Jump to content
Sign in to follow this  
orville

Star Trek: The Motion Picture

Recommended Posts

Har ni reflekterat över hur denna film egentligen representerar star treks själ och hjärta? i filmen så är det en varelse Vger som har samlat på sig så mycket kunskap att den har svar på alla frågor. Det enda som den inte kan svara på är varför den finns till varför den finns? "Qustions you would ask your father,..., your god"...

Människan utvecklas och färdas långa sträckor ut i universum men en fråga förblir obesvarad. Varför är jag här? Är det int estar trek i ett nötskal. Superteknologi men ändå är saker som de alltid har varit? Vad tycker du?

Jag håller helt med dig. Och jag är dessutom en anhängare av denna film. Jag tycker nog att det är en av de bättre. Den är vacker, stilistisk i sitt foto, helt enkelt en vacker hyllning till Kubrics 2001.

Dessutom tycker jag den har något extra att berätta gällande vårt egna sökande. Trots all kunskap ligger det kunskap bortom oss. Det finns en stor sorg i filmen kring detta tema och det är en mycket storartad comeback för ST i mediavärlden.

ÅÅ till ni som tycker den är seg, börja variera erat filmtittande och se på annat än amerikansk film så kanske ni kommer att uppskatta något annat :P . Allt behöver inte gå fort, en del saker ska njutas långsamt. Sex handlar inte om att komma först ;) , även detta är en sinnelig upplevelse; precis som all bra film är B) .

Jag håller helt med dig. Och jag är dessutom en anhängare av denna film. Jag tycker nog att det är en av de bättre. Den är vacker, stilistisk i sitt foto, helt enkelt en vacker hyllning till Kubrics 2001.

Dessutom tycker jag den har något extra att berätta gällande vårt egna sökande. Trots all kunskap ligger det kunskap bortom oss. Det finns en stor sorg i filmen kring detta tema och det är en mycket storartad comeback för ST i mediavärlden.

ÅÅ till ni som tycker den är seg, börja variera erat filmtittande och se på annat än amerikansk film så kanske ni kommer att uppskatta något annat :P . Allt behöver inte gå fort, en del saker ska njutas långsamt. Sex handlar inte om att komma först ;) , även detta är en sinnelig upplevelse; precis som all bra film är B) .

<{POST_SNAPBACK}>

Allting är ju relativt. Personligen tycker jag att The (slow) motion picture är otroligt seg. Men eftersom jag såg den ryska "stalker" för inte så länge sedan så måste jag ju erkänna att den har rätt bra fart trots allt. ;)

Men den är nog ändå den tidens (79) motsvarighet till musikens Yngwie J. Malmsteen (84).

M.a.o. Visa vad du kan istället för att visa vad du verkligen kan. Handlingen är förvisso bra, men man kunnde gott gjort den lite kortare utan att missa ett uns av handlingen genom att skära bort en del i mitt tycke onödiga effekter (t.ex. alla långa tunnelåkningar). Detta kunde gjort filmen mer stabil och intressant rakt igenom.

Jag tycker det är en trevlig film; stilren och lagom tempo. :P Dessutom var det den film som fick mig att ana att det vore trevligt att se mera utav Star Trek... :rolleyes:

Jag har sett Star Trek The Motion Picture ett antal gånger och har aldrig riktigt gillat den till fullo. Nu senast, när jag kollade på den tillsammans med min son, så kanske jag förstod varför; Ingen av oss blev överraskade av slutet (ja, jag hade ju sett den förut och visste vad som skulle hända, men asså). Ett antiklimax (på tal om sex).

Upplevelsen av det otäcka okända, som mot slutet skulle utforskas som något nytt försvann och blev godtagbart, men varför då...

Ja, vi hade velat haft mer, men kände oss lite lurade.

Upplevelsen av det otäcka okända, som mot slutet skulle utforskas som något nytt försvann och blev godtagbart, men varför då...

Ja, vi hade velat haft mer, men kände oss lite lurade.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du utveckla lite. :) Snälla Durator

Kan du utveckla lite.  :) Snälla Durator

<{POST_SNAPBACK}>

I TMP har man ju det okända i form av en maskin som är ett levande väsen. Man försöker på olika sätt tvina sig till kontakt med maskinen, som anser att levande liv är ovidkommande och bör rensas ut. Man lyckas och insikten av var maskinen kommer från, ur människoperspektiv gör helt oväntat det möjligt för människa och maskin att uppnå en högre livsform. Vi får egentligen inte veta om födseln lyckas hur denna livsform upplever de lägre stående människorna, har den insett vad tro, hopp och kärlek innebär. Och framför allt var försvann maskin/humaniden?

I 2001 så är ju inte tempot heller uppskruvat direkt ;) men där kan jag godta det, liksom att man inte får svar, jag tycker man helt enkelt inte når fram och berör med de frågor som man ställer, eller framför allt på de sätt som man ställer de i filmen.

Ja, det blev väl inte klarare men ett försök från en illateral person iallafall :)

du hade alltså hellre velat haft en förklaring till vad som hände. du tycker inte att spocks kommentar om att "i belive we have witnessed the next step in our evolution" inte räcker.

Själv älskar jag den här filmen, myckt tack vare det välskrivna manuset. Filmen har ju i princip hur många bottnar som helst och att den på flera olika nivåer handlar om vad star trekegentligen handlar om. Rymdfärden som en metafor för människans utveckling.

Jag kan dock köpa att alla inte lir så hänförda som ajg och att man kanske skulle ha velat se ett annat slut men jag tycker att det fungerar bra.

Personligen ser jag denna film som startskottet till den episka värld ST har blivit. Det är här som man faktiskt tar steget från ”Show” till ”riktig” SF. Serien får här ett helt annat djup viket också stärks genom det långsamma tempot. Det vackra fotot synkar fint med dialogen som kanske är den bästa och mest genomtänkta TOS dialogen någonsin. Kanske den ända ST filmen som lever upp till epitet FILM..

Jag tror man måste vara finsmakare inom antingen film eller science fiction för att verkligen uppskatta TMP.

För underhållningsvärdet är väldigt lågt filmen igenom. Början är ganska bra och underbar om man gillar specialeffekter, smink och modeller av äldre slag.

Det är de senare delarna som blir långsamma och stundom obegripliga för den vanlige TV-tittaren.

TMP är helt enkelt en aquired taste.

Jag tror man måste vara finsmakare inom antingen film eller science fiction för att verkligen uppskatta TMP.

TMP är helt enkelt en aquired taste.

Jag tror du har fel, just för att jag själv inte är någon finsmakare av varken film eller science fiction. Jag gillar ingen av Kubricks filmer, ingen av Kurosawas filmer och jag gillar Star Wars och Lost in Space-filmen. TMP vs de andra filmerna känns lite som Alien vs Aliens, en populär "debatt" i min vänkrets. Jag gillar den långsammare skräckiga första filmen, och de gillar den mer actionfyllda uppföljaren.

Men, det är inte att den första ST-filmen är långsammare som är det som gör den bra, utan mysteriet. Jag har aldrig tyckt den varit för långsam eller seg och den är faktiskt min favorit av filmerna tillsammans med The Voyage Home och Insurrection. Jag har inte sett First Contact nyligen nog för att kunna värdera den. TMP trots sitt tempo känns som hundra gånger mer actionfyllt än de första 5 säsongerna av DS9...

Jag citerar mitt eget inlägg från tråden Bästa Star Trek Film:

En svår fråga, i det närmaste omöjlig att svara på då varje film har sin egen charm. Men för att bryta kraftigt mot trenden så lägger jag min röst på The Motion Picture som tillsammans med The Final Frontier tyvärr har fått ett oförkänt rykte om att vara dålig. TMP var filmen som på allvar väckte mitt intresse för Star Trek (innan dess hade jag endast sett några få avsnitt av orginalserien och Next Generation). Många anser att filmen är för långsam och segdragen men jag tycker det är nödvändigt för att få ett grepp om hur otroligt stor och överlägset mäktig V'Ger är. Action i all ära men Star Trek har i grund och botten alltid handlat om människan och vår syn på livet och i TMP väcks flera filosofiska frågor kring detta ämne samtidigt som man ges tid att reflektera över dessa. Det är också intressant att se hur denna enorma kraft styrs av något så enkelt som en rymdsonds rudimentära styrkod och hur besättningen på Enterprise hanterar detta. Jag har överlag alltid gillat avsnitt där man möts av mystiska och okända ting som vid första anblick övergår den egna fattningsförmågan. Sådant som man inte ens i Star Treks värld med all dess kunskap alltid kan förklara. Såg nyligen på TNG avsnittet Relics (där Scotty 'dyker upp') och idén med Dysons Sphere är ett bra exempel på detta. Sonden i The Voyage Home är ett annat. Kanske är det därför jag finner TMP underhållande. Hade jag kunnat skulle jag dock röstat på samtliga filmer, förutom Nemesis som för mig var en stor besvikelse.

Personligen ser jag denna film som startskottet till den episka värld ST har blivit. Det är här som man faktiskt tar steget från ”Show” till ”riktig” SF. Serien får här ett helt annat djup viket också stärks genom det långsamma tempot. Det vackra fotot synkar fint med dialogen som kanske är den bästa och mest genomtänkta TOS dialogen någonsin. Kanske den ända ST filmen som lever upp till epitet FILM..

Jag delar din uppfattning om The Motion Picture. Anser att det är den bästa av alla filmerna. Har också tänkt på likheterna med 2001, som du påpekade i ett tidigare inlägg (det långsamma tempot, "omloppsbanescenen", mötet med det okända osv).

Dessvärre tycker jag inte senare filmer har byggt vidare på denna i särskilt stor utsträckning. Från Wrath och Khan och framåt har ju filmerna varit betydligt mera actionorienterade, nästan intill absurdum i de senaste. Dessutom har de varit mycket mindre, billiga produktioner. Vissa bra förvisso, men ingen har levt upp till denna.

Jag vill också plussa extra för "the director's edition" av denna film, som jag tycker är en klar förbättring jämfört med tidigare (bortklippta scener tillbaka, vackra "tidsenliga" specialeffekter).

TMp är enligt min mening definitivt inte värd den "skit" som den ofta får när man jämför ST-filmerna. Min tes angående tempot är att den tar så väldigt god tid på sig att få igång storyn. Vi ska se V'gers ankomst, återknyta bekantskapen med ett antal karaktärer och dessutom återse en kär gammal vän: Enterprise. Det sistnämnda är nog det som bidragit mest. Det är alldeles för långa kameraåkningar utanpå skeppet. Här brändes dessutom en stor del av effektbudgeten totalt i onödan.

Men när allt det där är gjort, när Kirk & co sticker iväg för att undersöka V'ger, då får filmen egentligen ett ganska normalt tempo. (Låt vara normalt för 70-talet, men ändå).

Jag älskade intrigen från första stund men regin lämnar en hel del övrigt att önska. Just flirtarna med 2001 ser jag som kanske det största problemet. Accepterar man dom och därmed den tryckande stämningen i filmen, ja då ser man det som en hyllning. Har man svårare att svälja det tycer man att det är en efterapning, att regissören var ett pinsamt Kubrick-wannabe. Jag tillhör nog de sistnämnda. (Jag tillhör dessutom dom Kubrick-fans som inte tycker att 2001 är någon av hans bästa filmer.)

Men tempot vänner, prova och titta på filmen igen men denna gång efter att storyn har satt fart så tror jag att flera av er kommer att upptäcka att det faktiskt är inledningen som skapar en illusion av att h e l a filmen är seg. Det är min tes!

Jag citerar mitt eget inlägg från tråden Bästa Star Trek Film:

En svår fråga, i det närmaste omöjlig att svara på då varje film har sin egen charm. Men för att bryta kraftigt mot trenden så lägger jag min röst på The Motion Picture som tillsammans med The Final Frontier tyvärr har fått ett oförkänt rykte om att vara dålig. TMP var filmen som på allvar väckte mitt intresse för Star Trek (innan dess hade jag endast sett några få avsnitt av orginalserien och Next Generation). Många anser att filmen är för långsam och segdragen men jag tycker det är nödvändigt för att få ett grepp om hur otroligt stor och överlägset mäktig V'Ger är. Action i all ära men Star Trek har i grund och botten alltid handlat om människan och vår syn på livet och i TMP väcks flera filosofiska frågor kring detta ämne samtidigt som man ges tid att reflektera över dessa. Det är också intressant att se hur denna enorma kraft styrs av något så enkelt som en rymdsonds rudimentära styrkod och hur besättningen på Enterprise hanterar detta. Jag har överlag alltid gillat avsnitt där man möts av mystiska och okända ting som vid första anblick övergår den egna fattningsförmågan. Sådant som man inte ens i Star Treks värld med all dess kunskap alltid kan förklara. Såg nyligen på TNG avsnittet Relics (där Scotty 'dyker upp') och idén med Dysons Sphere är ett bra exempel på detta. Sonden i The Voyage Home är ett annat. Kanske är det därför jag finner TMP underhållande. Hade jag kunnat skulle jag dock röstat på samtliga filmer, förutom Nemesis som för mig var en stor besvikelse.

Har inget att tillägga. Insisterar till fullo.

Första Star Trek filmen jag såg, det som startade allt. Jag är nu ett stort fan utav Star Trek - tack vare denna film. Har stor respekt för filmen, även om den är seg ibland så tycker jag absolut att den är mer än sevärd. Inte min favorit utav de jag hittills sett, men det säger inte så mycket eftersom jag håller de andra filmerna väldigt högt dom med.

vet någon om kanalerna SVt (1 & 2), tv4 eller tv6 kommer sända den här filmen inom en kort tid? (är den enda star trek filmen jag inte har) :klingon: :klingon:

vet någon om kanalerna SVt (1 & 2), tv4 eller tv6 kommer sända den här filmen inom en kort tid? (är den enda star trek filmen jag inte har) :klingon: :klingon:

Ingen aning, annars finns den ju för endast 59 kr på Discshop, det är det nog värt för att komplettera samlingen.

Du får nog vända dig med mailfrågor om sådant direkt till tv-kanalerna...

TV4 Film kör den och jag såg den faktiskt igår 16.25. Har sett den tidigare och inte heller denna gång så kan jag säga att filmen är bra. Den är seg, tekniskt dålig (jämfört med andra från samma tid). Jag kan dock alltid se en TOS-film eller avsnitt för nöjes skull för att få lite nostalgi, historia och småskratt.

Ni ska dock veta att jag är lite anti mot allt som har med TOS att göra. TOS i all ära, men för mig så startade kvalitets-ST med TNG, vidare med DS9 och slutade med VOY. Gamla TOS ska ha all heder åt att ha varit med och startat allt, men nästan alla var rent ut sagt usla skådespelare. "Bones" är den enda som jag anser vara skådis i det gamla gänget. De andra hade sin charm, men skådisar kan man inte kalla dem. (Gillar dock Kirk i nya komediserien Boston Legals, där han får spela ut och vara tokig och sexgalning "igen")

TV4 Film kör den och jag såg den faktiskt igår 16.25. Har sett den tidigare och inte heller denna gång så kan jag säga att filmen är bra. Den är seg, tekniskt dålig (jämfört med andra från samma tid). Jag kan dock alltid se en TOS-film eller avsnitt för nöjes skull för att få lite nostalgi, historia och småskratt.

Ni ska dock veta att jag är lite anti mot allt som har med TOS att göra. TOS i all ära, men för mig så startade kvalitets-ST med TNG, vidare med DS9 och slutade med VOY. Gamla TOS ska ha all heder åt att ha varit med och startat allt, men nästan alla var rent ut sagt usla skådespelare. "Bones" är den enda som jag anser vara skådis i det gamla gänget. De andra hade sin charm, men skådisar kan man inte kalla dem. (Gillar dock Kirk i nya komediserien Boston Legals, där han får spela ut och vara tokig och sexgalning "igen")

Måste bara säga att jag inte håller med alls. Varken om kvalitén eller om skådespeleriet. Tycker hela gänget i TOS är helt OK skådisar, vissa bättre än andra.

Jag ser den här filmen som början till Borg och förklaring till varför de är humanoider... borger har ju bara form av humanoider trots allt de assimilerar... om ni förstår vad jag är inne på...

Det här är en film jag alltid gillat. När jag såg den på bio i början av 80-talet tyckte jag att det var nog den bästa film jag någonsin sett. Stämningen i filmen är fantastisk. Den är så snyggt gjord jämfört med andra filmer och då räknar jag med moderna filmer med datoranimerade effekter. Många gnäller över regin, men det var nog svårt att regissera denna film då det var konstanta manusändringar från dag till dag. Regissören har även regisserat "The Day The Earth Stood Still" (originalet), "Andromeda Strain" (originalet) och andra klassiska filmer i andra genrer än scifi, bl a west side story, sound of music osv så han kan sin sak. Originalskådisarna är något ringrostiga i sina roller, men det passar i filmen då det ska föreställa att de inte arbetar tillsammans och har inte setts på ett tag. Gästskådisarna sköter sig bra. "Ilia" är mycket bra i rollen tycker jag. "Dekker" är också bra tycker jag (undrar om det var fler småtjejer än jag som tyckte han var dösnygg år 1980, smaken har ändrats sedan dess). Det är inte så mycket dialog i filmen då filmen är mer visuell. Dock är den dialog som finns passande. Klädavdelningen då. Det är lite synd om "Ilia" som får på sig skor med så höga klackar att man tydligt kan se att hon har problem med dessa. Klänningen är perfekt på henne. När det gäller uniformerna så får jag inget riktigt begrepp om logiken bakom dessa, vem som har vad och varför. Lite skrattretande är det med 70-talets djupt skurna tröja där bröstpälsen skulle synas. LOL! Stackars McCoy råkar ut för den sortens uniformströja. Är det någon som har koll på vad det enorma bältesspännet ska föreställa? Egentligen är uniformerna inte fula, de är helt ok, men det är just logiken bakom dem som verkar saknas.

Orsaken till att jag väcker denna tråd till liv är att jag nyligen erhållit en box med ST I-X på BD och jag har till syfte att gå igenom boxen från pärm till pärm s a s med allt extramaterial. Det är bioversionen av Star Trek TMP i boxen. Den är mycket bra restaurerad och blir bara grynig på ett par ställen i filmen. Bra ljud. Tyvärr är inte den bättre versionen, director's cut, med på discen. BDn är fullproppad med intressant extramaterial.