Jump to content

Projekt Voyager: avsnittsdiskussioner

thestargaze

Recommended Posts

Projekt Voyager är en studiecirkel där vi diskuterar avsnitt av Voyager-serien. Projektet initierades den 3 november 2004 i diskussionen Voyager säsong 2 dvd av Kathryn Archer.

Varje vecka väljs två avsnitt från Voyager serien, som vi i förväg bestämmer att vi ska se för att sedan diskutera avnitten här över forumet. När veckan har gått och nya avsnitt börjar diskuteras (i särskild diskussion) så är samtidigt diskussionen i princip över här, men om det finns synpunkter efteråt så är det inget som hindrar att diskussionen fortsätter. Om diskussionen blir väldigt aktiv kanske vi t.o.m. väntar med att se nya avsnitt för att det är så kul att diskutera de föregående!

Diskussionen skall vara om händelser, arter, planeter och andra företeelser i de aktuella avsnitten och jämförelser med andra avsnitt ur andra serier är välkomna.

Om diskussionen om en viss sak tar överhand så kanske det i vissa fall skulle vara lämpligt att starta en egen diskussion för detta (om där inte finns en sådan diskussion). En forumledare kan då enkelt flytta över de inlägg som hör dit, så att vi får en bättre helhet.

Välkommen till diskussionen. Här diskuterar vi de avsnitt som står noterat i undertiteln. Nya diskussioner kan skapas allt eftersom vi startar på två nya avsnitt. "Studiecirkelns" ledare är Kathryn Archer.

Veckans avsnitt är:

1.5 - Phage

Sammanfattning:

Voyager försöker fylla på sina bränsleförråd och skickar en expedition till en synes obebodd planet, där man hoppas hitta dilithium. Under utforskandet av planeten blir Neelix plötsligt kidnappad av märkliga varelser. När Chakotay senare hittar Neelix, saknar denne viktiga inre organ och Voyagers skeppsläkare kan bara stabilisera Neelix livsfunktioner för några timmar ...

Mer info:

http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...&avsnitt_id=1.5

se även

http://www.startrek.com/startrek/view/seri...sode/68828.html

1.6 - The Cloud

Sammanfattning:

Under försöken att bättra på Voyagers energireserver färdas skeppet rakt in i en väldig nebulosa. Där stöter man på märkliga kraftfält och sällsamma elektromagnetiska fenomen, vilket gör att skeppet förlorar förmågan att färdas vidare. Voyagers besättning upptäcker nu också till sin bestörtning att de susat rakt in i något som inte är som man först trott ett livlöst gasmoln ...

Mer info:

http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...&avsnitt_id=1.6

se även,

http://www.startrek.com/startrek/view/seri...sode/68830.html

Har tittat på Phage nu och har självklart kommentarer :D

Ett helt OK avsnitt, funkar storymässigt och karaktärerna fortsätter att utvecklas bra. Doktorn får visa vad han går för och de träffar utomjordingar (vidiier) som är överlägsna rent teknikmässigt (i alla fall när det gäller den medicinska biten) vilket är intressant för det händer inte jätteofta. Jag gillar öppningsscenen när Janeway upptäcker att Neelix har gjort om hennes matsal till kök - även om jag måste gnälla lite (bara lite, jag lovar :D) på att hon dyker upp och upptäcker det när allt redan är klart och han är mitt uppe i matlagandet. Jag menar, även om hon inte använder sin matsal så mycket så borde ju någon av de andra besättningsmedlemmarna kommentera det och det borde komma till hennes vetskap? Nåja, det är en mindre grej :)

Scenen med Janeway och vidiierna i transportrummet är fantastisk! Kate Mulgrew är en makalös skådespelerska och det visar hon verkligen här. Först hennes återhållna ilska och sen hennes öppna frustration - ah, det är en fröjd för ögat.

De roligaste replikerna står självklart doktorn för:

När han står böjd över Neelix och fixar och donar med alla medicinska pryttlar säger han:

-Don't worry Mr. Neelix, I'm not gonna kiss you :D

Och sen när han diskuterar med Kes om att allt bara blir värre och värre och han ??r ensam i sjukhytten och har ingen som kan hjälpa honom säger Kes: I thought Mr. Paris was assigned to you, varpå EMH ser butter ut och svarar: Like I said - noone to assist me *fniss*

Så en fråga: borde inte Neelix känna till vidiierna? Eftersom han är så välbekant med den delen av rymden de befinner sig i just nu så borde han ju åtminstone ha hört talas om dem. Men han säger ingenting om det när han vaknar upp och får reda på att hans lungor är borta, och han säger inget heller när de dyker upp i sjukhytten och ska hjälpa honom. Jag förstår om han har hållit sig borta från dem, men han borde väl ha hört talas om dem?

Det som drar ner betyget lite är att den långe vidiianen är en urusel skådespelare. Hans intonering är horribel och jag måste hålla tillbaka kräkreflexen när jag hör/ser honom. Usch!

Men rent generellt ett helt OK avsnitt. Jag får nog lov att ge det 7/10

The Cloud

Återigen ett bra avsnitt med helt OK story och (som vanligt :) ) suverän karaktärsutveckling. Intressant att de tar upp Janeways dilemma som kapten - ska hon hålla avståndet eller inte? Jag gillar scenen när hon bara promenerar in på teknikavdelningen och alla drabbas av panik och tror att det är en rutininspektion och när hon stannar vid Paris och Kims bord i matsalen är det samma sak där, hon är trevlig och hjärtlig, de är trevliga tillbaka, men man känner ändå distansen.

Och allt detta prat om Neelixs kokkonst, det förstår man verkligen när man ser hans kök. Det ligger en tung dimma över grytorna som puttrar i bästa Dr. Jekyll och Mr. Hyde-anda. Och det där "kaffet" han försöker tvinga på Janeway - yäck :sjuk: :D

Man förstår verkligen repliken Commander, set a new course. There's coffee in that nebula"

Sen måste jag få säga: Stjärnflottan borde införa som en generell regel (not the prime directive but a very important one nevertheless) - ÅK ALDRIG IN I NEBULOSOR! (inte ens om det finns kaffe i dem) Varje gång de gör det så händer det nåt dåligt, är det inte dags att de inser det nu? :)

Jag gillar Sandrines. Det är skönt att man kan få se holodäckprogram där inget går fel, utan som bara är till för det som holodäck (delvis) är avsett för - avkoppling. Jag skulle kunna tänka mig att hänga på Sandrines med ett glas rött, en tallrik med ost och en god bok. Men jag skulle nog programera om klientelet.

Och som jag sa i början - suverän karaktärsutveckling i det här avsnittet. Vänskapen mellan Paris-Kim växer, jag gillade B'Elannas och EMHs meningsutbyte i sjukhytten (EMH: Nebula? What were we doing in a nebula? No, wait. Don't tell me. We were...investigating. That's all we do around here :) ) och förhållandet mellan Chakotay och Janeway utvecklas och blir förtroeligt.

Det är så mycket bra småsaker hela tiden som säger så mycket om personerna, som att B'Elanna är den enda som har försökt döda sin djurvägledare t.ex.

EMH och Janeway står för de roliga replikerna i det här avsnittet:

EMH: What are you looking for?

Janeway: I need to know if we did serious harm to this lifeform

EMH: Let's see. You ran your ship through it, fired phasers at it, and blew a hole in it with a photon torpedo, I'd say there's a pretty good chance... :D

Och så den bästa av dem alla, när Neelix stormar in på Janeways kontor och klagar över att de ska åka tillbaka in i nebulosan så avfärdar hon honom efter att samtalet är slut med: Dismissed. That's a Starfleet expression for get out! :D

Om jag ska säga nåt negativt så får det bli om Neelix reaktion i köket på att de åker in i nebulosan. Han verkar inte vara den som säger nej till äventyr i vanliga fall så jag förstår inte hans irritation. Förvisso kanske han har varit inne i tillräckligt många nebulosor för att ha skapat sig en regel om det som jag pratade om ovan :D ....men han reagerar ovanligt starkt ändå.

Men generellt ett bra avsnitt. 6,5/10

Edited by MrsRiker

Jag har haft en tenta period och haft lite att göra! Men nu är jag tillbaka

Phage

Detta är en av de sämsta avsnitten jag har sett i Voyager. Det enda bra är Janeway, enligt mitt tycke. Jag gillar att se janeway's "tuffa" sida. Neelix är inte värst trovärdig. Avsnittet med Neelix påminner mig om "Mortal Coil" i säsong 4. Tyvärr är det bara ett fåtal avsnitt som gillar där Neelix är med i huvudhandligen. Det är först i avsnitten då 7 of 9 blir med en i besättningen och då Kes försvinner som jag tycker att Neelix blir intressant.

Betyg: G

The Cloud

Jag älskar början av avsnittet, då Janeway skriver/tänker sin dilemma om hur hon ska vara som Captain. Min andra favorit scen är då Neelix häller upp hans specialare och janeways min när hon ser klumparna när han häller upp en kopp.

Jag gillar ochså scenen med Paris och Kim samt scener är när Tuvok och Kim pratar med varandra genom kommunikations brickan när de är vid sina stationer på bryggan. Neelix reaktion när de åker in i nebulosan är den bästa biten, jag älskar hans replik där! Ha ha :D

Det bästa med avsnittet är karaktärsutveckling som Mrs Riker nämner i sitt inlägg. Jag skulle vilja påstå att detta avsnittet behövdes.

