devoured_mazarine Posted July 10, 2006 Report Share Posted July 10, 2006 Finns det egentligen något system för vilket stardate som används i personliga loggar och liknande? Är inte speciellt insatt (men har iallafall glott på star trek nästan varje dag sen det började sändas nu på sommarlovet) men har inte märkt att det skulle vara annat än slumpmässigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted July 11, 2006 Report Share Posted July 11, 2006 Det är enligt en star trek dokumentär jag sett baserat på en kalender som astronomer använder. Datumen ska vara baserade på andra himlakroppar än jorden och solen. Julianska kalendern kan det ha hetat men jag är inte säker på namnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
devoured_mazarine Posted July 11, 2006 Author Report Share Posted July 11, 2006 Okej, tackar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
contec Posted July 11, 2006 Report Share Posted July 11, 2006 Jag har förmej att datumen från TNG och framåt går att översätta till riktiga datum, men att dom som användes i TOS är bara påhittade. Conny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
devoured_mazarine Posted July 11, 2006 Author Report Share Posted July 11, 2006 Okej, tack igen ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jean-Luc Posted January 19, 2007 Report Share Posted January 19, 2007 Vad är det för "Stardate" idag och hur räknar man det? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Picard Posted January 24, 2007 Report Share Posted January 24, 2007 Vad är det för "Stardate" idag och hur räknar man det? :blink: bra fråga! <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 24, 2007 Report Share Posted January 24, 2007 Ett tag hade de aktuella stardates på startrek.com men det tror jag inte finns kvar. Jag tror man tar tng (och framåt)s stardates och räknar bakåt från encounter at farpoint. Men fråga mig inte hur. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jean-Luc Posted January 24, 2007 Report Share Posted January 24, 2007 jag hitta nått på startrek.com men de säger inte så mycket, men ändå. By using the year, month, day approach, the day the first episode of Star Trek aired, September 8, 1966, would appear as 6609.08. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts