Jump to content

Star Trek PBeM

Tom_Hell

Recommended Posts

Är det någon som sysslat med PBeM och dessutom känner till Risk och det gamla Defender of the Crown. Har varit sugen länge på att dra ihop något av den kombinationen, och varför inte göra det i Star Trek-miljö? Men, jag behöver förslag på listor med skeppsklasser, planeter och resurser (dilitium, järn etc).

Regelverket är på det stora hela färdigt och kommer att presenteras närmare spelets datum för sjösättning.

Men innan jag går vidare med det här vill jag gärna veta hur många som är intresserade? Jag siktar just nu på en speltakt med 1 drag i veckan, men detta kan komma att justeras beroende på spelarnas vilja och min egen förmåga att hinna med att administrera dragen. Gissningsvis kommer detta alltså i nuläget att kräva ett par timmar av er tid varje vecka.

För dom som inte vet vad detta handlar om:

PBeM: Play-By-eMail. Spel som ofta är av rollspels och/eller strategispelskaraktär där varje spelares drag skickas via epost till spelets moderator som sedan sammanställer spelarnas drag och skickar ut epost till spelarna med redovisning av spelomgången + resultat.

Risk: Klassiskt brädspel där man bygger upp arméer för att erövra världen.

Defender of the Crown: Datorspel från legendariska speltillverkaren Cinemaware. Fungerar i grund och botten som Risk.

Edited by Tom_Hell

Om det finns ett tydligt regelverk :blink: :rolleyes: <_< så kan det vara intressant. Men det bör väl finnas en "pausknapp" om man reser på semester eller får andra hinder. För skepp med mera skulle det vara intresse att veta vilken tidsperiod du tänker dig. Annars kan du ju alltid säga att de skepp som finns i star trek db är accepterade. Annars kan man ha det som i risk att man har tex flottor, rymdstationer, utposter och planeter. Då är man inte beroende av vilka rymdskepp flottorna innehåller eller ens vilken tidsperiod man spelar i. J.

Om det finns ett tydligt regelverk :blink: :rolleyes: <_< så kan det vara intressant. Men det bör väl finnas en "pausknapp" om man reser på semester eller får andra hinder. För skepp med mera skulle det vara intresse att veta vilken tidsperiod du tänker dig. Annars kan du ju alltid säga att de skepp som finns i star trek db är accepterade. Annars kan man ha det som i risk att man har tex flottor, rymdstationer, utposter och planeter. Då är man inte beroende av vilka rymdskepp flottorna innehåller eller ens vilken tidsperiod man spelar i. J.

Det kommer att finnas ett väldigt tydligt regelverk. :D

Det där med pausknapp vete sjutton. Eftersom detta, åtminstone till en början, kommer att ske via e-post så ska det till att vara en väldigt avlägsen resa om man inte kan spela under tiden man åker bort.

Den största anledningen är att spelet ska flyta för de andra spelarna. Är man t ex 20 stycken som spelar tröttnar folk om det pausas stup i kvarten, vilket det finns en stor risk att det gör.

Vad det gäller skeppen får jag faktiskt skämmas lite. Har inte haft en tanke på att jag kan kolla upp dem enkelt här på databasen. :rodna:

Tidsperioden har i allra högsta grad med detta att göra, och ärligt talat finns det inget bestämt än. Tanken har vandrat mellan framtid (efter senaste filmen,Voy och DS9) och ingen bestämd tid alls. Min grundläggande idé var ju också att låta spelarna representera olika raser inom Star Trek, men för det finns inte tillräcklig information om andra rasers skeppsklasser här på databasen. Så just nu lutar jag åt endast federationsskepp i denna första version. Och en sådan lista kan jag åstadkomma själv.

Då återstår en sammanställning över, säg de 10 vanligaste resurserna att producera och handla med. T ex Dilitium, järn, kol, någon-superpopulär-exotisk-krydda-från-Risa o s v. Det här hör till detaljer inom Star Trek som jag inte är speciellt kunnig på. Dessutom är det så mycket annat jag måste göra i form av regler, FAQ, formulär etc.

Dessutom behöver jag en karta/spelplan (helst så korrekt som möjligt) över Alpha-kvadranten. Spelplanen ska vara utformad som ett rutnät med olika antal planeter i varje ruta/sektor, lite i stil med denna karta. Givetvis får man korta ned avstånden och utesluta en hel del planeter och system för att spelplanen inte ska bli för stor till en början.

I övrigt kommer det att påminna väldigt mycket om Risk.

Det kommer att finnas ett väldigt tydligt regelverk. :D

Det där med pausknapp vete sjutton. Eftersom detta, åtminstone till en början, kommer att ske via e-post så ska det till att vara en väldigt avlägsen resa om man inte kan spela under tiden man åker bort.

Den största anledningen är att spelet ska flyta för de andra spelarna. Är man t ex 20 stycken som spelar tröttnar folk om det pausas stup i kvarten, vilket det finns en stor risk att det gör.

Vad det gäller skeppen får jag faktiskt skämmas lite. Har inte haft en tanke på att jag kan kolla upp dem enkelt här på databasen. :rodna:

Tidsperioden har i allra högsta grad med detta att göra, och ärligt talat finns det inget bestämt än. Tanken har vandrat mellan framtid (efter senaste filmen,Voy och DS9) och ingen bestämd tid alls. Min grundläggande idé var ju också att låta spelarna representera olika raser inom Star Trek, men för det finns inte tillräcklig information om andra rasers skeppsklasser här på databasen. Så just nu lutar jag åt endast federationsskepp i denna första version. Och en sådan lista kan jag åstadkomma själv.

Då återstår en sammanställning över, säg de 10 vanligaste resurserna att producera och handla med. T ex Dilitium, järn, kol, någon-superpopulär-exotisk-krydda-från-Risa o s v. Det här hör till detaljer inom Star Trek som jag inte är speciellt kunnig på. Dessutom är det så mycket annat jag måste göra i form av regler, FAQ, formulär etc.

Dessutom behöver jag en karta/spelplan (helst så korrekt som möjligt) över Alpha-kvadranten. Spelplanen ska vara utformad som ett rutnät med olika antal planeter i varje ruta/sektor, lite i stil med denna karta. Givetvis får man korta ned avstånden och utesluta en hel del planeter och system för att spelplanen inte ska bli för stor till en början.

I övrigt kommer det att påminna väldigt mycket om Risk.

Blir det inte tråkigt om det bara är federationsrymdskepp? Man kanske kan ha en historia med inbördeskrig? Bättre att en spelare har federationsflottor, en annan klingon dito osv.

Vad det gäller resurser föreslår jag att man för överskådlighetens skull håller sig till ett fåtal viktiga resurser. Säg: Dilitium (warpdrift), Antimateria (warpdrift, energi, vapen), Energi (sköldar, vapen, replikatorer mm), materia (för byggandet av saker replikation av mat mm). Varje grej man köper kostar sedan ett visst antal av dessa grundråvaror. Sedan har man vissa gruvvärldar där sådan resurser bryts i en given takt. Ju fler sådana en spelare har ju mer kan han bygga. Dessa är utspridda så att det blir jämna strider. Spelarna kan snabbt ta ett par för att kunna starta sitt erövringståg. Sedan gäller det att planera sina anfall så att man blir den som behärskar mest gruvvärldar. J.

Blir det inte tråkigt om det bara är federationsrymdskepp? Man kanske kan ha en historia med inbördeskrig? Bättre att en spelare har federationsflottor, en annan klingon dito osv.

Nej, jag ser det som en möjlig utveckling till nästa spel. Och min erfarenhet säger mig dessutom att de flesta kommar skita i vad det är för typ av skepp. Det som brukar locka med spelet är paktbildande, förräderi och riktig kniv-i-ryggen-diplomati.

Just inbördeskrig är vad jag leker med i tanken, men den pusselbiten kommer sist i det arbete jag håller på med nu.

Vad det gäller resurser föreslår jag att man för överskådlighetens skull håller sig till ett fåtal viktiga resurser. Säg: Dilitium (warpdrift), Antimateria (warpdrift, energi, vapen), Energi (sköldar, vapen, replikatorer mm), materia (för byggandet av saker replikation av mat mm). Varje grej man köper kostar sedan ett visst antal av dessa grundråvaror.
Nja, det blir för avancerat. FÖr det första vill jag sjösätta detta inom någon månad. Med regler som ovan blir det väldigt arbetsamt att leta fram en balans. Det ska vara enkelt att lära sig detta. Resurserna skall i dnna första version vara till för handel och diplomati enbart. Detta för att spetsa till spelets kärna, de diplomatiska förbindelserna.

Som jag ser det just nu. Skall resurser till största del säljas. Antingen till andra spelare eller till Administratören (d v s mig som förmodligen kommer att utge mig för att vara Ferengi :rolleyes: )

För pengar köper man sedan uppgraderingar till planetförsvar, skepp och förstås nya skepp.

Jag tror att det är väldigt viktigt att hålla reglerna så enkla som möjligt för att locka folk som inte spelat sådant här förut.

Sedan har man vissa gruvvärldar där sådan resurser bryts i en given takt. Ju fler sådana en spelare har ju mer kan han bygga. Dessa är utspridda så att det blir jämna strider. Spelarna kan snabbt ta ett par för att kunna starta sitt erövringståg. Sedan gäller det att planera sina anfall så att man blir den som behärskar mest gruvvärldar. J.

Som sagt, det blir för avancerat. Men det är absolut öppet för att införas i senare versioner. Skulle spelet bli långdraget får man titta på om man kan införa sådana förbättringar under spelets gång.

Vad det gäller resurserna du skrev så ser de lagom "basic" ut och dessutom inte för många, så det kommer jag nog att använda mig av...

Då återstår bara den förbaskade spelkartan. Har en känsla av att den komemr att ta lång tid om jag ska fixa den från grunden. Men men, får se hur lång tid regelverket tar.

• 8 months later...

Letar du efter ett forum eller PBEM RPG?? Varför inte

Star trek Continuum RPG PBEM

::: What is the game about?? (short version) :::

In year 2383 a alien starbase was found in the distant parts of the federation space. This starbase was named Atlantis and is now under command of Captain Mars. The starbase is full with the ancient technology and is believed to be quite old. It is still functioning after such long time. Nearby the starbase, an stable artificial wormhole has been found. This wormhole connects to a new galaxy, the Andromeda galaxy.

It is believed that the starbase and the wormhole was left behind by the onces known by the Ancient humanoids and that they left our galaxy for the Andromeda galaxy many uncountable centuries ago.

Why the starbase and the wormhole was left behind is unknown...

A federation crew serves now on Atlantis. Their mission is to explore the new galaxy and protect the habitants of Andromeda and their own galaxy from any hostile threats.

::: Where is the game played out? :::

Mostly in Andromeda galaxy, however there might be mission back to the Milky Way Galaxy. The starbase is currently located at the other end of the supergate in Andromeda Galaxy.

::: Starbase Atlantis and supergates hmm,..does it have to do anything with the Tv-show Stargate Atlantis?? :::

Yes and no. This game is primly a Star Trek game and played out in the Star Trek world. However, the game also contains elements from, for example, the Stargate World. Elements like, species, technology and sometimes enemy characters might be added to the game. Not everything is accepted, this game still have to remain a Star Trek game.

::: What kind of RPG is this? :::

The game is played out in the Google Groups, thus it can both be considered as a forum- or a PBEM based game.

The game is attended to be PG-13 rated. Any players found to be under the age of 13 will be immediately removed without question.

::: What kind of writing style does the group have? :::

In short, the group's writing is narrative style, third person, past tense. The focus of the post should be on your character. Each post is written from the perspective of the character and his/her actions and thoughts. Each post is should be focused on the "Standard Mission". Character development is acceptable when it is relevant to what currently is happening on the starbase/ship and is intermingled with the "standard mission".

We don't use TAG - functions in this group. Instead write your post on JP topic or by email with the members and then post it on the episode topic.

::: Interesting, so how do I join?? :::

You can contact me through the forum and I will give you further instructions.

You are welcome to join us.

Forum website

Yours sincerely,

Captain Jennifer Mars

Commanding Officer

Starbase Atlantis - USS Phoenix

Currently available position aboard Starbase Atlantis and USS Phoenix (Defiant class):

Chief Medical Officer

Chief Engineering Officer

XO Security Officer

XO Operation Officer

All assistant and junior officers positions are also available.

Other civilians character is also welcome...

Edited by Kathryn Archer