Peter Posted January 15, 2005 Report Share Posted January 15, 2005 Nå gott folk. I DS9 var Quark besatt av latinum, även en liten volym latinum var värt extremt mycket. Men vad är det som gör latinum så värdefullt? Vad är det med det som gör det så speciellt och extremt åtråvärt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted January 15, 2005 Report Share Posted January 15, 2005 Latinum är en sällsynt silveraktig vätska som används som betalningsmedel av den Ferengiska alliansen och många andra planetära nationer. För att underlätta förfarandet vid transaktioner så är latinum vätskan ofta överdragen med någon mer eller mindre värdelös metall, vanligen guld. Det är denna produkt som kallas gold-pressed latinum. Valörer av gold-pressed latinum, från lägsta till högsta, är the slip, the strip, the bar och the brick. Det är möjligt att det finns fler. OBS!: I TNG episoden "The Last Outpost" sägs det lite motsägelsefullt att guld fortfarande är värdefullt hos Ferengierna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted January 15, 2005 Author Report Share Posted January 15, 2005 Egentligen, att det är sällsynt behöver inte mena att det är värdefullt. Min tankar går mera åt om det är svårt att reproducera eller har andra egenskaper som gör det värdefullt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted January 15, 2005 Report Share Posted January 15, 2005 (edited) Själva latinumet, finns det på något sätt narturligt eller tillverkar man det? Eller är det så att man måste förälda det som till exempel med olja? Eller består latinumet av flera "ingredienser" så att säga? Edited January 15, 2005 by Thalaxian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted January 15, 2005 Report Share Posted January 15, 2005 I något Star Trek-spel jag spelade fick man Latinum från särskilda Latinum-nebulosor men det har inte bekräftats. Jag tror helt enkelt att Ferengerna har någon speciell relation till Latinum som vi människor har till Guld. Och eftersom Ferengialliansen är den ledande ekonomiska stormakten så tar andra arter efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
One Posted January 16, 2005 Report Share Posted January 16, 2005 I något Star Trek-spel jag spelade fick man Latinum från särskilda Latinum-nebulosor men det har inte bekräftats. Spelet är nog Star Trek Armada (2?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aqualize Posted January 16, 2005 Report Share Posted January 16, 2005 Nu vet jag inte vart jag läst det, och någon får gärna säga om de också hört om det. Iaf så "är" det inte möjligt att replikera latinum, och något man inte kan producera med bara energikostnad i star trek kan ju fungera som en valuta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts