Nyhet Posted January 7, 2006 Report Share Posted January 7, 2006 Det låter som en skröna, men rapporter finns om att amerikanska myndigheter visat intresse för den tyska vetenskapsmannen Jochem Hausers idéer om en hyperrymdsmotor. Det återstår att prova om grundvetenskapen är korrekt, men den påminner om Warp, vilket ni "vet" uppfanns av Zefram Cochrane. Det känns dock fortfarande som en skröna - tiden får utvisa. Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
G'Brr Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Det låter som en skröna, men rapporter finns om att amerikanska myndigheter visat intresse för den tyska vetenskapsmannen Jochem Hausers idéer om en hyperrymdsmotor. Det återstår att prova om grundvetenskapen är korrekt, men den påminner om Warp, vilket ni "vet" uppfanns av Zefram Cochrane. Det känns dock fortfarande som en skröna - tiden får utvisa. Källa [ Till originalnyheten ] Fruktansvärt häftigt! (Jag ska bli den förste på Vulcan)(Jag vill flytta dit, älskar deras levnadssätt och tankar och så!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 låter för bar för att vara sant, men drömma kan man alltid, om det är klart om ungefär 5-10 år, kan jag bli den första människan i överljusfart (som sagt, man kan alltid drömma ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 Mycket spännande! Fast enligt boken "Fysiken i Star Trek" som jag läste för några år sedan är de problematiskt för människor att resa i överljusfart eftersom accelarationen blir så extremt stor så att vi inte klarar detta. Det krävs någon slags tröghetsdämpare för att vår kropp inte skaslitas sönder av accelerationen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 vi får la uppfinna en då :P ska vi ha en "tänkarkväll", lös mysteriet med tröghetsdämpare och warp motorer, Copyright star trek DB ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 om jag inte minns helt fel så använder de väl en slags "tröghetsdämpare" inom star trek också? själva idén är mycket intressant, men det känns som kvantfysiken inte riktigt är på det stadiet då vi kan börja böja rymden i warpfält än... ;) ...å andra sidan vill jag gärna bli överbevisad... :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 om jag inte minns helt fel så använder de väl en slags "tröghetsdämpare" inom star trek också? själva idén är mycket intressant, men det känns som kvantfysiken inte riktigt är på det stadiet då vi kan börja böja rymden i warpfält än... ;) ...å andra sidan vill jag gärna bli överbevisad... :P Du har alldeles rätt de har någon slags tröghetsdämpare i Star Trek. Om de kan uppfinna warpfält så kanske de kan uppfinna tröghetsdämpare också. Vi får väl i alla fall hoppas! Link to comment Share on other sites More sharing options...
osceke Posted January 11, 2006 Report Share Posted January 11, 2006 Om detta nu skulle fungera uppstår ju då frågan om människor kan färdas i denna farkost. Som sagts ovan behövs ju någon form av tröghetsdämpare. Men kanske en obemannad farkost kan komma att utrustas med denna teknik. Men då uppkommer frågan om hur vi på jorden kommer att ta del av eventuell data då farkosten befinner sig i andra solsystem. Jag menar vi har ju inte uppfunnit "Subspace Communications" heller. Om några år kommer ju ett nytt teleskopsystem sättas i omloppsbana runt jorden. Detta kommer att kunna "se" andra solsystem och dess planeter på ett helt annat sätt än vad hubbleteleskopet gör idag. Om detta teleskop skulle upptäcka solsystem med planeter som skulle kunna vara "klass M" skulle vi ju då kunna skicka iväg våran, låt oss kalla det "unmanned probe". Denna skulle då kunna innehålla data om jordens koordinater, information om jordens befolkning etc. Inom sikt kan vi kanske konstruera ett större antal sådana här farkoster och skicka dem till alla de potentiella solsystem detta teleskop hittar. Att utforska rymden på detta sätt skulle definivt revolutionera rymdforskningen och öka chanserna att hitta andra civilisationer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 och sedan crascha på en planet, som inte förstår tekniken, och så hundra år senare kommer voyager och upptöcker helvetet vi ställt till med? :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts