Nyhet Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 (edited) Avdelningen för teknik- och vetenskapshistoria på KTH i Stockholm har tre temakvällar under hösten där det börjar med filmvisning och avslutar med ett seminarium. Ur beskrivningen för seminarieserien hämtas: Science fiction är ett medium där frågor runt teknik, samhälle och kultur diskuteras och tolkas. Detta sker i ett samspel mellan läsare/tittare, mediaindustri och forskningsvärlden. Men hur ser detta samspel ut? Och vad får det för konsekvenser? Kom och diskutera dessa frågor under en seminarieserie med filmvisning! Den första film- och seminariekvällen är redan nu på måndag den 28 september och har titeln "Star Trek Fictions". Den handlar om fanfiction inom bland annat Star Trek och kvällen leds av Malin Isaksson från Umeå Universitet. Filmen som visas denna kväll är ingen mindre Star Trek II: Khans vrede. Platsen är Reaktorhallen på KTH (KTH Campus, Drottning Kristinas väg 51) och föreläsningarna varar ca 30-40 minuter med start kl 17:00. Därefter visar man en film. Kvällen är slut omkring kl 20.30. Observera att det är ett begränsat antal platser. De övriga två kvällarna är den 26/10 (tema: "Consuming sci-fi" - Star Wars och Aliens, med filmen Alien) och den 23/11 (tema: "Cyborg Images" - cyborger med filmen Terminator 2: Judgment Day) Källa [ Till originalnyheten ] Edited September 24, 2009 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flow My Tears Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 Jag skickade in en nyhet om detta igår men det var tydligen inte värt att publicera. Gör det här i tråden istället så får intresserade veta mer om det övriga programmet samt tider och liknande då folk här på forumet faktisk kan ha intresse av även det. Källor: SF-Bokhandeln och Den Lekande Människan. STAR TREK FICTIONS 28 september, kl. 17:00 Föreläsning: fanfiction från Star Trek och framåt - pastisch, porr eller litteratur? Malin Isaksson från Umeå universitet berättar om tidig SF-fandom och fanfiction. Film: Star Trek II - Khans vrede Sluttid: ca 20.30 CONSUMING SCI-FI 26 oktober, kl. 17:15 Föreläsning: Sofia Bull från Stockholms universitet talar om Star Wars, Aliens, kommersialisering och deltagande. Film: Alien I - den åttonde passageraren Sluttid: ca 20.30 CYBORG IMAGES 23 november, kl. 17:15 Föreläsning: The Dawning of the Cyborg has arrived. Anna Åberg från KTH talar om cyborger, forsknings-kommunikation och hur bilder från science fiction kan påverka vår tekniksyn. Film: Terminator 2: Judgement Day Sluttid: ca 20.30 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 Jag vet inte riktigt, men jag tror att detta var publiceringen av din nyhet och att den av oss redaktörer som skrev nyheten glömde att ta med tacktexten i slutet bara. Var det så? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 Jag tackar för nyheten, Flow of Tears, men publicerar inte "Tack till..." om man inte skrivit något i artikeln mer än att länka till en annan sida. För att fått ett tydligare tack hade du kunnat skriva en egen text. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 Ja, det är nog rätt sätt att göra det på Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flow My Tears Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 Jag har inte bett om ett tack, utan förvånades snarare över att resterande av informationen (tider samt beskrivning om föreläsningarna) inte presenterades. Den kan ju trots allt vara av intresse för forumister, trots att det inte har en 100%-ig anknytning till Star Trek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 Det var nog meningen att man skulle kolla under "Källa" om man ville veta mer ^ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flow My Tears Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 Ska man resonera så, så behöver man ju bara skriva en mening om att det är föreläsningar med filmvisning och sedan hänvisa till länken direkt istället. Har man väl börjat att skriva ut viss information kan man lika gärna löpa hela linan ut och skriva om allt. På så sätt finns det möjlighet för alla att ta del av informationen på ett enkelt och överskådligt sätt utan att behöva klicka på en massa länkar. Ser man till hur andra artiklar är utformade på STDB så tycker jag att dom flesta är utformade på det sättet att man tar med så mycket som möjligt för besökaren att läsa och då tyckte jag man skulle göra samma sak här. Men strunt samma. Artikeln är ju redan skriven och informationen finns att läsa i tråden. Finns ingen anledning att älta detta fram och tillbaka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts