romulanboy_ Posted February 7, 2007 Report Share Posted February 7, 2007 Finns det ett romulanskt språk som vi känner till? bara undrar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
b00t3r Posted February 7, 2007 Report Share Posted February 7, 2007 Har ingen koll på detta egentligen och jag kan nästan inget om romulaner men kan det kanske vara så att de pratar vulcan(ska?)? De är ju faktiskt Vulcaner från början. Jag tycker dock att detta är en fråga för den här tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted February 7, 2007 Report Share Posted February 7, 2007 Flyttar till Raser och grupperingar *FLYTTAD* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 8, 2007 Report Share Posted February 8, 2007 Finns det ett romulanskt språk som vi känner till? bara undrar... Så vitt jag vet pratar romulaner romulanska. Egentligen spelar det ju inte så stor roll vad man snackar eftersom universalöversättaren ändå översätter allt. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
romulanboy_ Posted February 8, 2007 Author Report Share Posted February 8, 2007 men kan man inte lära sig det någon stans??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Picard Posted February 8, 2007 Report Share Posted February 8, 2007 men kan man inte lära sig det någon stans??? kolla på Google eller något!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
romulanboy_ Posted February 17, 2007 Author Report Share Posted February 17, 2007 Hitta inget bara franska, som vanligt finns det minimalt med info om Romulaner man kan ju knappt hitta något om romulanerna på svenska. Det är konstigt att det inte finns någonstans man kan lära sig språket, man kan ju lära sig klingonspråket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CaptainPirk Posted February 17, 2007 Report Share Posted February 17, 2007 Hitta inget bara franska, som vanligt finns det minimalt med info om Romulaner man kan ju knappt hitta något om romulanerna på svenska. Det är konstigt att det inte finns någonstans man kan lära sig språket, man kan ju lära sig klingonspråket. Här: http://www.omniglot.com/writing/romulan.htm finns det i alla fall några meningar på romulanska översatt till engelska, är dock inte så säker på om det är canon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 17, 2007 Report Share Posted February 17, 2007 Hitta inget bara franska, som vanligt finns det minimalt med info om Romulaner man kan ju knappt hitta något om romulanerna på svenska. Det är konstigt att det inte finns någonstans man kan lära sig språket, man kan ju lära sig klingonspråket. Här: http://www.omniglot.com/writing/romulan.htm finns det i alla fall några meningar på romulanska översatt till engelska, är dock inte så säker på om det är canon. Uräkta men jag måste fråga vad betyder ordet "canon" i dessa sammanhang? Jag förmodar att det inte är min skrivare som åsyftas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CaptainPirk Posted February 17, 2007 Report Share Posted February 17, 2007 Hitta inget bara franska, som vanligt finns det minimalt med info om Romulaner man kan ju knappt hitta något om romulanerna på svenska. Det är konstigt att det inte finns någonstans man kan lära sig språket, man kan ju lära sig klingonspråket. Här: http://www.omniglot.com/writing/romulan.htm finns det i alla fall några meningar på romulanska översatt till engelska, ??r dock inte så säker på om det är canon. Uräkta men jag måste fråga vad betyder ordet "canon" i dessa sammanhang? Jag förmodar att det inte är min skrivare som åsyftas Haha, oj, ja vet inte riktigt hur ja ska förklara :rodna: Man skulle väl kunna säga såhär att det är det som är, alltså det finns bevisat att det har med tv-serien att göra, som har godkänts av dess skapare typ. Ja, det var väl ingen höjdarförklaring, men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
romulanboy_ Posted February 18, 2007 Author Report Share Posted February 18, 2007 (edited) Tackar ödemjukast för hjälpen eller "Hann'yyo" som man säger på Romulanska Edited February 18, 2007 by romulanboy_ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CaptainPirk Posted February 18, 2007 Report Share Posted February 18, 2007 (edited) Tackar ödemjukast för hjälpen eller "Hann'yyo" som man säger på Romulanska Varsågod Jag är bara glad att kunna hjälpa till ^^ Föresten så hitta ja nyss ännu en sida: http://home.planet.nl/~mbedaff/romdict.htm Edited February 18, 2007 by CaptainPirk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
romulanboy_ Posted February 18, 2007 Author Report Share Posted February 18, 2007 Hann'yyo EnarrainPrik är du intreserad av romulaner??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CaptainPirk Posted February 18, 2007 Report Share Posted February 18, 2007 Lite grann Jag tycker att de är en väldigt intressant ras i alla fall, och avsnitten med dem är oftast väldigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
romulanboy_ Posted March 19, 2007 Author Report Share Posted March 19, 2007 (edited) jaa !! det är ju så jag tycker Romulans är väldigt coola !!! Edited September 21, 2007 by romulanboy_ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Johansson Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Jolan tru alla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted August 11, 2013 Report Share Posted August 11, 2013 En av de författare som haft mest inflytande över romulansk kultur - i alla fall i fandom - är Diane Duane, som skrivit Rihannsu-serien. Intressant nog var hennes ursprungliga mål att skriva en romulansk ordbok, i stil med Marc Okrands The Klingon Dictionary. Hon fick dock höra att det nog inte skulle finnas mycket till marknad för en sådan bok, och uppmanades därför att göra någonting annat. "någonting annat" blev just den ovan nämnda bokserien, där hennes rihan-språk används flitigt. Flera fans har sedan vidareutvecklat språket. Här är ett exempel: Partair Doaege Rihanai Personligen kan jag inte höra någon prata om Rihanna utan att börja tänka på romulaner ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts