Gå till innehåll
Nyhet

Till Mars på bara drygt en månad...

Rekommenderade inlägg

vasimir_thumb_090724.jpg

... det anses möjligt med en ny typ av plasmamotor, kallad VASIMIR (Variable Specific Impulse Magnetoplasma Rocket). Med nuvarande metoder skulle det ta ungefär ett halvår att nå den röda planeten, men med den nya motorn skulle det ta endast 39 dagar.

Plasmamotorn är för svag föra att kunna övervinna jordens gravitation, men väl ute i rymden kan motorn driva rymdskeppet under flera år, och öka hastigheten kontinuerligt upp till ungefär 1080 000 km/t (1 ‰ av ljushastigheten).

Motorn utvecklas vid Ad Astra Rocket Company, ett företag som grundades 2005 av plasmafysikern och före rymdfärjeastronauten Franklin Chang-Diaz.

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen spännande! Undrar hur långt dom har kommit i utvecklingen av motorn och om det är uppskattat av (k)nasa? Alltså om dom har tagit intresse av denna motor för implementering?

Låter också som ett bra framtida namn på ett skepp i star fleet: The Akira class-Chang-Diaz. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är verkligen spännande! Undrar hur långt dom har kommit i utvecklingen av motorn och om det är uppskattat av (k)nasa? Alltså om dom har tagit intresse av denna motor för implementering?

Låter också som ett bra framtida namn på ett skepp i star fleet: The Akira class-Chang-Diaz. ;)

Ja, visst är det imponerande! Jag vet inte hur lång tid det tog for Discovery i "2001 - Ett rymdäventyr" att nå Jupiter (1 år?), men med VASIMIR-motor skulle det kunna ta omkring 4 månader bara.

NASA är faktiskt med i projektet genom sitt "Advanced Propulsion Project".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja man ser fram emot hur det kan utveckla sej! Jag menar, 1% av ljusets hastighet är inte illa! Hur lång tid behöver plasmamotorn för att komma upp i denna maximala hastighet tro?

Reflektion: Om ändå världens länder använde sin försvarsbudget till två andra saker istället: Utrota sjukdomar och svält och rymdforskning. Det sistnämnda tror jag behövs även om det inte är direkt relaterat till vår överlevnad. Men människan behöver en sådan strävan tror jag. Och det unifierar ju också en del och kommer säker att göra så ännu mer framledes! Jorå! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs AC Clarkes bok 2061 så ser ni en liknande motor (drivs med vatten!) in action. Jag tror topphastigheten på väg till Jupiter efter att ha rundat solen är cirkus 1000km i sekunden. Just det, Ett tusen km per sekund! Vanliga rymdskepp färdas bara i 7 km per sekund. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg