Supertreck Posted September 24, 2006 Report Share Posted September 24, 2006 Hittade ingen liknande ämne. Ändåmålet med denna debatt är att påpeka andra Star Trek-seriers avsnitt där mycket kan stämmer överens med ett annat. Det kan också vara lite förändringar men dess omfattning kan påminnas om ett äldre avsnitt i en annan serie, hur man nu vill se det. Jag utgår nu ifrån original-serien. Det är inte ett måste så ni kan ta jämförelse mellan andra Star Trek också. Då börjar jag. Jag tror säkert att inspirationen av varelsen Q kommer från originalserien avsnitt The souire of gothos. Hur kan det komma sig att så mycket stämmer överens? Han är missnöjd över att besättningen inte verkar vara så intresserad och tar dem till fånga i sina påhitt Precis som Q gör i sina påhittiga verk. Varelsen Trelane tycks kriksförklarar människor. Men Q gör ju det också men förklarar människor som barbariska. Oj vilket sammanträffande. Trelane hade domstol också precis som Q hade. En högre varelse säger åt Trelane att sluta. Det sker för Q också. Det borde ju varit någon i filmjänget som var så inspirerad av avsnittet The souire of gothos och ville ha en sådan varelsen som dyker upp lite då och då. Nu till något annat. ------------------------------------------------------------------------------- Origanserien avsnitt Shore Leave Dom är på en planet där allt de tänker på framträds och ser verkligt ut. Detta påminner om TNG avsnitt Where No One Has Gone Before när dom hamnar i nåt konstigt i rymden. Där sker samma sak där ---------------------------------------------------------------------------------- Originalserien avsnitt The Menagerie. Där har Spock låst skeppet så det inte går att styra och dom är på väg mot en planet som är förbjuden. Avsnittet påminner om TNG avsnitt Clues men där är det Data som har den rollen. ------------------------------------------------------------------------------------- Nu är det dags att diskutera. Vem har nåt att säga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 24, 2006 Report Share Posted September 24, 2006 I liknelsen mella Trelane och Q är du inte ensam om att ha gjort den. Jag tycker själv att det är väldigt närbesläktat och faktum är att Peter David skrivit en roman som heter "Q-Squared" där han hävdar att Trelane är en ung medlem i Q-continuumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted September 25, 2006 Report Share Posted September 25, 2006 Jag har bestämt för mig att jag har läst att Roddenberry faktiskt baserade Q på Trelane. Hittar dock ingen uppgift just nu. Sedan har vi ju också ganska stora likheter mellan TOS The Naked Time och TNG The Naked Now (det sägs väl t om att det är samma virus om jag inte har fel). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted September 25, 2006 Report Share Posted September 25, 2006 Jag har bestämt för mig att jag har läst att Roddenberry faktiskt baserade Q på Trelane. Hittar dock ingen uppgift just nu. Sedan har vi ju också ganska stora likheter mellan TOS The Naked Time och TNG The Naked Now (det sägs väl t om att det är samma virus om jag inte har fel). Instämmer i båda fallen. har också hört/läst uttalanden om Trelane som inspiration för Q. Vad det gäller Naked Time/Now så ska det såvitt jag minns vara en medveten "re-make". Och riktigt samma virus är det väl inte då jag har för mig att McCoys mirakelkur inte fungerar i TNG-avsnittet. Dock är det någon som "minns" (Riker?) att han läst om något liknande (TOS-erans 5-årsuppdrag är ju studiematerial på akademin) och så hittar de referenser i datorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 28, 2006 Report Share Posted September 28, 2006 En del avsnitt verkar dyka upp i alla serierna. Jag kallar dessa för star trek avsnitt. Dvs manus där man bara behöver byta en del namn och platser för att det ska bli ett eller flera andra sta avsnitt. Dessutom finns det avsnitt där det bara är att byta ut skepp och bessättning för att ett tng avsnitt ska bli ett voyger avsnitt, tex. Dvs avsnitt som inte bottnar i en enskild karraktär tex data utan lätt kan föras över till vilken annan st serie som helst. Bristande fantasi hos manusförfattarna? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted September 28, 2006 Report Share Posted September 28, 2006 En del avsnitt verkar dyka upp i alla serierna. Jag kallar dessa för star trek avsnitt. Dvs manus där man bara behöver byta en del namn och platser för att det ska bli ett eller flera andra sta avsnitt. Dessutom finns det avsnitt där det bara är att byta ut skepp och bessättning för att ett tng avsnitt ska bli ett voyger avsnitt, tex. Dvs avsnitt som inte bottnar i en enskild karraktär tex data utan lätt kan föras över till vilken annan st serie som helst. Bristande fantasi hos manusförfattarna? J. Bristande fantasi - eller Star Treks kärna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 28, 2006 Report Share Posted September 28, 2006 Kanske - Det är oftast bra avsnitt! :P J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts