Jump to content

Romulanskt språk ?

romulanboy_

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Hitta inget bara franska, som vanligt finns det minimalt med info om Romulaner :(

man kan ju knappt hitta något om romulanerna på svenska. Det är konstigt att det inte finns någonstans man kan lära sig språket, man kan ju lära sig klingonspråket. :(

Här: http://www.omniglot.com/writing/romulan.htm finns det i alla fall några meningar på romulanska översatt till engelska, är dock inte så säker på om det är canon.

Hitta inget bara franska, som vanligt finns det minimalt med info om Romulaner :(

man kan ju knappt hitta något om romulanerna på svenska. Det är konstigt att det inte finns någonstans man kan lära sig språket, man kan ju lära sig klingonspråket. :(

Här: http://www.omniglot.com/writing/romulan.htm finns det i alla fall några meningar på romulanska översatt till engelska, är dock inte så säker på om det är canon.

Uräkta men jag måste fråga vad betyder ordet "canon" i dessa sammanhang? Jag förmodar att det inte är min skrivare som åsyftas :)

Här: http://www.omniglot.com/writing/romulan.htm finns det i alla fall några meningar på romulanska översatt till engelska, ??r dock inte så säker på om det är canon.

Uräkta men jag måste fråga vad betyder ordet "canon" i dessa sammanhang? Jag förmodar att det inte är min skrivare som åsyftas :)

Haha, oj, ja vet inte riktigt hur ja ska förklara :rodna: Man skulle väl kunna säga såhär att det är det som är, alltså det finns bevisat att det har med tv-serien att göra, som har godkänts av dess skapare typ.

Ja, det var väl ingen höjdarförklaring, men... :rolleyes:

• 1 month later...
  • 6 years later...
  • 4 months later...

En av de författare som haft mest inflytande över romulansk kultur - i alla fall i fandom - är Diane Duane, som skrivit Rihannsu-serien.

Intressant nog var hennes ursprungliga mål att skriva en romulansk ordbok, i stil med Marc Okrands The Klingon Dictionary. Hon fick dock höra att det nog inte skulle finnas mycket till marknad för en sådan bok, och uppmanades därför att göra någonting annat. "någonting annat" blev just den ovan nämnda bokserien, där hennes rihan-språk används flitigt.

Flera fans har sedan vidareutvecklat språket. Här är ett exempel: Partair Doaege Rihanai

Personligen kan jag inte höra någon prata om Rihanna utan att börja tänka på romulaner ;)