Jump to content

Vilket avsnitt känner du starkast för?

Peter

Recommended Posts

Det finns många avsnitt man gillar men det finns ändock avsnitt som slår an på ens strängar lite extra.

Något man känner igen sig själv i, exemplariskt uppträdande, handlingar utöver vad man kan kräva från någon, sorg, glädje. Hela spektrumet av känslor eller upplevelser.

För min del känns avsnittet "Chrysalis" ur DS9 som något jag kan härleda till.

Vilket avsnitt är det du känner är det avsnitt som talar mest till dig?

Det är många avsnitt som satt spår hos mig av en eller annan anledning. Det är mörka avsnitt och det är rent komiska avsnitt, men det är två avsnitt som har en egen liten plats i mitt hjärta...

SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ett avsnitt från säsong ett i ENT, där Dr Phlox brevväxlar med en annan läkare och han berättar om sin förvåning över människans förmåga att tro och hoppas allting, och kunna ha med medkänsla med djur mm. För mig är nog det avsnittet det bästa jag sett i ENT och det står högt i övrigt, när det gäller alla ST-serier.

Det andra avsnittet är från DS9 och gäller Miles O'Brien. Han döms till ett mycket lång straff för spioneri. Straffet är så att säga ett fejkat straff som egentligen bara händer i Miles huvud, men det spelar igen roll då han upplever det som äkta. Det som påverka mig så starkt var skådespeleriet, det är helt outstanding. Miles får psykiska problem efter denna fängelsevistelse som påverkar hela hans varelse och liv. Åh, suck vad jag led med Miles i detta avsnitt.

Men som sagt var det är väldigt svårt att ta ett avsnitt ur mängden och säga att detta är det bästa jag har sett, men dessa två avsnitt är iaf de som jag kommer ihåg från minut till minut, och de sitter som en fluga på vindrutan i mitt hjärta.

Jag har inte bara ett avsnitt utan några stycken som har en speciell plats i mitt hjärta (och jag varnar för spolers här då som sig bör :) ):

TNG - Chain of command, part II

Ett helt otroligt fantastiskt suveränt avsnitt. Picard är fånge hos cardassierna och han hålls hos en Gul Madred som torterar honom. Skådespeleriet är fantastiskt, scenerna mellan Picard och Madred är helt otroliga - både Patrick Stewart och David Warner är förtjänta av mängder av priser för sina prestationer. Dessutom är ämnet intressant - att det existerar tortyr i det upplysta 2300-talet, sättet det utförs på och de vändningar det tar. Ah, jag blir helt lyrisk när jag tänker på det. There are FOUR lights!!

Parallellhandlingen är inte heller dålig, när kommendör Jellico har befälet över Enterprise och inte går så bra ihop med besättningen. Jag ogillar honom för att han är dum mot "hjältarna" men samtidigt så är han bra på att få saker gjort och han handskas suveränt med cardassierna.

Det här avsnittet får 7 av 5 i betyg av mig :D

ENT - Dear Doctor

Ett moraliskt dilemma och det första ENT-avsnittet som känns som ett riktigt ST-avsnitt. Innehåller det första steget mot prime directive och jag gillar känslan man får av att det inte är så enkelt att vara det enda stjärnflotteskeppet ute i rymden utan speciella regler etc. Mycket bra!

VOY - Lineage

Gillar B'Elanna och det här avsnittet när hon får reda på att hennes barn kommer att ha klingonska drag är suveränt. Man får känslan av att hon har kämpat med sitt klingonska arv i hela sitt liv och inte vill att barnet ska behöva uppleva samma sak. Ett mycket känslosamt avsnitt...

DS9 - Tears of the Prophets

Jadzia dör. *Snyft* Avsnittet är suveränt, min favoritskurk alla kategorier - Dukat - har ihjäl en av mina favoritkaraktärer. Dessutom så uttrycker han ånger efteråt, typ "det var inte meningen att du skulle dö". Det är det som gör honom så bra. Hade han skrattat ondskefullt så hade det inte varit lika bra. Usch, vad jag grät när jag såg det här första gången!

Det var väl mina avsnitt....kanske kommer på fler sen, vem vet :)

Svårt att säga men som i tidigare inlägg så upplever jag avsnittet Hard Times med O´Brien som ett starkt avsnitt. Det är det avsnittet där han döms för spioneri.

Sedan är som också tidigare nämnts avnittet The City on the Edge of Forever ett starkt avsnitt. Det är dessa jag kommer på nu men det finns antagligen flera.

Edited by Thalaxian

City on the edge of forever. Kommentarer känns överflödiga. B)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle gärna läsa en kommentar eftersom jag själv inte har sett avsnittet och vet vad du pratar om :)

<{POST_SNAPBACK}>

Med det menade jag att det inte behövs sägas något om man sett avsnittet. Det innehåller både sorg och humor. Vill egentligen inte säga så mycket mer om du skall se det. Det finns många, många bra avsnitt i Star Trek, men av någon anledning har alltid detta varit speciellt för mig. Jag tror (och hoppas) att du förstår vad jag menar när du ser det.

TNG - Chain of Command

Bästa avsnittet i ST-historien. Picard visar återigen vilken vilja av stål han har, och cardassierna lyckas aldrig knäcka dem. Han vänder ju till och med situationen till sin fördel. THERE ARE FOUR LIGHTS!!

DS9 - Duet

Avsnittet som än gång för alla gör klart att alla cardassier inte är onda, utan att de faktiskt känner och tänker som vi innerst inne. Har flera paralleller med verkligheten också, för flera fångvaktare från Treblinka, Auswitsch o s v blev ju också psykiskt knäckta.

DS9 - Waltz

Påminner lite om Duet. Även den mest onda kan bli psykist knäckt av en personlig tragedi.

DS9 - Far Beyond the Stars

Ännu ett bevis på att DS9 står över de flesta andra ST-serier. Kan inte göra annat än att älska avsnittet och få rysningar längst ryggraden av skådespelarinsatserna.

Edited by Excelsior