Jump to content
Sign in to follow this  
orville

Star Trek: The Motion Picture

Recommended Posts

Jag har en längre tid gått och varit sugen på att se om alla långfilmer och efter mycket om och men så startade jag min resa under gårdagen genom att se på den här filmen.

Jag har alltid tyckt om den här filmen. Jag tycker att Star Trek som långfilm fick bästa tänkbara start. Det här är en film som tar sig tid att berätta det den vill säga, något som jag uppskattar mycket i film. Kanske är det för att jag är uppväxt i den äldre skolan av filmer som ofta har ett mer långsamt tempo än vad dagens generation har med filmer där iaf jag upplever ofta har ett mycket högre tempo och stressar sig fram. Men det kan säker ha att göra med många andra faktorer med.

Handlingen i sig kan ses som ganska enkel om man vill, men för mig är det här en film som ofta får mig att tänka extra mycket, till och med efter att man har sett klart filmen. Det är något som jag också uppskattar med en bra film. Att man kan komma på nya saker när man ser om dom och diskuterar med likasinnade.

Skådespelarna gör en väldigt bra insats och det är en fröjd att få återse många kända ansikten som man har lärt sig att tycka om under årens lopp. Jag tycker även att man i mångt och mycket har lyckats bra med att låta alla få rikligt med plats. Visst är det så att Kirk, Spock och Bones är något av en showrunner och således tar upp mer plats än dom andra i besättningen. Men det är inte fullt så allvarligt som i en del av TNG-filmerna där flera nyckelpersoner förpassas till en undanskymd karaktär i marginalen. Men det får jag säkert anledning att återkomma till då jag ser dom filmerna.

Musiken är väldigt bra i filmen. Det är episkt och passar mycket bra till den berättelse som vi får ta del av under 2 timmar och 10 minuter som den version av filmen som jag såg, var. Av vad jag vet så ska det tydligen finnas olika versioner av den här filmen och ett framtidsprojekt som skulle vara kul att genomföra, vore att se dom olika versionerna av filmerna som finns och jämföra dom mer med varandra.

Specialeffekterna gör vad dom ska och det var inte helt fel att till denna version av filmen, gå tillbaka och putsa till befintliga effekter och skapa nya.

På det hela en mycket bra film som berättar en engagerande handling och som dessutom låter det ta den tid det tar.

Star trek the motion picture är och kommer alltid och vara den bästa featurefilmen för v'ger tillbringar en sån dynamik. Dessutom på min dvd med the motion picture kan man lyssna på kommentarer av skådisarna Etc där var ju den under en period både serie och film