Gå till innehåll
Aike

Londonpremiären

Rekommenderade inlägg

Jag har inte haft tid att ladda in bilderna förrän nu, men här kommer ett bildfyllt inlägg om hur jag upplevde galapremiären i London på Empire Leicester Square den 20 april med JJ Abrams och skådespelarna. Det var deras sista stopp på en nästan två veckor lång resa som tog dem från Australien och Nya Zeeland till Kuwait till en rundtur i Europa.

Den officiella världspremiären (det var ju en inofficiell i Austin, Texas med där Nimoy deltog) i Sydneys Operahus var ganska glest besökt. Så var det inte i London där fyra salonger var utsålda veckor före. Och detta trots att de billigaste biljetten kostade 70 pund. De dyraste kostade 135 pund, vilket bortsett att man fick se filmen i den stora salongen på Empire också inkluderade en efterfest.

Jag fick bara tag i en 70 pundsbiljett när jag bokade i mars så jag fick nöja mig med att se filmen i den betydligt mindre salong två.

Tyvärr så fick jag väldigt dåliga bilder på stjärnorna, eftersom jag gick in och satte mig innan de gick på den blåa mattan (se nedan), vilket vi var tvungna till. För den som vill se hur det såg ut rekommenderas Trekmovie.com.

Men att se Star Trek i förväg och en bio som var helt inredd i Star Trek-affischer var ändå en tillräckligt stor upplevelse ;)

100_1105.jpg

Biografen Empires utsida runt klockan 14.00 brittisk tid.

100_1108.jpg

Fans ute i tid för att få en bra plats vid blåa mattan där stjärnorna och vi andra gick in i bion.

Det fanns ingen svartabörsbiljetter till salu utanför bion. Men en kille hade ändå kommit på ett sätt att tjäna pengar på trekkers. Han hade skrivit ut pressbilderna för filmen på fotopapper, vilka han sålde till autografjägare.

Jag fick dock inte honom på bild.

100_1113.jpg

Picard look-a-liken Giles Aston var där. Kolla in hans hemsida. Kvinnan vid hans sida stötte jag på efter filmen då hon hävdade att alla hade tittat på Giles istället som satt längst bak, eftersom alla hellre hade sett en ny film med TNG-gänget ;)

100_1118.jpg

<På väg in på den blåa mattan.

100_1119.jpg

Medieuppbåd som väntar på stjärnorna.

Bilder från biolobbyn. Vem vill inte ha något av detta hemma!?

100_1122.jpg

100_1123.jpg

Mer bilder i nästa inlägg...

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bilderna funkar tyvärr inte.

Nu funkar det...och här kommer inifrån bion.

100_1143.jpg

Väl inne i biosalogen fick jag och alla andra varsin en flaska vatten och en påse söta Star Trek-popcorn. Det är inte mina som är på bilden utan en irländares som jag träffade där. Jag åt upp mina, han tänkte sälja sina på eBay :lol:

Sedan följde en lång väntan i biosalongen som fylldes på alltmer ju närmare filmstarten klockan 19.00. Efter en halvtimma eller så viskades det att JJ Abrams och skådespelarna var på väg in. Plötsligt kom en kort man inrusande i salongen...

100_1128.jpg

...och det var den närmsta bilden jag fick av JJ Abrams.

JJ Abrams fortsatte fram ner till bioduken där han i samma hastighet som filmen, vilken är mycket snabb, introducerade några av skådespelarna och producenterna som stod och väntade vid dörren.

100_1132.jpg

Chris Pine och Zachary Quinto väntar i dörren på att Abrams ska ropa ner dem. (Vem kvinnan som syns bäst är vet jag inte, men hon hade tydligen skickat in ett manus till TNG, så salongen var fylld med trekkers.)

JJ Abrams ropade ner producenten Bryan Burk, skådespelarna Eric Bana, Chris Pine och Zachary Quinto.

Bana fick en ljudlig applåd, men det var inget tvivel om att stjärnan var Zachary Quinto. Att många har tagit till sig honom som Sylar i Heroes var tydligt.

100_1137.jpg

Hela gänget framför biodukten innan de skyndade vidare till den stora salongen. De övriga skådespelarna var där, men introducerade filmen i ytterligare två salonger.

Sedan började filmen. Responsen i salongen var till största delen positiv och filmen fick en lång applåd efteråt. Dock var det ingen stående ovation som i Sydney och Austin. Om det berodde på stela britter eller att en del inte var förtjusta i filmen vet jag inte. Det var i alla fall en ung man i TNG-uniform som bittert beklagade att kontinuiteten hade ändrats. En äldre kvinna var dock fantastiskt nöjd och skulle se filmen igen bara för att se alla referenser till originalserien. Själv tycker jag att det finns många applådvärdiga scener...som när Spock den äldre dyker upp eller Kirks utveckling genom filmen. Dessutom applåderade vi som satt kvar och såg den lilla hyllningen till paret Roddenberry sist i eftertexterna. Så sitt kvar det är värt det!

100_1141-1.jpg

Folk på väg ut ur den stora biosalongen på Empire. Om du är bekant med brittiska kändisar kanske du känner igen någon, då det var gott om kändisar där. Jag kände dock inte igen en enda.

100_1145.jpg

När jag kom ut var alla stängsel rivna och den blåa mattan borta. Men det fanns en papposter för mig på gatan, vilken jag tog med mig hem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
100_1113.jpg

Picard look-a-liken Giles Aston var där. Kolla in hans hemsida. Kvinnan vid hans sida stötte jag på efter filmen då hon hävdade att alla hade tittat på Giles istället som satt längst bak, eftersom alla hellre hade sett en ny film med TNG-gänget ;)

Och hon pratade säkert för alla :rolleyes: Bittert TNG fan.

Popcornen skulle jag nog sparat till min samling, hade varit en kul grej.

Tycker dock du borde spoilervarna, läste nästan något exempel av applådvänliga scener. Tack för bilderna dock, dom var mycket intressanta!

Redigerad av The Holy Three

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
100_1113.jpg

Och hon pratade säkert för alla :rolleyes: Bittert TNG fan.

Popcornen skulle jag nog sparat till min samling, hade varit en kul grej.

Tycker dock du borde spoilervarna, läste nästan något exempel av applådvänliga scener. Tack för bilderna dock, dom var mycket intressanta!

Fast så farligt var det väl inte...du hade ju ändå applåderat Nimoy :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni får komma till Göteborg nästa gång och lära er. WCT lyckas alltid få igång publiken.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå wct så har ni verkligen lyckats med konsten att få folk att klä sig stilenligt i uniformer. Jag tror inte att jag någonsin har sett fler uniformsklädda personer på samma ställe samtidigit som på draken... Och då ska vi inte tala om att jag förmodligen (star trek Experience i Las Vegas möjligen undantaget) aldrig sett så många uniformer som har burits av star trek skådisar heller.... Mycket lyckat arrangemang. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu