Gå till innehåll
thamupp

Se Star Trek på internet!

Rekommenderade inlägg

Ja du hörde rätt! Man kan kolla på nästan alla Star Trek serier gratis, lagligt och med helt okej kvalitet på Internet.

Hur gör man det?

Man gör något som heter streama!

Vad är streama?

Streama är när du laddar hem en fil temporärt och kollar på den i din webbläsare.

Var kan man streama Star Trek?

Man kan streama Star Trek från flera ställen men en personlig favorit är IceFilms

Hur streamar man Star Trek från IceFilms?

En förklaring till hur man streamar kommer här...

För att streama från IceFilms behöver du instalera några grejer:

Firefox (En Webbläsare]

Greasemonkey (En addon till Firefox)

IceFilms script (Greasemonkey ska automatiskt installera scriptet när du har laddat ner det. Scriptet behövs för att du ska kunna se videor)

DivX Web Player (PC) (Det här är en länk till version 1.4.2, högre versioner funkar inte till Icefilms)

DivX Web Player (MAC) (Det här är en länk till version 1.4, högre versioner funkar inte till Icefilms)

När du har installerat det så är det bara att surfa in på IceFilms och kolla på Star Trek!

På IceFilms finns också massvis med andra serier och filmer som du kan se helt lagligt enligt svensk lag.

Länkar till serierna:

Star Trek TOS

Star Trek TNG

Star Trek DS9

Star Trek VOY

Star Trek ENT

Vad säger lagen om det här?

"Streaming lagligt i Sverige

Tekniken med så kallad strömmande film eller musik, eller streaming som branschen kallar det för, passar dessutom dem som inte vill bryta mot några lagar.

Att lyssna på musik eller se på film via streaming då inget sparas på den egna datorns hårddisk är fullt lagligt i Sverige. Även om filmerna i sig i en del fall kan vara piratkopior som någon lagt ut på Nätet."

- Aftonbladet

"Nej. Upphovsrätten hindrar inte webbsurfande. Att bara titta på eller lyssna på upphovsrättsligt material är inget som faller in under upphovsmannens ensamrätt. Så länge man bara surfar på Internet framställer man inte någon upphovsrättsligt relevant kopia. Däremot uppkommer en mängd "tillfälliga kopior" i samband med surfande, men det finns en bestämmelse som säger att sådana tillfälliga kopior får framställas. Det innebär att så länge man inte sparar ner material på hårddisken, på en diskett eller liknande eller skriver ut det, så berörs man inte alls av kravet på lovlig förlaga. Vill man spara ner material eller skriva ut materialet är det tillåtet för privat bruk utan något uttryckligt samtycke från upphovsmannen så länge materialet ligger lagligt på Internet."

Saxat från regeringens hemsida

Redigerad av thamupp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är medveten om forumregeln "Piratkopiering och annat olagligt" och är inte säker om den här tråden bryter mot den regleln, man kan använda icefilms till olagligt bruk genom att spara eller ladda ner dom filerna man streamar.

Redigerad av thamupp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då Icefilms (åtminstone igår) inte riktigt tycks fungera för mig (den vill att man ska göra surveys, men de är inte tillgängliga) så sökte och hittade jag en annan sida som har mycket länkar till startrek-streaming. Sidan har den hyffsat rättframma adressen http://www.startrekstreaming.info

Det mesta verkar vara flash av rätt medioker kvalitet, men det är helt klart bättre än ingenting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visade sig att Icefilms bara inte vill sig med linux. Det funkade fint i Windows på samma dator så. Du kör väl OSX, Mr. Trek, så det är nog något liknande fel för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror nog att det var jag som gjorde fel. När man går in på ett avsnitt så finns det dels länkarna till vänster, som man bör använda, och så finns det ett par knappar till höger där det står standard/premium quality. Först tryckte jag på standard quality varefter man länkas till en sida som vill göra surveys.

Länkarna till vänster fungerar dock nu för mig när jag kör dem i Windows med divx-player.

Synd att det inte fungerar som det ska på icefilms i linux. Ninjavideo kör ju också streaming med divx-player, och det fungerar i linux.

Nåväl, inte mycket att göra åt :P. Om jag är för lat för att boota om till Windows så har startrekstreaming.info det mesta, men antagligen i sämre kvalitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaha! Det är dom länkarna till vänster man ska använda ja.

Nu så börjar streaming sidorna med HD också! Man kan streama nya Star Trek filmen i 1080p från icefilms och flera serier (bland annat Stargate Universe) finns att streama i HD 720p dagen efter den gått på TV i USA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajemen. Det är rätt fantastiskt egentligen med tanke på den bandbredd det lär kräva. Ninjavideo gör ju samma sak.

Synd bara att jag just nu sitter på en 2 Mbit-lina - det pallar absolut inte HD-storlek.

10 Mbit med möjligheten att streama HD kvalitet utan buffringsavbrott på en full-hd-tv är sannerligen inte dumt. Det är så "tv"-kanalerna/produktionsbolagen borde distribuera sitt material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajemen. Det är rätt fantastiskt egentligen med tanke på den bandbredd det lär kräva. Ninjavideo gör ju samma sak.

Synd bara att jag just nu sitter på en 2 Mbit-lina - det pallar absolut inte HD-storlek.

10 Mbit med möjligheten att streama HD kvalitet utan buffringsavbrott på en full-hd-tv är sannerligen inte dumt. Det är så "tv"-kanalerna/produktionsbolagen borde distribuera sitt material.

Ninjavideo var nog först av divx streamnings sidorna med HD. Brukar kolla på flera serier där men tyvärr har dom inte så mkt Star Trek, bara Enterprise och 3 första säsongerna av DS9.

Sitter med ett mobilt-bredband atm, vårat nya telia 12-24 mbit börjar funka 4 juni. *längtar* ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ninjavideo har beslagtagits av amerikanska regeringen. -.-

Aja, jag vet vad ni som får "survays" gör för fel iallafall:

v8g8cm.jpg

29o2yj6.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ninjavideo har såvitt jag vet (enligt ett påstått eget uttalande) inte fått något beslagtaget, men valde att själva plocka ned sidan åtminstone temporärt tills de vet lite vad som gäller. Så förhoppningsvis kommer de tillbaka snart. De amerikanska myndigheterna har ju inte helt lätt med Ninjavideo eftersom det är hostat i Nederländerna.

Nåväl, för Startrek fungerar iallafall Tudou bra för mig (det är lättare än Icefilms/Ninjavideo då min uppkoppling är värdelös där jag bor just nu).

För allt det andra finns ofta goda alternativ, men inte lika smidigt då NV hade allt samlat på samma plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ninjavideo har såvitt jag vet (enligt ett påstått eget uttalande) inte fått något beslagtaget, men valde att själva plocka ned sidan åtminstone temporärt tills de vet lite vad som gäller. Så förhoppningsvis kommer de tillbaka snart. De amerikanska myndigheterna har ju inte helt lätt med Ninjavideo eftersom det är hostat i Nederländerna.

Nåväl, för Startrek fungerar iallafall Tudou bra för mig (det är lättare än Icefilms/Ninjavideo då min uppkoppling är värdelös där jag bor just nu).

För allt det andra finns ofta goda alternativ, men inte lika smidigt då NV hade allt samlat på samma plats.

Heh, kollade in deras twitter och facebook nu.

Bara jag som tycker det är konstigt att USA säger att sidor som NV tar 3 miljoner dollar från deras ekonomi varje år. Folk som inte köper den där filmen kommer troligtvis köpa nått annat för de pengarna, så pengarna går väll ändå in i USAs ekonomi?

Aja, hoppas NV kommer upp igen. Föredrar dom framför Icefilms, men tyvärr har dom inte så mycket Star Trek.

BTW: http://www.saveninjavideo.net/

edit: ICE (Immigration and Customs Enforcement) som tog ner flera hemsidor som TVshack.net har inte lyckats riktigt. TVshack är redan tillbaka som TVshack.cc.

Redigerad av thamupp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara jag som tycker det är konstigt att USA säger att sidor som NV tar 3 miljoner dollar från deras ekonomi varje år. Folk som inte köper den där filmen kommer troligtvis köpa nått annat för de pengarna, så pengarna går väll ändå in i USAs ekonomi?

Aja, hoppas NV kommer upp igen. Föredrar dom framför Icefilms, men tyvärr har dom inte så mycket Star Trek.

BTW: http://www.saveninjavideo.net/

edit: ICE (Immigration and Customs Enforcement) som tog ner flera hemsidor som TVshack.net har inte lyckats riktigt. TVshack är redan tillbaka som TVshack.cc.

Det är klassisk mediebolagsstatistik. De räknar med att varje nedladdare skulle betalat fullpris för produkten om den inte hade laddat hem den.

Det här med pengar förlorade från ekonomin baseras troligen på att icke-amerikaner väljer att titta över internet istället för att köpa DVD:er alt. uppmuntra tv-bolag att köpa in amerikanska serier. I det fallet kan säkert siffran vara rätt rimlig, då tre miljoner dollar trots allt inte är så mycket pengar. Dessa pengar omsätts därmed i icke-amerikanska ekonomier och är därmed en nackdel för USAs handelsbalans.

Själv undrar man ju hur mycket nytta det hela egentligen är för mediabolagen. De kommer ju inte kunna stoppa piratkopieringen - bara göra det krångligare för oss pirater. Visst, medan NV är nere tvingas man spendera några minuter per serie på Google för att hitta en ny bra källa, men det är ju ofta inget annat än en obekvämlighet.

"Jakten" skapar ju dessutom än mer osämja mellan pirater (som trots allt ofta också är kunder) och bolagen. Dessutom skapas uppståndelse vilket leder till att fler får upp ögonen för piratande. Se t.ex. på hur användandet av Pirate Bay ökade markant efter alla skriverier om rättegången då massor av folk som tidigare inte kände till TPB fick upp ögonen för tjänsten.

Redigerad av Fmi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klassisk mediebolagsstatistik. De räknar med att varje nedladdare skulle betalat fullpris för produkten om den inte hade laddat hem den.

Det här med pengar förlorade från ekonomin baseras troligen på att icke-amerikaner väljer att titta över internet istället för att köpa DVD:er alt. uppmuntra tv-bolag att köpa in amerikanska serier. I det fallet kan säkert siffran vara rätt rimlig, då tre miljoner dollar trots allt inte är så mycket pengar. Dessa pengar omsätts därmed i icke-amerikanska ekonomier och är därmed en nackdel för USAs handelsbalans.

Själv undrar man ju hur mycket nytta det hela egentligen är för mediabolagen. De kommer ju inte kunna stoppa piratkopieringen - bara göra det krångligare för oss pirater. Visst, medan NV är nere tvingas man spendera några minuter per serie på Google för att hitta en ny bra källa, men det är ju ofta inget annat än en obekvämlighet.

"Jakten" skapar ju dessutom än mer osämja mellan pirater (som trots allt ofta också är kunder) och bolagen. Dessutom skapas uppståndelse vilket leder till att fler får upp ögonen för piratande. Se t.ex. på hur användandet av Pirate Bay ökade markant efter alla skriverier om rättegången då massor av folk som tidigare inte kände till TPB fick upp ögonen för tjänsten.

Okej, du som verkar kunna rätt mycket om det här, hur mycket kommer USA spendera/spara på det här? Eller gör dom det bara för att hålla mediabolagen glada?

Det känns som dom kommer göra av med mer pengar än dom kommer tjäna.

Redigerad av thamupp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, du som verkar kunna rätt mycket om det här, hur mycket kommer USA spendera/spara på det här? Eller gör dom det bara för att hålla mediabolagen glada?

Det känns som dom kommer göra av med mer pengar än dom kommer tjäna.

I det här fallet är det ju mediabolagen som driver processen genom sina egna ekonomiska medel. USA:s rättssystem i sig är ju inte den drivande faktorn. Att mediebolagen dock skriker om ekonomiska krissiffror är ju en metod att försöka öka sympati medan de stämmer "Regular Joe".

Mediabolagen anser sig nog tjäna pengar på att stämma folk, antingen direkt i form av inkomna pengar, eller indirekt genom att skrämma potentiella pirater till att inte ge sig ut till närmsta pirathamn. I USA går ju sånt dessutom relativt enkelt, medan det är mycket svårare i länder som Sverige.

Personligen tror jag inte att det kommer att löna sig i längden för dem. De kommer inte stoppa piratkopieringen, och de får hela tiden svårare och svårare att stoppa exempelvis streamingsidorna (både p.g.a. att de ofta inte hostar materialet själva, och p.g.a. den kluriga legala situationen när det gäller streaming).

Måste säga att jag är rätt förvånad att det ändå finns så pass många streamingsidor baserade i USA. Det är ju nästan som om knarklangarna skulle försöka sälja sitt gods i ett polisgarage :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu