Excelsior Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Läste ni om George Takeis idé om en serie om USS Excelsior och dess besättning? Han tyckte IOFS att man skulle lägga ner ENT helt för att ge plats åt den nya serien, men jag skulle gärna se de båda serierna gå paralellt, som DS9 gjorde med TNG och VOY. Jag håller faktiskt med om att det är synd att man aldrig satsade på skeppet och dess besättning. Att det bara dök upp i två filmer och en VOY-avsnitt känns alldeles för lite för min del. Hade man valt att göra en serie med Excelsior så hade den kunnat fylla upp luckan mellan TUC och TNG. Och vi vet ju att en hel del hände där i mellan. Kriget mot cardassierna (USS Excelsior kanske rent av gjorde första kontakten med cardassierna), kriget mellan klingonerna och romulanerna, ryktena om en mystisk cybernetisk ras som kallar sig själva Borgerna (ENT har ju redan förstört människornas okunskap om Borg). Tuvok skulle ju kunna vara med åtminstonde i början av serien, innan han hoppade av Starfleet, då kan man ju också få med Tim Russ lite mer. Och Curzon Dax skulle ju kunna titta förbi då och då. Serien skulle säkert kunna överleva 7 säsonger, men frågan är om George Takei gör det... Så tänker i alla fall jag kring serien, men hur känner ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bradis_Mamma Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Det hade kunnat bli intressant och vara aktuellt att starta den serien efter TUc.. men nu så många år senare så verkar det lite svårt. Vill vi få veta något om den eran är nog vårt största hopp att det görs något om Enterprise B. Även det ett Excelsiorskepp om jag kommer ihåg rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 Japp. Det hade varit underbart att ha en sån serie men om sagt blir det nog svårt; men drömma går ju alltid*dagdrömmer* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 även jag läste om George Takeis ide Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 Läste ni om George Takeis idé om en serie om USS Excelsior och dess besättning? Han tyckte IOFS att man skulle lägga ner ENT helt för att ge plats åt den nya serien, men jag skulle gärna se de båda serierna gå paralellt, som DS9 gjorde med TNG och VOY. <{POST_SNAPBACK}> Tror inte att det skulle fungera idag. DS9 hade såvitt jag minns problem med tittarsiffrorna under större delen av sin tid. Enterprise kämpar redan nu mot strömmen. Och iom att Enterprise har svårt att locka tittare lär det nog ses som dödfött att försöka få två serier att dra folk samtidigt. Tyvärr räcker det inte längre med oss gamla inbitna Trekkies, man måste få andra att titta också... Men helt subjektivt är jag förstås för en Sulu-serie. Det vore kul att få in den gamla TOS-andan i Star Trek igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 Liksom Tom Hell tvivlar jag på att det skulle gå att göra en bra serie med Excelsior. Redan efter TNG var man ju tvungen att komma på nya koncept för att hålla serien levande; DS9 utspelade sig på en rymdstation runt Bajor VOY utspelade sig "a long way from home" och ENT i utforskningens begynnelse och när det inte höll sig gick man över till Xindi. Om EXC ska klara sig måste man komma på nåt helt nytt för att tillfredställa ickefansen (jag förstår förstås att alla Trekkies inte behöver nya koncept) och det skulle gå på bekostnad av fansen. Dessutom är bryggan på Excelsior knappast anpassad för en serie, man skulle bli tvungen att omdesigna hela skeppet. Jag kan dock tänka mig att man kan spela in ett tiotal avsnitt med Sulu och co med viktiga händelser i Star Treks historia (nån nämnde första kontakt med Cardassianderna). En sån serie kan nog ha en framtid, men då hoppas jag man tar in Chekov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 Ja chekov vore ett måste, men skulle man då spela in ett par långfilmer eller liknande eller pratar du om 45 minutare? Annars skulle man nog kunna spela in en excelsior verision av "The undiscovered country". För excelsior är ju med och det finns en historia om excelsior som redan är skriven och nog skulle kunna hålla till en långfilm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 Ja chekov vore ett måste, men skulle man då spela in ett par långfilmer eller liknande eller pratar du om 45 minutare? <{POST_SNAPBACK}> Jag tänkte först 45 minuter men sen kom jag på att om man ska ha special-avsnitt kan man nog slå till med en hel timme Annars skulle man nog kunna spela in en excelsior verision av "The undiscovered country". För excelsior är ju med och det finns en historia om excelsior som redan är skriven och nog skulle kunna hålla till en långfilm. <{POST_SNAPBACK}> Menar du "The Undiscovered Country" ur Excelsiors synvinkel? När Star Trek firade 75-årsjubileum gjorde man ett sånt specialavsnitt i Voyager med Execelsior-besättningen. Man fick se hur Sulu korsade en nubulosa för att ta sig in i Klingonskt territorium och hjälpa Kirk. (VOY Flashback) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 12, 2005 Report Share Posted January 12, 2005 Jag kan dock tänka mig att man kan spela in ett tiotal avsnitt med Sulu och co med viktiga händelser i Star Treks historia (nån nämnde första kontakt med Cardassianderna). En sån serie kan nog ha en framtid, men då hoppas jag man tar in Chekov. <{POST_SNAPBACK}> Mini-serier och TV-filmer har ju diskuterats förut. Det skulle nog passa en Sulu-återkomst. Kan man få till ett slagkraftigt manus (gör ett BRA manus med Romulanerna) kryddat med lite gamla favoriter från förr (Synd att Harry Mudd inte finns längre) så kan man få till något riktigt bra. Dessutom är det ett hyfsat billigt sätt för att se om intresset från TV-publiken om en Sulu-serie är lika högt som hos oss Trekkies. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted January 12, 2005 Author Report Share Posted January 12, 2005 Liksom Tom Hell tvivlar jag på att det skulle gå att göra en bra serie med Excelsior. Redan efter TNG var man ju tvungen att komma på nya koncept för att hålla serien levande; DS9 utspelade sig på en rymdstation runt Bajor VOY utspelade sig "a long way from home" och ENT i utforskningens begynnelse och när det inte höll sig gick man över till Xindi. Om EXC ska klara sig måste man komma på nåt helt nytt för att tillfredställa ickefansen (jag förstår förstås att alla Trekkies inte behöver nya koncept) och det skulle gå på bekostnad av fansen. Dessutom är bryggan på Excelsior knappast anpassad för en serie, man skulle bli tvungen att omdesigna hela skeppet. Jag kan dock tänka mig att man kan spela in ett tiotal avsnitt med Sulu och co med viktiga händelser i Star Treks historia (nån nämnde första kontakt med Cardassianderna). En sån serie kan nog ha en framtid, men då hoppas jag man tar in Chekov. <{POST_SNAPBACK}> Men just att försöka tillfredställa ickefansen var ju precis vad B&B försökte göra med ENT, genom att försöka göra en vanlig amerikansk actionserie på bekostnad av ST-känslan, vilket ledde till att både fansen och ickefansen svek. Men under säsong 4 skärpte de IMM sig, och ENT började åter igen kännas lite mer trekkigt, vilket ledde till att tittarsiffrorna steg något. Så jag tror knappast att de har något att förlora på att göra nästa ST-serie trekkig på ett mer "klassiskt" vis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted January 12, 2005 Report Share Posted January 12, 2005 Men just att försöka tillfredställa ickefansen var ju precis vad B&B försökte göra med ENT, genom att försöka göra en vanlig amerikansk actionserie på bekostnad av ST-känslan, vilket ledde till att både fansen och ickefansen svek. Men under säsong 4 skärpte de IMM sig, och ENT började åter igen kännas lite mer trekkigt, vilket ledde till att tittarsiffrorna steg något. Så jag tror knappast att de har något att förlora på att göra nästa ST-serie trekkig på ett mer "klassiskt" vis. <{POST_SNAPBACK}> Jag tror inte att succen: "ENT säsong 4" berodde på att man skärpte sig, utan snarare att man introducerat Star Trek-universat så pass mycket för icke-fansen så att man kunde gå in i det på djupet. Det krävdes 3 säsonger med logiska Vulcan-kommentarer för att man skulle kunna gå in på Vulkansk politik. I Enterprises begynnelse fick man TV-publiken att identifiera sig med Jorden och tona ner att det egentligen var Star Trek det handlade om. Det dröjde ju faktiskt länge innan man vågade erkänna och utöka namnet från "Enterprise" till "Star Trek: Enterprise". Min poäng är att Excelsior p.g.a bris på nytt koncept inte skulle överleva den obligatoriska "icke-fans" perioden, och sådeles skulle vi aldrig hinna till den "klassiska" biten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 Men just att försöka tillfredställa ickefansen var ju precis vad B&B försökte göra med ENT, genom att försöka göra en vanlig amerikansk actionserie på bekostnad av ST-känslan, vilket ledde till att både fansen och ickefansen svek. Men under säsong 4 skärpte de IMM sig, och ENT började åter igen kännas lite mer trekkigt, vilket ledde till att tittarsiffrorna steg något. Så jag tror knappast att de har något att förlora på att göra nästa ST-serie trekkig på ett mer "klassiskt" vis. <{POST_SNAPBACK}> Nja, men är det inte så att vad som betraktas som "Trekkigt" är ganska olika beroende på vem man talar med. Vi fans har oftast fastnat en gång av olika anledningar. Det som du tycker är riktigt bra och Trekkigt med säsong 4 finns det säkert dom som tycker är icke-trekkigt. Enligt min tycke och smak kändes ENT riktigt TOS-trekkigt från början. Något jag saknat sedan första halvan av TNG. Att sedan publiken till viss del svek de första säsongerna tror jag beror på en myriad av orsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts