crazy_voyager Posted April 24, 2009 Report Share Posted April 24, 2009 (edited) Satt just och tittade på video från manifestation för Göteborg Wind Orchestra som var den 15 på gustav adolfs torg i Göteborg. Och nu när jag sitter här så kom jag på att jag har ingen aning om hur engagerade star trek sverige är inom blåsmusik (eller musik överhuvudtaget). Men jag tänkte att då ser jag efter med ett ämne, och dessutom vill jag belysa den process som just nu pågår i västra götaland. Jag själv är aktiv inom ungdomsorkestern Göta Lejon (se http://www.orkesterngotalejon.com/) i göteborg som har anor sen 60-talet! I göteborg återfinns även en del andra blåsorkestrar på amatörnivå, även om det inte ens är hälften av vad det var för 20 år sedan. I sverige har vi idag två(!) proffsblåsorkestrar, den ena är marinens musikkår som är anställd av försvarsmakten och spelar på högvakter och liknande. Den andra är göteborg wind orchestra (som även till 1/3 varit flygvapnets musikkår) som håller till i kronhuset i göteborg. Detta ger alltså en proffsmusikkår per 4.5 miljoner svenskar! Idag så vill man lägga ner GWO, detta efter att försvarsmakten har brutit sitt kontrakt med GWO och på så vis tagit bort en tredjedel av budgeten, detta har lett till en situation som är alltför typisk när det gäller kulturlivet i sverige. Ingen vill egentligen lägga ner men framförallt vill man inte betala. Tycker ni som jag att det här är helt fel, skriv då på namnlistan på bevara.gwo.se Jag tycker själv det är vansinne att lägga ner en musikkår som är så oerhört mångsidig och som ger så mycket i form av konserter och evenemang. Dessutom hade det med stor sannolikhet inneburit ett farligt steg närmare undergången för orkestrar som Göta Lejon när våra förebilder försvinner (tänk om man skulle lagt ner allsvenskan, vilken effekt tror ni det hade gett på ungdomsfotbollen?). Idag är intresset för blåsmusik inte så högt eftersom det inte går att tjäna pengar på det. Men jag anser att det finns mycket mer än pengar, "bröd och skådespel åt folket" sa man förr, nu känner jag hur det skådespel jag njuter mest av sakta försvinner och det är inte en utveckling jag gillar... Vad tycker ni? Är det rätt att lägga ner GWO eller är det så stora kulturella intressen att kommun och landsting ska täcka upp hålet i budgeten? Eller är blåsmusiken av en förgången tid? Och spelar ni själva något? Har ni någon gång vart med i en orkester? För Göta Lejon är det roligaste jag gjort hittils i mitt liv, gemenskapen är oslagbar! Är det någon mer som känner igen sig i det? Edited April 24, 2009 by crazy_voyager Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 24, 2009 Report Share Posted April 24, 2009 Jag spelade blockflöjt i 2:an men det var inte tillräckligt kul så jag slutade, men bra blåsmusik kan vara riktigt fin så visst skall det bevaras! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted April 24, 2009 Author Report Share Posted April 24, 2009 Varför slutade du? Okej blockflöjt är inte särskilt kul men det finns massa andra instrument du hade kunnat ta upp istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 24, 2009 Report Share Posted April 24, 2009 Problemet var väl att jag inte kände att jag hade tid och det gick inte så bra på slutet när det blev "svårare", sen var jag ett totalt fotbollsfreak då så jag ville inte missa rasterna. Jag kan låta andra göra spelandet istället ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr G. Eastwich Posted April 25, 2009 Report Share Posted April 25, 2009 Jag har spelat saxofon de senaste 10 åren och varje gång jag hör att någon orkester ska läggas ner blir jag väldigt upprörd. Blåsmusiken minskar tyvär väldigt mycket (frågar man småungarna vad de vill spela för instrument så svarar de oftast gitarr... <_< ) och det tycker jag är en tragedi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted April 25, 2009 Author Report Share Posted April 25, 2009 Jo det är det verkligen. Det som glädjer mig var att vi i göta lejon idag (dock inklusive dans och flaggrupp) räknade in 71 personer till första spelningen. Vilket är riktigt bra med tanke på hur klimatet för blåsmusik ser ut, förhoppningsvis kan vi hålla uppe nivån nu och få in nya. För även om 71 låter många så är det kanske inte mer än 45-50 musiker och då är 10 flöjtister ^^ (det har av okänd anledning gått med massa flöjter denna säsongen och förra, vilket är trevligt men ja). Nåväl, förhoppningsvis inser man att GWO är en orkester som är värd att bevara, vilket kanske kan ge blåsmusiken ett uppsving:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted April 29, 2009 Report Share Posted April 29, 2009 Vad tycker ni? Är det rätt att lägga ner GWO eller är det så stora kulturella intressen att kommun och landsting ska täcka upp hålet i budgeten? Eller är blåsmusiken av en förgången tid? Det kan vara mycket tråkigt när något läggs ner men samtidigt så är det svårt att fortsätta driva om intresset är för svalt. Vissa saker försvinner och nya uppstår. Och spelar ni själva något? Har ni någon gång vart med i en orkester? För Göta Lejon är det roligaste jag gjort hittils i mitt liv, gemenskapen är oslagbar! Är det någon mer som känner igen sig i det? Jag började med blockflöjt som så många andra barn och gick sedan över till klarinett men efter några år slutade jag eftersom jag inte kände något engagemang och hellre ville lägga tiden på något annat. Jag provade att spela i en orkester på musikskolan där jag gick men inte heller det var något för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted April 29, 2009 Author Report Share Posted April 29, 2009 Jo vissa saker läggs ner men jag tycker man tänkter för kortsiktigt. Vi har gått från att ha massvis med musik och kultur till att snart inte ha några blåsorkestrar kvar, och symfoniorkestrarna har också jätteproblem (främst med att hitta bra blåsare just eftersom man inte satsat på blåsmusiken). Och det känns tragiskt om en hel epok med musik ska gå i graven för det är vad som håller på att ske. Och det är synd att du inte hittade något som passade, för som sagt jag har haft så fantastiska upplevelser inom musiken och därför känner jag väldig sorg när möjligheten för flera att uppleva detsamma sakta försvinner... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted April 29, 2009 Report Share Posted April 29, 2009 Jag håller med om att det vore hemskt tråkigt om det försvann och det är absolut inget jag önskar. Vad det gäller mig själv så var det som sagt inte min grej och jag ångrar inte att jag slutade. Jag är dock glad att jag fick chansen att pröva och det vore synd om barn och ungdomar i framtiden gick miste om denna möjlighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr G. Eastwich Posted April 30, 2009 Report Share Posted April 30, 2009 (edited) Jag håller med om att man tänker kortsiktigt när man lägger ner blåsorkestrarna och att man borde satsa mer (som i min lilla stad... ). Och det här med att försvarsmusiken dras ner märke vi nu när Arméns Trumkår läggs ner (vår kulturskola har haft ett sammarbete med dem de senaste åren) och även att man inspekterat/inspekterar Hemvärns musikkårerna i landet (vi klarade oss) men en del kommer ju att få läggas ner... Edited April 30, 2009 by Dr G. Eastwich Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted May 1, 2009 Author Report Share Posted May 1, 2009 Jo nedläggningen av trumkåren är väldigt korkat tänkt, för vilka ska nu spela på vintrarna? TRK har till stor del som funktion just att spela på högvakter och liknande under den kalla årstiden. Men man verkar som sagt inte tänka så långsiktigt just nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts