Jump to content

Är äldst bäst?

Karl
 Share

Recommended Posts

TOS är inte på långa vägar den bästa serien, men är dock min favoritserie  ;)

He....det ligger paradoxalt nog mycket i det du säger....

Har sett "The city on the edge of forever" två dagar i sträck och var nog lika road andra gången...

Man har definitivt mest kul när man ser TOS...om det är skratt man är ute efter...

<{POST_SNAPBACK}>

Mitt favvo-avsnitt alla kategorier. Tycker dock det är synd om man ser på TOS för dess brister när det har så mycket kvaliteter som definitivt är i paritet med senare serier...

Tja alla

Kul diskussion ni har här. Jag har nog både en och två gånger funderat över samma sak, dock inte skådespelare men skillnader mellan det gamla och det nya star trek.

Jag tycker att den största skillnaden mellan Roddenberry star trek (säsong 3 TNG och tidigare tror jag) och "braga"star trek är manusen. Visst det är en hel del knytnävsslagsmål i TOS och mycket skeppsstrid i DS9 så rent actionmässigt är de relativt lika (bortser helt från effekter i detta inlägg) men andan är väldigt olika.

Både TOS och TNG ( i viss mån voyager och också) verkade syfta till att ge en bild av vad människan kan uppnå, bli och skapa i framtiden (braga kör inte lika mycket med detta). Några av mina "favourit star trek moments" är t.ex. slutrepliken i the movie när v'ger blir energi eller avsnittet Measure of a Man. Det är ju ett vanligt star tek tema att människan bara är summan av sina erfarenheter och minnen. Jag gillar den här typen av sensmoral om man kan kalla den det. Dessa serier skildrar en människa som är något bättre i det avseendet att hon är mindre belastad av fördomar mot andra etc.

DS9 känns istället som att den är uppbyggd runt frågan: Vad händer med dessa ideal (federationens) när man är i nöd? Då är vi precis som idag (dvs. ungefär som en ferengi...ett favvotillfälle där detta påvisas i ds9 är i avsnittet då sisko ljuger för att få med sig romulanerna i kriget )

Enterprise hamnar någonstans mitt emellan.

Jag gillar all star trek men anser att störst andel superba avsnitt finns i TNG&TOS

Share

• Create New...