Gå till innehåll

Picard for President!


Nyhet

Rekommenderade inlägg

För att hedra 20-årsminnet av The Next Generation förklarar Huffington Post, en av de viktigaste politiska bloggsajterna, varför Jean-Luc Picard skulle vara en idealisk president, om han nu funnits på "riktigt".

Läs artikeln här:

Picard for President: Why the (Other) Bald Captain of the Enterprise is a Better Leader than Bush

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, artikeln är ju skriven med gilmten i ögat, men Picard som president? Huva. Han är ju en teknokrat, en stark ledare förvisso, men inom strikta ramar. Han baserar dessutom sin makt på en teknologisk överlägsenhet och vapenstyrka, som gör att han har lyxen att resonera i de flesta situationer. Dessutom är Picards efterkrigsmodernism lika arkaisk som sovjetkommunismen.

Han må vara en superb implementerare av militära och politiska beslut, men han är ingen politiker. Han har inte förmågan att hantera den sociala terräng han måste manövrera i som politisk ledare. Det är en enorm skillnad att stå tills vars inför sina väljare och att svara inför Starfleet Command. Som politisk ledare måste han själv bygga och upprätthålla sin auktoritet, ha visioner och politisk vilja och hantera motstridiga intressen och vara medveten som grunden för sin maktutövning, folket. En grupp som ställer helt andra krav än en disciplinerad Starfleetbesättning.

Picard är en tjänsteman, en teknokrat. Och något vill han inte vara heller. Jag tror Picard skulle parafrasera Groucho Marx om han läste artikeln: "Det land som vill ha mig som president, vill jag inte vara medborgare i".

Och sen måste jag invända mot en sak i artikeln. Författaren använder Picards försvar för Data som ett exempel på egalitärt tänkande, och visst, det är trevligt att han anser Data lika mycket värd och unik som han själv, men är det verkligen ett uttryck för ett egalitärt tänkande? Det är ju bara ett inkluderande av Data i ett vi, där han själv som människa är måttstock för vad som räknas som värt att skydda och vad som är jämbördigt med honom. I korthet, Data har ett värde för att han är som vi. Det är inte en ökad mångfald utan en ökad homogenisering.

Men kul artikel, även om han allt kunde ha gjort mer av det. Vem är inte en bra ledare jämfört med Bush? Personligen anser jag nog att den enda ST-kapten som skulle ha förmågan att vara politisk ledare är Sisko. Han är den enda som i serierna utsätts för en sådan prövning som ledare, bland annat i sin roll som Emissary.

Redigerad av Schran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att jag gör en djupare analys av artikeln så finner jag det intressant när man gör jämförelsen (visserligen haltande men fullt godkänt i sitt sammanhang)mellan Bush och Picard och ställer på sin spets hur Bush är och agerar. Själklart var ju syftet aldrig att seriöst fullt ut föreslå Picard som president/ledare. Man får liksom ta artikeln med en nypa salt och ta den för vad den är-en liten skojsig j??mförelse eller en oambitiös betraktelse ur en annorlunda synvinkel. Att det sedan ändå slinker med några sanningar är ju bara en bonus.

Redigerad av michael ricochet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en kul artikel som, också tidigare nämnts, med en humoristisk anda.

...

Men kul artikel, även om han allt kunde ha gjort mer av det. Vem är inte en bra ledare jämfört med Bush? Personligen anser jag nog att den enda ST-kapten som skulle ha förmågan att vara politisk ledare är Sisko. Han är den enda som i serierna utsätts för en sådan prövning som ledare, bland annat i sin roll som Emissary.

Jag håller med dig om att Sisko visar upp mer djup som ledare när han balanserar mellan det religiösa Bajor och gerillan och dessutom har med både dominion och Cardassier att göra.

Picard är ju mer en vetenskapsman, som Schran också påpekar, som ibland skickas iväg på ambassadörliknande uppdrag, som jag tror Picard inte gillar i nåt avsnitt så vitt jag kommer ihåg nu. Jag tror inte han skulle gilla att vara president.

Kirk är ju alldeles för kolerisk och skulle förmodligen tvinga alla civilisationer som han styr över som president hundra år bakåt i tiden.

Janeway och Archer kanske? Nja, knappast va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...