Jump to content

NASA testar täckt månrover

Nyhet

Recommended Posts

moon_space_suit_081025.jpgmoon_rover_081025.jpgNASA som planerar att anlägga en bas på månen under 2020-talet håller som bäst på att testa olika prototyper för månbilar. Just nu ser det ut som man kommer att välja ett täckt alternativ som kallas SPR (Small Pressurized Rover). Fördelen är att astronauterna kan åka runt på månen i skjortärmarna och bara behöver ta på sig rymddräkterna när de lämnar bilen. Apropå rymddräkterna kommer de att bli rejält mycket lättare än tidigare och astronauterna kan dessutom röra sig betydligt ledigare i dem.

SPR har tolv hjul, mjuka lädersäten för två och drivs med batterier som skall ge en aktionsradie på ungefär tio mil.

[PS. Hjulkonceptet kommer naturligtvis vara annorlunda för månen. Troligen en mer fjäderliknande konstruktion.]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Låter som en smart idé. Dock måste jag rätta skribenten och säga att nasas planer inte innefattar månbas redan under nästa årtionde utan förmodligen årtiondet därefter. Som planerna ligger nu kommer man att få Orion farkosten i drift 2015 och en månfärd runt 2020 och en månbas en ospecifierad tid därefter. Därav kan man dra slutsatsen att en månbas förmodligen inte kommer att stå färdig under nästa decenium. J.

MEN! Den viktiga frågan är: Har den Blaupunkt? :w00t:

:lol: Du har ju humor michael ricochet.

Med tanke på att nasa behöver utveckla en helt ny rymdfärja, käns planerna att nå Mars, i dag väldigt avlägsna.

Sedan bör vi inse att om 20 år kommer de ekonomiska förutsättningarn säkert se helt olika ut. Andra nationer kommer säkert att tagit igen mycket av USAs försprång. En gemensam ansträngning för att nå Mars känns som en mycket mer trolig cituation i dag. Fast vem vet vad för konkuren och prestige som förekommer mellan olika rymdnationer, om 20 år.

Edited by Unkas

Men man behöver fortfarande utveckla hårdvaran till både månen och mars resor. Och Orion är en sund konstruktion för en farkost som ska återvända in i jordatmosfären. Sedan vet jag inte om jag vill leva i den under en låååång tur och retur resa till mars. Då borde man nog ha lite större utrymme och gärna lite konstgjord gravitation. J.

• Create New...