr

Max vridmoment: 715 Nm

Acceleration: 0-100 på 5,2 sek.

Toppfart: 275 km/t

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bah jag tror att vi är väldigt långt ifrån en elbil som kan kallas sportig då det helt enkelt inte finns tillräckligt med kräm i dagens batterier.

Däremot vore det ju kul om köningsegg kunde krympa saab till att bli en sportbilstillverkare i segmentet ovanför ferrari, topprestanda till rimliga priser :-) J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje gång jag ser namnet Koenigsegg kan jag inte låta bli att tänka på Walter Koenig(Chekov i TOS och film 1-7).

Har faktiskt inte gjort den liknelsen tidigare, men kommer definitivt att tänka på det i framtiden.

Jag är inte så säker på att det vore lyckat för Koeniggseggs att konkurera med ferrari, och de andra i den klassen. Det är ganska hård konkurens. Kanske kan de komplitera med en "buddget bil i den klassen". Sen kan man i och för sig fråga sig hur stor marknad det fins för 10 miljoners bilar. Uppenbarligen inte så stor eftersom Koeniggseggs har gått backa mycket om man ser historiskt sett.

Ska bli intresant och se vad som händer med Saab nu. Jag misstänker dock, och det är väll tongångarna hoss nya ägarna, att det inte kommer att bli något direkt sammarbete mellan Saab och Koeniggseggs. Kanske på sikt, men i första hand står nog Saab för sig själv. Svenska ägare för Saab käns bra tycker jag själv, och hoppas att man nu kommer att kunna ta till vara på varunamnet Saab och sköta det riktigt, till skillnad från hur det har hanterats av GM.

Jag som bor i Trollhättan och jobbar i Västra Götaland hoppas givetvis på framgång med nya ägarna. På sikt skulle nerläggning av Saab kunna påverka mitt jobb, och då jobbar jag ändå inte inom bilindustrin. Västra delarna och Västra Götaland, och dess ekonomi, är mycket beroende av bilindustrin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...