EMH: Nebula? What were we doing in a nebula? No, wait. Don't tell me. We were...investigating. That's all we do around here

Betyg: VG

• 1 month later...

Phage är ett mycket bra avsnitt tycker jag med framför allt en fantastisk Janeway.

Jag älskar scenen in transportrummet när Janeway hotar Viidians (hur säger man alla raser på svenska? lol) med "---the deadliest of force". Mycket cool. Jag har sett på andra håll att man klagat över att Janeway ser lite tårögd ut, men jag gillar hennes agerande. Hon är förbannad men samtidigt frustrerad och agerar både som en kapten och som "människa". Kate Mulgrew är ruskigt bra! :)

EMH och Neelix är jättekul ihop hehe. Fortsatt bra karaktärsutveckling i detta avsnitt.

Betyg 8/10

The Cloud är ett av mina absoluta favoritavsnitt.

Det här avsnittet har väl en rätt töntig grundstory om den levande nebulosan men det gör just ingen för styrkan i detta avsnitt ligger ju i karaktärsutvecklingen som alla får i detta avsnitt.

Det är också ett roligt avsnitt som inte tar sig själv på så otroligt allvar. Det t.o.m driver med en del av de saker som Voyager har kritiserats för lol.

Några av mina favoritscener:

Janeway när hon går runt på skeppet i början: "I just wish I felt larger than life"

Janeway/Neelix : Kaffescenen-obetalbar!

Janeway på bryggan : "There's coffee in that nebulae."

Janeway och Harry och Paris när hon samtalar med dem vid bordet i mässhallen.

Janeway och Neelix i hennes readyroom: "Dismissed, that's a Starfleet expression for Get out!"

Nellix och Kes: "These people are natural born explorers." - Kes "These people are natural born IDIOTS!" - Neelix

Holodoc: "Oh don't tell me. we were investigating. We don't seem to be doing anything else around here. Why pretend we're going home at all." Holodoc

En begynnande B'Ellana och Paris relation: "Paris did you program this guy?"... "He's a pig. And so are you" B'Elanna

Betyg 9/10-jag gillar verkligen detta avsnitt :)

Edited by Captain Janeway

• 1 month later...

1.5 Phage

Wow! Nu börjar det likna något.

Ett mycket bra avsnitt med ovanliga aliens (vidiier) och mycket spänning.

Jag tycker att denna Neelix/EMH episod totalt domineras av Captain Janeway! Kate Mulgrew får verkligen tillfälle att visa vad hon går för, scenen i transporterrummet är verkligen av högsta klass (10/10). Kul också, som MrsRiker nämnde, att aliensarna är anorlunda och har bättre teknologi (medicinsk) än gamal hederliga federationen.

Det enda som drar ner lite på betyget är Neelix extrema svartsjuka. Jag tycker att han tar i lite för mycket för att det ska verka trovärdigt. Fast jag skrattade gott åt repliken: "He's just one big hormone walking around the ship."

Betyg: 7,5/10 (hade gett 8 eller mer om Neelix dämpat sig lite angående Tom Paris förehavande.)

1.6 The Cloud

Hittar man en nebulosa så ska man naturligtvis kör in i den, speciellt om den innhåller stor mängder omicronpartiklar som behövs för skeppets enrgireserver. Så resonerar Janeway i inledningen till detta avsnitt. Nu visar det sig att allting inte alltid är vad det först verkar...

Nebulosan är i själva verket en stor bamsing till livsform som blir lite gramse när gänget skjuter ett stort hål i något av hans organ med en fotontorped. Janeway och co. får dåligt samvete och bestämmer sig för att hjälpa nebolusalivsformen med sin läkeprocess. Detta går bra men voyager förlorar ytterligare 11% av sin energi och Janeway bestämmer sig för att sluta replikera kaffe för att spara på energin.

I dessa ransoneringstider tycker jag därför att det är konstigt att Tom Paris får tillstånd att köra sitt lätt gubbsjuka "Sandrin's" program på holodeck....

Jag gillar denna episoden. Jag gillar Neelix kök som puttrar på, Hans "bättre än kaffe" kaffe som är så tjockt att det knappt rinner ut ur kannan. Jag gillar Janeways dillema om att komma nära besättningen och ändå hålla distansen. Och Janeways skicklighet vid biljardbordet hade jag inte en aning om. Men framför allt gillar jag de klassiska sf miljöerna inne i nebulosan, riktigt kul att se. Men som sagt, jag fattar inte hur man kan köra holodeckprogram när man knappt har energi för att replikera mat. Detta drar ner lite på betyget i mitt tycke...

Betyg: 7/10