Jump to content

Star Trek mer populär än någon TNG-film var i Sverige

Nyhet

Recommended Posts

Nästan 80 000 biljetter sålde Star Trek fram till midsommarhelgen (19-21 juni), enligt boxofficemojo. Det är knappt dubbelt så många som den mest populära TNG-filmen sålt totalt.

Så här ser listan ut för antal sålda biobiljetter för Star Trek-filmer sedan First Contacts premiär 1997.

1. Star Trek 77 600 biljetter
  2. Insurrection 42 000 biljetter
  3. First Contact 36 700 biljetter
  4. Nemesis 17 400 biljetter

(Notera att Star Treks biljettförsäljning inte tar hänsyn till annat än fullprisbiljetter. Alltså kan antalet faktiskt sålda biljetter vara något fler.)

Totalt hade Star Trek spelat in 7,8 miljoner kronor fram till den 21 juni. Det är bättre än filmer som The Wrestler, Gran Torino och Hannah Montana, och ungefär likvärdigt med Kenny Begins och Watchmen, som bägge har spelat in lite mer än åtta miljoner kronor.

Star Trek var dock bara den nittonde mest inkomstbringande filmen i Sverige vid midsommar och långt efter årets överlägsna etta: Män som hatar kvinnor. Den hade spelat in någonstans mellan 110 och 120 miljoner kronor och sålt över en miljon biljetter.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Filmen hade ändå några av de bästa wrestlingfajterna jag har sett.

Jag är lite förvånad att Insurrection var den mest sedda TNG-filmen i Sverige (siffrorna kommer ifrån Lovefilm.se). Inte min favoritfilm och knappast särskilt enkel att sätta in sig om man inte har sett serien. Den enda förklaringen jag har är att Voyager fick fler att gå på den än First Contact.

• Create New...