Nyhet Posted January 24, 2010 Report Share Posted January 24, 2010 (edited) Det är i alla fall fysikern John Hunters (med kolleger) förslag på företaget Quicklaunch. Med en 1,1 km lång kanon vore det möjligt att sänka kostnaderna drastiskt (upp till 95%) säger man på företaget. Istället för krut som i en traditionell kanon har man tänkt sig använda väte som hettas upp till 1 430(gradsym) C vilket ökar gastrycket med 500%. Det trycksatta vätet släpps därefter in i kanonröret där det expanderar blixtsnabbt och skjuter ut projektilen i rymden. Beräkningarna visar att en 450 kg projektil (innehållande t.ex. en robust satellit eller bränsle) skulle ha en hastighet vid kanonmynningen på omkring 21 000 km/t. Det räcker ju inte för att nå omloppsbana, men en liten raketmotor ska se till att projektilen ges den nödvändiga extra skjutsen. Hunter understryker att kanonen inte kommer att vara lämplig för att skjuta upp människor till rymden då g-krafterna vid uskjutningsögonblicket kommer att ligga runt 5000. "A man would probably get compressed to half his size, which will cause instant death", säger John Hunter. Källa [ Till originalnyheten ] Edited January 24, 2010 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 24, 2010 Report Share Posted January 24, 2010 Liknande förslag har funnits sedan 60talet och jag tror att anledningen till att de inte har gjorts är: *Stor momentan energiåtgång (räkna ut hur mycket energi som behöver tillföras på denna korta sträcka. *Stora störningar i atmosfären (chockvågen lär bli som en mindre atombomb.) *Stora energiförluster under färden upp ur atmosfären. (I slutändan behöver man lägga ner mer energi än i en konventionell raket på grund av att atmostfären bromsar alltför mycket. En traditionell raket ökar hastigheten som mest högt uppe i atmosfären där den är som tunnast). Men vem vet... Fast jag tror mer på rymdhissen. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 Detta är en ide som får uppmärksamhet, men jag tvivlar på den. Om det går att genomföra så kommer man bara kunna skuta upp sådant som är extremt okänsligt och motstår g-kraften. En satelit med exempelvis känslig fotolins torde vara omöjligt att skicka upp med kanonen. Den är helt enkelt inte praktisk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 Jag tror att det skulle vara ett bra sätt att skjuta upp bl.a. mat (t.ex. frystorkad) och bränsle till astronuter på t.ex. ISS. Kanonen är tänkt att placeras långt ute till havs där "boomen" inte borde störa så mycket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts