Gå till innehåll
Aike

Bakom kulisserna-böcker

Rekommenderade inlägg

Jag skulle vilja veta vilka bakom-kulisserböcker som ni har läst och kan rekommendera. Det vill säga biografier, the making of...-böcker, alltså inte skönlitteratur eller fackböcker som uppslagsverk om Trek-världen.

Själv så tycker jag att Inside Star Trek The Real Story av Bob Justman och Herb Solow är ett måste om man gillar Star Trek i allmänhet och TOS i synnerhet. Sannolikt den mest objektiva beskrivningen om hur Star Trek kom till. Dessutom är den mycket underhållande och lättläst.

En annan bok jag kan rekommendera är The Captain´s Logs av Mark Altman. Lite utdaterad är den, men om man vill ha insikt i TOS, Phase två, TOS-filmerna och TNG är den bland det bästa. Särskilt eftersom den både intervjuar folk och sammanfattar vad skådespelare och regissörer sa till samtida media.

Bägge dessa går att få tag i för under hundralappen på Amazon.

Men vilka tycker ni är värda att läsa?

Här är några exempel:

TNG Companion

DS9 Companion (verkar vara den bästa med tanke på hur mycket det refereras till den på Memory Alpha)

Vgr Companion

The making of Star Trek

Skådespelarebiografier ( I am not Spock, I am Spock osv.)

mm.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som har nämnts i annan tråd så rekommenderar jag William Shatners utmärkta

Star Trek Memories

Star Trek Movie Memories

Där den sistnämnda är snäppet bättre än den första i min mening. Har du till exempel undrat vad ST V egentligen var tänkt att vara får man bra insikt om det liksom massor av info om intrigerna mellan Paramount och Roddenberry+alla andra. Roligast är nästan avslöjandet om Roddenberrys filmidé med Spock som den mystiska skytten på "Grassy Knoll" i samband med Kennedymordet. Denna körde han tydligen med inför varje film men fick nobben :rolleyes:

Redigerad av Tom_Hell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Som har nämnts i annan tråd så rekommenderar jag William Shatners utmärkta

Star Trek Memories

Star Trek Movie Memories

Där den sistnämnda är snäppet bättre än den första i min mening. Har du till exempel undrat vad ST V egentligen var tänkt att vara får man bra insikt om det liksom massor av info om intrigerna mellan Paramount och Roddenberry+alla andra. Roligast är nästan avslöjandet om Roddenberrys filmidé med Spock som den mystiska skytten på "Grassy Knoll" i samband med Kennedymordet. Denna körde han tydligen med inför varje film men fick nobben :rolleyes:

Tack för tipsen. Den låter läsvärd. Hur långt sträcker sig Movie Memories? Ända fram till Generations?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hittills läst Nimoy's I Am Not Spock (vilket ni kan läsa en recension utav här: http://www.startrekdb.se/litteratur/litter...litteratur=501) och är snart klar med William Shatner's Star Trek Memories.

Har I Am Spock i min ägo inom några dagar och ska börja läsa den efter att jag är klar med Star Trek Memories. De böcker du rekommenderar Aike har jag läst om förut och kommer definitivt införskaffas utav mig tids nog.

Skönlitteratur inom Star Trek är tyvärr inte något jag är så värst intresserad utav, det är dessa biografier & bakom kulisserna böcker jag tycker är mest intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu